محاسبه شاخص توده بدنی بر اساس استخوان بندی چگونه است؟

 

BMIبه معنای شاخص توده بدنی است. BMI به نوعی یک شاخص غربالگری است که نشان می ‌دهد یک فرد دارای کمبود وزن، وزن سالم یا اضافه‌ وزن و چاقی است یا خیر. اگر BMI افراد خارج از محدوده سالم باشد، ممکن است سلامتی فرد به خطر بیفتد.

اضافه ‌وزن می ‌تواند منجر به انواع بیماری ها مانند دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا و مشکلات قلبی و عروقی شود. وزن بسیار کم نیز می‌ تواند خطر سوء تغذیه، پوکی ‌استخوان و کم‌ خونی را افزایش دهد. نکته مهم این است که بی ام آی، چربی بدن را مستقیماً اندازه ‌گیری نمی‌ کند. این معیار استاندارد می ‌تواند به پزشکان در شناسایی مشکلات احتمالی کمک بسیاری کند.

فرمول محاسبه شاخص توده بدنی

محاسبه bmi بسیار آسان است شما می توانید وزن خود را بر حسب کیلوگرم تقسیم مجذور قد خود بر حسب متر کنید.

شاخص توده بدنی بر اساس استخوان بندی

در فرمول شاخص توده بدنی هیچ جایگاهی برای تفاوت های بدنی، استخوان بندی، حجم عضله و .... دیده نمی شود. برای مثال برای ورزشکاران سنگین وزن اگر از این فرمول استفاده کنید، نشان می دهد که این فرد دچار اضافه وزن یا حتی چاقی است. در حالی واقعیت چیز دیگری است و توده بدنی او عضله است نه چربی! در واقع بزرگ ترین ایراد فرمول شاخص توده بدنی، در نظر نگرفتن توده عضلانی است.

دقت BMI

 BMIتغییرات طبیعی در شکل بدن را در نظر می‌ گیرد و محدوده وزنی سالم را برای یک قد خاص در افراد محاسبه می ‌کند. علاوه بر اندازه گیری شاخص توده بدنی افراد، پزشکان هنگام ارزیابی وزن سالم عوامل دیگری را نیز در نظر می ‌گیرند. لازم است بدانید که ماهیچه بسیار متراکم تر از چربی است؛ بنابراین افراد عضلانی، مانند بوکسورهای سنگین وزن، مربیان وزنه برداری و ورزشکاران ممکن است وزنی سالم داشته باشند در حالی که BMI آنها در دسته افراد چاق طبقه بندی می شود.

علاوه بر این نژاد افراد نیز می‌ تواند بر روی برخی از شرایط سلامتی وی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بزرگسالان با نژاد آسیای جنوبی با شاخص توده بدنی 23 که معمولاً سالم تلقی می ‌شود، بیشتر در معرض برخی مشکلات سلامتی مانند دیابت قرار دارند.

زنان باردار نیز نباید از BMI به عنوان معیار چاقی و لاغری خود استفاده کنند زیرا این عدد در زنان باردار به علت ثابت نبودن وزن دقیق نیست و شاخص توده بدنی زنان باردار عموما بالاست. در صورتی که نگران وزن خود هستید، می ‌توانید از متخصصین تغذیه مشاوره بگیرید.

شمع خودرو و زمان تعویض آن

 

موتور ماشین های درون سوز که عمدتا از بنزین برای روشن شدن خود کمک می گیرند بدون الکتریسیته کار نمی کند. نه تنها سیستم سوخت رسانی بلکه اغلب بخش های ماشین نیز با برق و الکتریسیته ناشی از روشن شدن موتور کار می کنند. یکی از قسمت های مهم که در روشن شدن خودرو تاثیر می گذارد، شمع خودرو است که جریان الکتریکی را از سیستم احتراق به محفظه احتراق ماشین متصل می کند. شمع ها با جرقه زدن و احتراق باعث حرکت پیستون ها در سیلندر و در نتیجه حرکت موتور خودرو می شوند.

چرا شمع نیاز به تعویض دارد؟

تقریبا تمامی قطعات هیوندای، کیا و سایر خودروها بعد از مدتی کار کردن و به دلیل فرسودگی یا خرابی ایجاد شده باید تعویض شوند. از آنجایی که ماشین بدون جرقه حاصل از شمع خودرو روشن نمی شود، شمع ‌های ضعیف یا مشکل ‌دار هم در هنگام استارت‌ زدن و همینطور شتاب ‌گرفتن، باعث احتراق ناقص می شوند که در این حالت ماشین نمی تواند قدرت کامل خود را حفظ کرده و در نتیجه سوخت زیادی هدر می رود.

تعویض شمع خودرو فقط زمانی اتفاق نمیفتد که شمع خراب شده باشد، بلکه شمع هایی که عمر زیادی کرده اند هم لازم است تا تعویض شوند. بر روی شمع های قدیمی به دلیل ارتباط و تماس مستقیم با مخلوط سوخت و هوا رسوبات جمع می شود که می تواند باعث احتراق زودهنگام شود که باعث درست کار نکردن موتور خودرو می شود.

شمع هیوندای را هر چند وقت یکبار باید تعویض کنیم؟

شمع ماشین های هیوندای و کیا را معمولا بعد از مسافت های مشخص شده دکه در دفترچه راهنمای خودرو نوشته می شود باید تعویض کرد:

·         شمع مسی: 30 کیلومتر

·         پلاتینی: 100 کیلومتر

·         بقیه شمع ها: 150 هزار کیلومتر

بیشتر بخوانید: خرید لوازم یدکی هیوندای

دلایل خرابی شمع خودرو

افزایش دما: طول عمر شمع اگر که بیش از اندازه داغ شود، کاهش پیدا می کند.

آلوده شدن شمع با روغن: زمانی که به هر دلیلی روغن خودرو به شمع نفوذ کند، باعث خراب شدن سر شمع می شود و عملکرد درست آن را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور باعث خرابی و از کار افتادن آن می شود.

تجمع کربن: تجمع کربن بر روی شمع خودرو می تواند باعث خرابی زودتر از موعد شمع شود که می تواند ناشی از تزریق سوخت آلوده توسط انژکتورها، فیلتر هوای فرسوده و بسیاری از دلایل دیگر باشد.

علائم نشان دهنده زمان درست تعویض شمع خودرو

·         ​دشوار شدن کار موتور در حالت درجا و ثابت

·         افزایش بی دلیل مصرف سوخت

·         قدرت نداشتن در هنگام شتاب‌ گیری ​

·         پس زدن موتور

·         خام سوزی

هزینه روکش دندان در سال 1401 چقدر است؟

 

روکش دندان که بعضی اوقت به آن قاب دندان نیز گفته می شود نوعی پروتز دندان است که به جای تاج دندان آسیب دیده بیمار قرار می گیرد. این روکش ها بر روی دندان چسبانده می شوند و مااند کلاه های محکمی قسمت قابل مشاهده آن را می پوشانند و باعث محکم شدن آن می شوند.

هزینه روکش دندان مانند سایر خدمات دندانپزشکی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به معرفی آن عوامل می پردازیم.

انواع روکش دندان کدامند؟

روکش دندان از نظر جنس، دوام، قیمت و رنگشان با یکدیگر تفاوت هایی دارند که انواع روکش دندان شامل موارد زیر می شوند:

·         روکش‌ تمام فلزی: قوی ترین نوع روکش دندان است و هزینه روکش دندان از این طریق ارزان است ولی به دلیل رنگ تیره از نظر زیبایی چندان مناسب نیست.

·         روکش‌ تمام سرامیکی: به دلیل جنس و رنگشان بسیار شبیه دندان هستند و برای اصلاح طرح لبخند از آن استفاده می شود. اما این روکش ها مقاومت کمی دارند و در صورت بی توجهی در خطر شکست قرار می گیرند. زمانی که دندان‌‌ های بیمار کوتاه هستند، با کمک این نوع روکش می‌ توان طول دندان‌‌ ها را افزایش داد.

·         روکش فلزی سرامیکی: در این نوع روکش‌، اسکلت داخلی فلزی  است و بر روی آن یک پوسته سرامیکی قرار می‌ گیرد.

·         روکش تمام زرینی: هزینه روکش دندان تمام زرینی کم بوده و مقرون به صرفه تر است. اما نیاز به مراقبت بیشتری دارد زیرا این نوع روکش به راحتی شکسته شده و مقاومت دیگر روکش های دندان را ندارد.

·         روکش زیرکونیوم: این روکش، روکشی تمام سرامیکی است که توسط فریم‌ های زیرکونیومی تقویت می‌ شود. ساختار این روکش مشابه نمونه فلزی سرامیکی (PFM) است، با این تفاوت که فلز مرکز آن از جنس زیرکونیوم است

چه عواملی در هزینه روکش دندان تاثیر دارد؟

هزینه روکش دندان به عواملی مختلفی بستگی دارد که در زیر به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد:

·         میزان آسیب دندان

·         میزان سختی درمان

·         نوع روکش مورد استفاده

·         تعداد دندان‌ هایی که به روکش نیاز دارند.

·         مهارت و تخصص دندانپزشک

·         لابراتوار سازنده روکش

·         محل و موقعیت مطب

·         تمام تجهیزاتی که در روکش کردن دندان مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

·         بیمه طرف قرارداد

جدول هزینه روکش دندان در سال 1401

نوع روکش دندان

محدوده قیمت به تومان

قیمت روکش فلز سرامیک

2.500.000

قیمت روکش تمام سرامیک

3.500.000

هزینه روکش زیرکونیا

3.500.000

روکش استیل ضد زنگ

800.000

قیمت روکش طلا

5.500.000

قیمت روکش دندان موقت

200.000

منبع: https://www.implantdr.ir/

پمپ روغن خودرو چیست و نشانه های خرابی آن

پمپ روغن که به آن اویل پمپ نیز گفته می شود، از قطعات اصلی خودرو به حساب می آید و در صورت خراب بودن و عملکرد نادرست آن بازدهی خودرو کم شده و حتی ممکن است دچار مشکلات جبران ناپذیری شود.

می دانیم که بیشتر قطعات خودرو از فلز هستند و در ارتباط نزدیک با یکدیگر کار می کنند. این حرکت آنها به طور وابسته به یکدیگر، باعث می شود اصطکاکی ایجاد شود که می تواند قطعات کیا و هیوندای را دچار خرابی کند. وظیفه سیستم روانکاری خودرو این است که یک سیال و روان کننده یعنی روغن ماشین را در میان این قطعات به جریان بیندازد تا در حین تماس با یکدیگر دچار سایش نشوند.

اصلی ‌ترین بخشی که نیاز حیاتی به روغن و عملکرد سیستم روانکار بسیار وابسته است موتور خودرو است. اما این سیستم یک قلب فعال به نام اویل پمپ یا پمپ روغن دارد که در صورت نقص عملکرد، تمام سیستم را مختل می ‌سازد. در واقع این سیستم از پمپ، محفظه روغن و مسیرها و شلنگ‌ه ای انتقال روغن تشکیل شده است.

محل قرار گیری پمپ روغن خودرو

اویل پمپ خودرو در قسمت پشتی شفت تعادل و تسمه تایم قرار دارد و به منظور کارایی بهتر، این قطعه کنار موتور نصب شده است. وظیفه‌ اصلی این قطعه پمپاژ روغن به داخل موتور خودرو است. عملکرد نامطلوب اویل پمپ، یاتاقان زدن و حرکت ریپلی خودرو را در پی دارد. همچنین ادامه ‌دار بودن این قضیه باعث وارد شدن آسیب‌ های جدی به موتور خودرو و حتی سایر بخش‌ ها نیز می ‌شود.

بیشتر بخوانید:

پمپ روغن سانتافه

خنک کننده روغن موتور کیا

نشانه های خرابی و عملکرد نادرست پمپ روغن خودرو

·         روشن شدن چراغ روغن

·         سر و صدای سوپاپ خودرو

·         افزایش دمای موتور

هر گاه یکی از این نشانه‌ ها را مشاهده کردید، با دقت به عملکرد پمپ روغن خودرو توجه کنید. ایجاد سر و صدا و نویز نیز یکی از نشانه ‌های در فشار بودن و عملکرد نامطلوب اویل پمپ است.

عوامل تاثیرگذار در عملکرد نادرست اویل پمپ خودرو

·         بدون آب ماندن موتور (بدلیل نشت آب از رادیاتور و شلینگ‌ ها و یا نشتی‌ های دیگر) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می ‌شود. در واقع مانند همانند تب کردن در بدن، باعث تشنج می‌ شود.

·         داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود.

·         کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

·         راندن موتور با سرعت‌ های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

همه چیز درباره ارتودنسی بی رنگ

 ارتودنسی دندان یک روش پیشرفته دندانپزشکی است که می‌ تواند مشکلات و ناهنجاری های مربوط به فک و دندان را در مدت زمان ۶ ماه تا ۲ سال حل کند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی ثابت فلزی، ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)، دیمون، سرامیکی و ارتودنسی بی رنگ می شود.

ارتودنسی بی رنگ چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

ارتودنسی بی رنگ که به ارتودنسی اینویزیلاین و ارتودنسی شفاف نیز معروف است، یک روکش شفاف پلاستیکی با جنسی مقاوم است که پی از قالب گیری و ساخت در لابراتوار بر روی دندان های شما قرار می گیرد. ارتودنسی بی رنگ به نسبت سایر روش های درمان ارتودنسی هزینه بالاتری دارد.

مزیت های اصلی ارتودنسی بی رنگ

ارتودنسی بی رنگ دو مزیت اصلی دارد که باعث شده است تا در زمان کوتاهی طرفداران زیادی را جذب خود کند. اولین مزیت و در واقع اولین برتری این ارتودنسی نسبت به انواع دیگر آن این است که این ارتودنسی کاملا بی رنگ و نامرئی بوده و تاثیر منفی ای بر روی ظاهر لبخند شما نخواهد داشت.

دومین مزیت این ارتودنسی این است که ارتودنسی اینویزیلاین یک ارتودنسی متحرک است و امکان جابجایی و در آوردن آن در طول شبانه روز وجود دارد. به این صورت که در طول 24 ساعت شبانه روز می توانید تا حداکثر 2 ساعت ایت پلاک های شفاف را برای غذا خوردن، مشواک زدن و همینطور نخ دندان کشیدن از دهان خود خارج کنید.

مزیت دیگر این ارتودنسی مربوط به راحتی استفاده از آن به نسبت ارتودنسی های فلزی است. به این دلیل که براکت های فلزی اغلب گونه‌ ها و لثه‌ ها را زخمی می کنند و غذا به آنها گیر می کند ولی ارتودنسی نامرئی این گونه نیست.

مراقبت های حین استفاده از ارتودنسی بی رنگ

ارتودنسی بیرنگ همانند سایر روش های ارتودنسی به مراقبت زیادی نیاز دارد و حتی می توان گفت از ارتودنسی ثابت فلزی نیز مراقبت موردنیازش بیشتر است. این مراقبت ها شامل موارد زیر می شود:

·         رعایت بهداشت دندان و دهان

·         به طور مرتب مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در طول روز

·         اجتناب کردن از خوردن خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی

·         اجتناب از خوردن خوراکی و نوشیدنی های خیلی سرد و یا خیلی داغ

·         روی دندان قرار دادن به مدت ۲۲ ساعت در طول روز

·         شست و شوی دندان و ارتودنسی اینویزیلاین پس از هر بار غذا خوردن

طول درمان ارتودنسی شفاف

ارتودنسی شفاف یا بی رنگ روشی برای درمان مشکلات خفیف تا متوسط دندانی است و مشکلات و ناهنجاری های شدید را نمی توان با استفاده از این روش درمان کرد. طول دوره درمان ارتودنسی به عواملی مانند نوع و شدت ناهنجاری، سن بیمار و ... بستگی دارد و به طور قطعی و یکشان نیست، اما به طور متوسط حدود ۶ الی ۱۸ ماه زمان می‌ برد تا درمان کامل شود.

ویژگی های متخصص ارتودنسی خوب در کرج و راه های پیدا کردن آن

 

ارتودنسی یک شاخه تخصصی در دندانپزشکی است و دندانپزشکی که قصد دارد در این حوزه فعالیت کند باید پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، 3 الی 4 سال دیگر هم به صورت تخصصی دوره ارتودنسی دندان را بگذراند تا بتوان به عنوان یک متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست شناخته شود.

برای درمان دائمی مشکلات دندان لازم است که به یک متخصص ارتودنسی ماهر مراجعه کنیم. اما در میان این همه پزشک چگونه می توانید یک متخصص ماهر و متعهد پیدا کنید.

متخصص ارتودنسی چگونه می تواند به شما کمک کند؟

قبل از انجام هر کاری، نیاز است تا متخصص ارتودنسی تاریخچه سلامت دندان و سوابق پزشکی شما را مطالعه کند. سپس معاینات بالینی صورت می گیرد و در انتها به کمک قالب گیری و عکس برداری، مسیر درمان شما کاملا مشخص خواهد شد.

ویژگی های یک متخصص ارتودنسی خوب

برای انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب، ویژگی هایی را باید بررسی کرد که در صورت داشتن آن ویژگی ها می توان با خیال راحت خود را به او سپرد. در ادامه مقاله این ویژگی ها و پارامتر ها را بررسی کرده ایم:

مهارت بالا

یک متخصص ارتودنسی باید از مهارت بالایی در زمینه ارتودنسی و راه حل های درمان انواع ناهنجاری دندانی داشته باشد و همینطور محدودیت های روشهای مختلف درمان را شناخته باشد تا بتواند طرح درمان مناسبی را به فرد مراجعه کننده، ارائه نماید و به فرد این اطمینان را بدهد که پس از طی شدن مراحل درمان، به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

تخصص بالا

یکی دیگر از روش های شناخت بهترین متخصص ارتودنسی دندان، توجه به سطح تخصص دندانپزشک است. فرد باید توجه کند که دندانپزشک از کدام مرجع دندانپزشکی کسب تخصص کرده است.

استفاده از تجهیزات پیشرفته برای درمان

یکی دیگر از شاخصه های انتخاب متخصص ارتودنسی دندان، مجهز بودن به دستگاه های پیشرفته دندانپزشکی مورد نیاز برای درمان است.

چگونه یک متخصص ارتودنسی خوب در کرج پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی خوب در کرج یا هر شهر دیگری اگر به موارد زیر توجه داشته باشید قطعا بهترین متخصصین را برای درمان ارتودنسی خود پیدا خواهید کرد.

از دندانپزشک خود کمک بگیرید

خیلی از افراد هنگام درمان سایر مشکلات توسط دندانپزشک عمومی، متوجه ناهنجاری های دندان و فک خود می شوند. این افراد می توانند از دندانپزشک خود درباره یک متخصص ارتودنسی در کرج و سایر شهرها جستجو کنند.

عبارت موردنظر خود را در اینترنت جستجو کنید

می توانید با جستجوی عبارت بهترین متخصص ارتودنسی شهر مورد نظر لیستی از بهترین متخصصین ارتودنسی اطراف خود را پیدا کنید.

از اطرافیان خود سوال کنید

دوستان و اطرافیانی که قبل از شما درمان ارتودنسی انجام داده اند بهترین مشاور برای شما در پیدا کردن متخصص ارتودنسی خوب می باشند.

علائم خرابی خنک کننده روغن موتور

خنک کننده روغن موتور یک رادیاتور کوچک است که در جلوی سیستم خنک کننده خودرو نصب شده و همانطور که از اسمش پیداست وظیفه آن خنک کردن روغن موتور هنگام عبور از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده است تا باعث احتراق زودرس یا ناقص و ... نشود. در این سیستم خنک کننده یا رادیتاور به جای آب از روغن استفاده شده است و هنگام روشن بودن خودرو کار می کند.

تعویض روغن اغلب باعث حفظ و افزایش توان روانکاری می شود و یک سیستم خنک کننده روغن می تواند کیفیت روغن را با کاهش دمای کارکرد روغن تا حدود 30 درصد برای دوره های زمانی طولانی تری حفظ نماید.

علائم خرابی رادیاتور روغن موتور چیست؟

خراب بودن خنک کننده روغن موتور علائم و نشانه های خاصی دارد که با مشاهده این علائم باید اقدام به تعویض این سیستم کرد. این نشانه ها شامل موارد زیر می شوند:

نشت روغن از خنک کننده روغن موتور یا رادیاتور روغن

یکی از مهمترین بخش های سیستم خنک کننده خودرو کیا یا هیوندای شما، آداپتور خنک کننده روغن است. این آداپتور خطوط روغن را به خود کولر وصل کرده و یک آداپتور دیگر روغن خنک شده به درون روغن تابه می فرستد. در صورت خرابی این آداپتور خنک کننده روغن، ممکن است رون موتور از موتور خارج شود. با نشت روغن، موتور توانایی روغن کاری خود را از دست می دهد و این امر می تواند باعث افزایش اصطکاک ناشی از عدم روانکاری مناسب، افزایش دمای موتور و سایش قطعات به یکدیگر شود.

نشت مایع خنک کننده موتور از کولر روغن

خرابی خنک کننده روغن ممکن است تمام مایع خنک کننده موتور را از داخل موتور خارج کند و این نشت خنک کننده چه زیاد باشد چه کم، در نهایت اگر سریع تعمیر نشود موتور را بیش از حد گرم می کند.

بیشتر بخوانید: خرید ترموستات خودرو

وجود روغن در سیستم خنک کننده

اگر آداپتور خنک کننده روغن از داخل خراب شود، ممکن است در سیستم خنک کننده خود متوجه وجود روغن موتور شوید. این اتفاق هنگام کار موتور و زمانی رخ میدهد که فشار روغن بیشتر از فشار سیستم خنک کننده است. در این حالت روغن وارد سیستم خنک کننده می شود. این موضوع در نهایت باعث عدم روغن کاری کافی موتور می شود و می تواند موتور خودرو  شما را به شدت خراب کند.

وجود مایع خنک کننده در روغن

هنگامی که موتور در حال کار نباشد و سیستم خنک کننده تحت فشار قرار گیرد، مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده خودرو به داخل تابه روغن موتور وارد می شود. سطح بالای تابه روغن موتور می تواند با چرخاندن میل لنگ در هنگام چرخش روغن، به موتور آسیب برساند.                                                     

مهم ترین تجهیزات موردنیاز برای ساخت استخر

باید بدانید که در ساخت استخر نیاز است تا با پیمانکاری متبحر و گروهی متخصص همکاری کرد تا احتمال خرابی و همچنین تعمیر استخر به حداقل برسد. در این مطلب در ابتدا به طور مختصر 2 سیستم مهم استخر را نام می بریم و سپس به معرفی مهم ترین تجهیزاتی می پردازیم که برای ساخت استخر نیاز است.

سیستم های مهم استخر

·         سیستم تهویه استخر: یک سیستم تهویه هوشمند مناسب به این صورت عمل می کند که با تغییر دمای هوای آزاد، طبق برنامه ریزی سیستم عملکرد هواساز نیز دچار تغییر می شود.

·         سیستم گرمایش استخر: بهترین پیشنهاد برای سیستم گرمایش استخر استفاده همزمان از سیستم گرمایش کف و دهش هوای تازه گرم شده در فضای استخر است.

چه تجهیزاتی برای ساخت استخر نیاز است؟

از جمله تجهیزات مورد نیاز برای ساخت یک استخر استاندارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         پمپ تصفیه

·         فیلتر تصفیه

·         مبدل حرارتی

·         لوله و اتصالات

·         چراغ استخر

·         تجهیزات ضدعفونی کننده استخر ( مانند کلر زن، دستگاه uv استخر و دوزینگ استخر)

·         تجهیزات جانبی استخر (مانند روکش استخر، نربان استخر، آب نمای استخر و ...)

پمپ تصفیه: یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در یک ساتخر به کار می رود پمپ تصفیه است. موتور الکتریکی موجود در این پمپ، پروانه موجود را درون محفظه پمپ به حرکت در می آورد و در نتیجه اب به مجاری مختلف منتقل می شود. هنگامی که آب استخر کشیده می شود، از قسمت ورودی پمپ استخر عبور می کند. این قسمت ورودی پمپ شامل سبد صافی و پروانه متصل به شفت است.

فیلتر تصفیه استخر: برای تصفیه آب استخر، آب به وسیله لوله ورودی به محل توزیع مخزن فیلتر وارد می شود. فیلتر بسته به نوع خاک، ماسه، پارچه، دیاتومه و ... باشد، مانع از ورود این ذرات به آب می شود. فشار ورودی و خروجی فیلتر نشان می دهد که تا چه حد پر شده است.

مبدل حرارتی: مبدل حرارتی استخر یکی از مهم ترین قطعات و تجهیزات موجود در استخر است که وظیفه انتقال و کنترل دمای آب استخر را به عهده دارد.

ارزان ترین استخر کدام است؟

استخر 3 نوع بتنی،فایورگلاس و روکش وینیلی هستند که استخرهای روکش وینیلی به نسبت 2 نوع دیگر ارزان تر بوده اما باید بدانید که به همان نسبت سریع تر نیز فرسوده می شوند.

بهترین نوع استخر کدام است؟

نمی تووان به این سوال پاسخ قطعی داد زیرا با توجه به محیطی که می خواهید در آن استهر بسازید و شرایط دیگری متفاوت است. برای مثال اگر می خواهید استخر شما ابعاد بزرگی داشته باشد، بهترین گزینه استخر بتنی است.

مدت زمان ساخت استخر چقدر است؟

مدت زمان ساخت استخر اصولا بین 8 الی 12 هفته است.

لمینت کردن دندان به روش جدید چگونه است؟

خیلی از افراد از دندان های خود راضی نیستند و ممکن است دندان هایشان بیش از حد بزرگ باشد و یا لکه ای قهوه ای بر روی آن داشته باشند و یا حتی شکستگی ای بر روی دندان های آنها وجود داشته باشد. این افراد همواره به دنبال روش هایی برای اصلاح نواقص و مشکلات دندانی خود هستند که لمینت دندان یکی از این روش ها است.

روش های اصلاح طرح لبخند

هنگام لبخند زدن لب ها، لپ ها، دندان ها، لثه و سایر بخش های صورت شما درگیر می شود. اما چیزی که در یک لبخند بیشتر از بقیه اجزا دیده می شود، دهان و اجزای آن به خصوص دندان ها هستند. به مجموع اجزای دخیل در این لبخند، طرح لبخند گفته می شود و اصلاح طرح لبخند به پیدا کردن عیوب مربوط به این فاکتور ها مخصوصا دندان ها حین لبخند زدن و ترمیم یا برطرف کردن آن عیوب اشاره دارد.

در گذشته برای اصلاح دندان ها، از روش روکش کردن استفاده می شد. اما امروزه روش هایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روش بهتری هستند و طیف رنگی وسیع تری دارند.

استفاده از لمینت برای اصلاح طرح لبخند

یکی از رایج ترین روش های تهیه لمینت های سرامیکی، روش سنتی است. به این ترتیب که دندانپزشک ابتدا دندان های مورد نظر را تراش داده و سپس بعد از آماده کردن آنها، از دندان ها قالبی تهیه می کند تا با استفاده از پودر پرسلن (سرامیک) و به روش دستی و پخت در کوره های مخصوص دندانپزشکی، لمینت به طور اختصاصی برای هر دندان آماده شود. این کار زمانبر بوده و نیازمند این است که چندین جلسه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

روش جدید لمینت دندان

دندانپزشکی دیجیتالی از حدود سال 1980 برای اولین بار اختراع شد و به سرعت توسعه یافت. در این روش با صرف زمان اندک و با سرعت و دقت بالایی، می توان لمینت دندان سرامیکی با ظاهر بسیار طبیعی و دوام و استحکام بالا تهیه کرد. این روش که در مقایسه با روش های سنتی برای ساخت لمینت، مزایای بسیار زیادی دارد از دستگاه دیجیتالی جدیدی به نام CAD CAM استفاده می کند.

مراحل ساخت لمینت سرامیکی با روش جدید

در لمینت جدید دندان برای ساخت لمینت سرامیکی، از دستگاه های دیجیتالی استفاده می شود. این دستگاه ها با استفاده از یک اسکنر سه بعدی ابتدا تصاویری سه بعدی از چهره فرد، لبخند او و نیز وضعیت دندان ها از بیرون و نیز داخل دهان اسکن کرده و سپس به طراحی لمینت ها دقیقا مطابق چهره فرد و دندان های او می پردازد.

بعد از تصویر برداری، دستگاه با دقت زیادی شروع به طراحی لمینت ها می کند و سپس با استفاده از پرینترهای سه بعدی که میلینگ ماشین هایی هستند که توسط سیستم CAD CAM حمایت می شوند، در مدت زمان کوتاهی لمینت ها آماده می شوند.

منبع: https://www.chalava.ir/

دندانپزشکی و بارداری

تهوع و خستگی صبحگاهی در سه ماهه اول می تواند منجر به بی توجهی دندان شود. توجه زیاد افراد به بارداری و نکات مهمی که باید در این دوران رعایت کرد ممکن است باعث شود تمام تمرکز خود را بر روی بارداری گذاشته و از بهداشت دهان و دندان خود غافل شوید. اما باید به این نکته توجه داشت که توجه نکردن به دندان ها باعث مشکلاتی می شود که می تواند حتی بارداری شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

مراجعه به مطب های دندانپزشکی و انجام خیلی از درمان های دندانپزشکی در این دوران توصیه نمی شود اما باز هم دندانپزشکی و بارداری از یکدیگر جدایی ناپذیرند و گاهی نیار به اقدام است تا شرایط بدتر نشود.

بیماری لثه در بارداری

به دلیل افزایش استروژن و پروژسترون، خطر ابتلا به التهاب لثه و پریودنتیت (عفونت لثه) در دوران بارداری افزایش پیدا می کند. با التهاب لثه، دهان قرمز و متورم شده و گاهی به راحتی با مسواک زدن خون می آید. این مسئله بیشتر در ماه های دوم و هشتم بارداری دیده می شود.

پریودنتیت یک نوع شدیدتر از التهاب لثه است که شامل تخریب ساختار حمایت کننده استخوان در اطراف دندان است که ممکن است منجر به لغزش و شل شدن دندان های شما شود. در صورت وخیم شدن شرایط ممکن است حتی دندان های آسیب دیده را از دست دهید.

جلوگیری از بیماری لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز و استفاده از دهان شویه ضد پلاک، برای جلوگیری از بیماری لثه ضروری است. واجب است تا هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت لثه های شما را تضمین کند و دندان های شما را جرمگیری کند تا دچار پوسیدگی دندان نشوید.

پوسیدگی دندان

تهوع و استفراغ در این دوران و همینطور هوس های غذایی و در نتیجه ی آن مصرف بیشتر شکر و شیرینی جات باعث پوسیدگی دندان می شوند. تلاش بیشتر برای رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن بعد از غذا، نخ دندان کشیدن یک بار در روز و استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید) برای جلوگیری از پوسیدگی ضروری است.

پر کردن دندان در دوران بارداری

شما می توانید هنگام قرار دادن یا برداشتن و پر کردن دندان، در معرض استنشاق بخار جیوه ناشی از پر کننده های آمالگام قرار بگیرید. اگرچه دانستن این که پر کننده های آمالگام موجود در دهان خطر سمی جیوه را برای جنین در دوران بارداری ایجاد نمی کند، بسیار دلگرم کننده است، اما با این حال به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، در صورت امکان باید از هرگونه اقدامات غیر ضروری مربوط به آمالگام در این دوران اجتناب کنید.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 صفحه بعد
<-blogads->