همه چیز درباره دندان عقل

به سومین دندان آسیا در دهان انسان،دندان عقل می گویند. سن رشد دندان عقل معمولا بین ۱۷تا ۲۱ سالگی است و با در آمدن آن، می توان گفت شما به بلوغ عقلی رسیده اید؛ برای همین به آن دندان عقل گفته می شود. هر انسان دارای ۴ دندان عقل می باشد که آخرین دندان ها در قوس فکین هستند. اما در برخی افراد ممکن است این دندان ها رشد نکنند.

دلایل نهفته ماندن دندان

·         بیماری های دوران کودکی

·         ارثی

·         کم خونی

·         راشیتیسم

·         نداشتن هماهنگی رشد استخوان فک

روش کشیدن دندان عقل چگونه است؟

بعد از تزریق بی حسی به لثه شما، در صورتی که دندان شما کاملا رویش کرده باشد و تاج دندان کامل معلوم باشد، روش کشیدن آن مانند دندان های دیگر است؛ اما دندان های نهفته و نیمه نهفته، تنها با جراحی کشیده می شوند.

در سنین نوجوانی کشیدن دندان عقل راحت تر است، چون استخوان های اطراف دندان نرم تر هستند و ضخامت و استحکام آن ها کمتر است.

اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان عقل

کارهایی که باید بعد از کشیدن این دندان انجام دهید:

·         یک بسته یخ آماده کرده و روی صورت خود بگذارید.

·         سعی کنید فک خود را گرم نگه ندارید.

·         مایعات زیادی بنوشید.

·         از روز دوم شروع به مسواک زدن کنید.

·         داروها یا آنتی بیوتیک هایی که دکتر برایتان تجویز می کند را سر ساعت بخورید.

·         هیچ چیزی را میک نزنید چون میک زدن، خون را لخته می کند.

چه هنگام باید دندان عقل کشیده شود؟

·         ایجاد شدن عفونت لثه روی دندان

·         پوسیدگی دندان

·         به هم زدن نظم و ترتیب دندان های مجاور

·         ایجاد کیست یا تومور

ایجاد عفونت لثه در دندان

به خاطر فضای کم و فشار زیاد، دندان های عقل باعث ایجاد التهاب و به طور حاد تر بیماری های لثه می شوند و وقتی که التهاب آغاز شد، فروکش کردن آن خیلی سخت است. وقتی که دندان ها تحت فشار باشند بین آن ها محیطی برای رشد میکروب ها ایجاد می شود که ریسک عفونت را بالا می برد.

پوسیدگی

وقتی که دندان عقل رشد می کند، دسترسی به آن سخت می شود و رسیدگی به آن سخت تر. دندان عقل چون آخرین دندان است ممکن است به آن رسیدگی نشود و دچار پوسیدگی شود.

به هم زدن نظم و ترتیب دندان های مجاور

وقتی که دندان های عقل رشد می کنند، در تلاش اند که وارد فضایی شوند که بسیار شلوغ است. به همین دلیل دندان های همسایه به همدیگر فشار می آورند و در نهایت باعث کج و نامرتب شدن یکدیگر می شوند.

ایجاد کیست یا تومور

وقتی دندان عقل تحت فشار است، کیست ها یا تومورهایی درون استخوان فک ایجاد می کند که باعث درد در مفصل استخوان فک می شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی ثابت یک فک چگونه است؟

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های رشته دندانپزشکی است که به شما کمک می کند دندان های منظم داشته باشید. اگر دندان های بالای شما حساس است و برای افزایش سلامت دهان و دندان نیاز به مرتب کردن دندان های پایین خود دارید، می توانید با استفاده از شیوه ارتودنسی ثابت یک فک، دندان های فک های پایین خود را ارتودنسی کنید. این درمان در صورتی قابل انجام است که بی نظمی و یا کجی در دندان های شما خیلی قابل توجه نباشد و با ارتودنسی یک فک، درمان کامل شما صورت می گیرد. در بعضی از موارد نیز احتمال دارد که فک و دندان های بالای شما نیاز به ارتودنسی داشته باشد.

ارتودنسی هر دو فک

در صورتی که ناهنجاری های دهان و دندان بیمار به حدی زیاد باشد که در هر دو فک دیده شود، نیاز به ارتودنسی هر دو فک است. اصلاح فکین بیمار که به چگونگی ارتباط دو ردیف دندان ها با یکدیگر کمک می کند، یکی از اصلی ترین ویژگی های ارتودنسی دندان است. وجود این بی نظمی ها می تواند باعث بروز دندان قروچه شود و در بعضی از موارد می ‌تواند تکلم و جویدن غذا را با معضل روبه ‌رو کند.

نتایج ارتودنسی فک پایین

بعد از مشاوره و صحبت با متخصص، اگر دندان های شما اوربایت داشته باشد، احتمال دارد منظم کردن دندان های فک پایین به تنهایی این معضل را درمان کند و نیاز به هیچ گونه درمان فک بالا نباشد. اما اگر شما آندربایت داشته باشید، نه تنها ارتودنسی دندان های پایین به تنهایی امکان پذیر نیست، بلکه ناهنجاری را بیشتر نیز می کند. همانطور که دندان های شما جابجا می شود، احتمال دارد مشکلاتی ایجاد شود و یا مشکلات موجود را بیشتر کند؛ به طوری که دندان های شما دیگر کارایی لازم را نداشته باشد.

موارد مهم در ارتودنسی فک بالا

الگوی کلی دندان ها در درمان ارتودنسی فک بالا یا به طور کلی، تک فک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شیوه قرار گیری دندان ها در فک پایین باید به شکلی باشد که باعث بی نظمی دندان ها در فک نشود و تداخل در ارتودنسی فک بالا ایجاد نشود. در بعضی از موارد، ارتودنسی فک بالا باعث بدتر شدن وضعیت دندان های بیمار می شود؛ زیرا احتمال دارد دندان های فک بالا و پایین به صورت صحیح بر روی هم قرار نگیرد و در هنگام جویدن و خوردن غذا نیرو به صورت یکسان در بین دندان ها پخش نشود و در نهایت باعث آسیب فک بالا ارتودنسی فک بالا شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

لمینت دندان ارزان چگونه است؟

اگر از داشتن دندان‌ هایی با فرم نامناسب ناراضی هستید به کمک لمینت دندان می توانید به اصلاح فرم دندان های خود بپردازید. به این صورت که دندانپزشک با چسباندن ونیر ها بر روی دندان های شما، ظاهر و فرم آن ها را زیبا می ‌سازد.

لمینت چیست؟

لمینت یا ونیر، لایه ای ظریف و شیشه ای شکل از موادی همرنگ دندان یا مواد سفیدی از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که برای اصلاح فرم، رنگ، طول و شکل دندان یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان دندان های شکسته بر روی سطح دندان چسبانده می شود و باعث حفظ عملکرد و مینای دندان ها می شود.

لمینت کامپوزیتی

ونیر به کار رفته در روش لمینت دندان ارزان، از جنس ونیر کامپوزیت است که در مطب ساخته می شود و دارای رنگی شفاف است. به این روش «روش مستقیم» نیز گفته می شود و اگر شرایط دندانی فرد مناسب باشد بدون تراش به دندان ها چسبانده می شود.

روش نصب لمینت دندانی ارزان (لمینت کامپوزیتی دندان)

در ابتدا دندانپزشک تجویز می کند که بیمار از دندان ها و فک خود اشعه ایکس بگیرد. سپس در صورت انتخاب لمینت، دندان را جرم‌ گیری می ‌کند تا عاری از هر گونه پلاک و جرم شود. در ادامه، در صورت وجود پوسیدگی دندان و یا خرابی، ابتدا باید به درمان پرداخت، سپس لمینت کرد.

رنگ ونیر با توجه به درخواست بیمار انتخاب می شود. اگر بیمار خواهان رنگ سفید برای دندان هایش باشد قبل از گذاشتن ونیر، ابتدا بلیچینگ دندان ها انجام می شود، سپس دندان ها خشک می شوند و ونیر کامپوزیت روی دندان سوار می شود.

ونیر های کامپوزیتی برخلاف ونیرهای سرامیکی به صورت پلیکمر شده در اختیار دندانپزشکان قرار دارند و تنها در یک جلسه به دندان بیمار چسبانده می ‌شوند. کامپوزیت دندان 5 الی 10 سال عمر می کنند، که در صورت مراقبت بیمار، می ‌تواند عمر طولانی‌ تری نیز داشته باشد.

عوارض لمینت کامپوزیت دندان

·         اگر کامپوزیت به ‌درستی به مجاورت لثه چسبانده نشود، می ‌تواند باعث التهاب یا خونریزی لثه شود.

·         باز بودن فاصله بین‌ دندانی می‌ تواند باعث چسبیدن مواد غذایی به دندان و درنتیجه باعث بدبویی دهان شود.

·         حساس شدن دندان نسبت به سرما و گرما

مزایای لمینت کامپوزیتی دندان

·         نصب آسانی دارد و نسبت به لمینت سرامیکی در یک جلسه بر روی دندان ها می‌چسبد و نیاز به قالب‌ گیری از دندان ها نیست.

·         آسیبی به مینای دندان وارد نمی ‌کند، زیرا در بسیاری از موارد نیاز به تراش دندان نیست.

·         دارای ظاهری شبیه دندان است.

·         دارای تنوع رنگی مختلفی است.

·         هزینه درمانی کمتری دارد.

منبع: https://www.chalava.ir/

با انواع دندان ها آشنا شویم

در دهان انسان انواع مختلفی از دندان ها وجود دارد که هر کدام از انواع دندان ها، نام و عملکرد خاص خود را دارند. دندان ها از لایه های مختلفی تشکیل شده اند. مینای دندان که سخت ترین قسمت دندان است و در قسمت خارجی دندان قرار دارد. لایه دوم، عاج است که نرمتر از مینای دندان است. عمیق ترین لایه داخل دندان، پالپ است که از اعصاب و عروق خونی تشکیل شده است. سیمان روی ریشه دندان است و در زیر لثه است.

تعداد و انواع دندانهای فرد با افزایش سن تغییر می کند. به طور معمول، افراد در طول زندگی خود دارای دو دسته دندان میشوند: دندانهای شیری و دندانهای دائمی یا بالغ .

انواع دندان ها

دندانهای پیش

دندان های پیش، دندانهای نوک تیز جلوی دهان هستند که به غذا خوردن ما کمک می کنند و آن را به قطعات کوچکتر برش می دهند. آنها صاف و با لبه نازک هستند. به آنها دندانهای قدامی نیز گفته می شود. کودک و بزرگسال دارای هشت دندان پیش هستند.

دندانهای آسیاب

دندان های آسیاب بزرگترین دندان در بین دندان ها هستند. آنها یک سطح بزرگ و مسطح با برجستگی هایی دارند که به آنها امکان جویدن غذا و خرد کردن آن را می دهد. بزرگسالان 12 دندان مولر دائمی دارند، شش دندان در هر کدام از فک های پایین و بالا و کودکان هشت دندان مولر اولیه دارند .

آخرین دندان های آسیایی که رشد می کنند دندان های عقل یا دندان های آسیای سوم است که معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی به وجود می آیند. این دندان ها در انتهای ردیف دندانها، در گوشه های دور فک قرار می گیرند. بعضی اوقات دندان عقل نهفته می شود، به این معنی که می تواند زیر لثه گیر کند و نتواند به درستی رشد کند.

دندان های عقل که فقط به صورت نیمه رشد می کنند یا در موقعیت نادرستی قرار دارند می توانند خطر ابتلا به عفونت یا آسیب در مناطق اطراف را افزایش دهند. اگر فردی دچار پوسیدگی دندان، درد یا عفونت باشد، ممکن است لازم باشد دندان عقل را از بین ببرد. افراد برای جویدن نیازی به این دندان ها ندارند و تمیز نگه داشتن آنها دشوار است زیرا در دهان قرار دارند.

دندان نیش

دندان نیش دندانهای نوک تیز هستند که در کنار دندانهای پیش قرار دارند. دندان نیش طولانی ترین دندان در بین دندان ها هستند و مردم از آنها برای جویدن غذا استفاده می کنند. هر دو کودک و بزرگسالان دارای چهار دندان نیش هستند. رشد اولین دندان نیش در کودکان، معمولاً بین 9 تا 12 سالگی است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

لمینت دندان پر شده چگونه است؟

پوسیدگی دندان نوعی خرابی دندان است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری های دهان، اسید های خورنده تولید کنند. این اسید باعث تجزیه دندان و رفته رفته باعث ایجاد سوراخی در دندان می شود که به آن کرم خوردگی دندان نیز می گویند.اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود، می تواند باعث درد، عفونت و از دست رفتن دندان شود.

قسمت های شکسته یا پوسیده دندان باید دوباره بازیابی شوند تا عملکرد قبلی خود را به دست آورند و جلوی نفوذ باکتری ها در داخل پالپ گرفته شود. بازسازی قسمت های شکسته دندان به خصوص در جلو، یک زیبایی ضروری محسوب می شود.

در گذشته مهم ترین ماده ای که برای بازگرداندن شکل دندان و بازیابی عملکرد استفاده میشده است، فلزات بوده اند. با این حال امروزه از کامپوزیت های رنگ دندان با زیبایی بالا و سرامیک های مختلف برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می کنیم. بسته به شدت آسیب، عملکرد و همچنین بودجه، بهترین مواد موجود انتخاب می شوند.

آیا لمینت دندان پر شده می تواند دندان های شما را خراب کند؟

خیر، اگر دندانپزشک شما متخصص آرایشی و بهداشتی باشد و تجربه کافی داشته باشد، لمینت دندان پرشده برای شما ضرری ندارد. دندانپزشک از شما می خواهد که از دهان و دندان خود اشعه ایکس بگیرید و دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما مناسب است. اگر او تشخیص دهد که لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه های دیگری مانند روکش کامپوزیت، ارتودنسی یا فقط کانتور زدن دندان را به شما پیشنهاد می دهد.

مزایای لمینت دندان پرشده

از آن جا که لمینت برای همه مانند دندان های اصلی بیمار و به صورت جداگانه ساخته شده است، بنابراین تشخیص تفاوت بین دندان لمینت و دندان طبیعی غیرممکن است. لمینت ها برخلاف دندان های طبیعی، در برابر لکه های چای و قهوه مقاوم هستند، زیرا از مواد پیشرفته برای ساخت آن ها استفاده می شود.

معایب لمینت دندان پرشده

ساخت لمینت زمان بر است و حداقل برای یک هفته، نصب لمینت را به تأخیر می اندازد. اگر لمینت ها به درستی چسبانده شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین بروند، بیمار می تواند از لمینت به عنوان دندان طبیعی استفاده کند. با وجود ثبات بالا، ورقه ها ی لمینت ممکن است شکننده باشند.

لمینت نباید تحت فشار قرار گیرد، همانطور که با دندان های طبیعی نیز نباید این کار را انجام داد. به عنوان مثال، شما باید از جویدن ناخن، یخ خوردن یا باز کردن قوطی های نوشیدنی جلوگیری کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/

بهترین دهانشویه برای بیماری ورم لثه

 هنگامی که شما به دنبال جلوگیری از بیماری ورم لثه یا بیماری لثه هستید، مهم است که هر روز دهانشویه را در برنامه مراقبت از دهان خود قرار دهید. حین استفاده از دهانشویه ها متوجه خواهید شد که بعضی ها به جلوگیری از ورم لثه کمک می کنند.

بیماری لثه چیست؟

بیماری های لثه از شایعترین علل مراجعه افراد به کلینیک های دندانپزشکی هستند. این بیماری ها اغلب با ورم لثه و التهاب آن همراه هستتند. بیماری پریوودنتال مهمترین بیماری مربوط به لثه است. این بیماری باعث تخریب بافت لثه میشود و علاوه بر سلامتی عمومی بدن، تهدید جدی برای زیبایی طرح لبخند نیز به شمار میرود.

بهترین روش درمان بیماری لثه چیست؟

این بیماری را هرچه زودتر درمان کنیم بهتر است زیرا میتواند باعث عفونت لثه، استخوان فک و حتی مشکلات قلبی شود. درمان اولیه شامل پیشگیری است، درمان ثانویه شامل جرم گیری دندان و درمان نهایی شامل انواع جراحی های لثه است. گاهی اوقات در کنار این روش ها، برای بهبود طرح لبخند اقدامات زیر نیز در نظر گرفته میشود:

·         بلیچینگ دندان

·         لمینت دندان

·         کامپوزیت دندان

نکته: چنانچه نبود دندان یا از دست رفتن تعدادی از دندان ها باعث ایجاد بیماری لثه شده باشد، در کنار روش های درمان نام برده شده، از جایگزین کردن دندان مانند ایمپلنت دندان نیز استفاده میشود.

کدام دهانشویه برای شما بهترین است؟

یکی از کارهایی که افراد مبتلا باید انجام دهند تسکین و کاهش ورم لثه است که به روش های مختلفی انجام داده میشود. یکی از این روش ها استفاده از بهترین دهانشویه ها است. دهانشویه ها میتوانند تحریک لثه را کاهش داده و به درمان بیماری آن کمک کند. بهترین دهانشویه آن است که حاوی فلوراید باشد و میزان تحریک ساختارهای دهان توسط آن ناچیز و حداقلی باشد.

حین انتخاب بهترین دهانشویه برای کاهش ورم لثه، به نکته زیر توجع کنید:

شستشوی دهان با الکل

الکل یک جزء اصلی در بسیاری از دهان شویه ها است، که برخی از آنها باعث ایجاد احساس سوزش در دهان می شوند. در حالی که دهانشویه های مبتنی بر الکل کمک می کنند تا اثرات باکتری های را از بین ببرند، احساس سوزش باعث می شود دهانشویه های حاوی درصد بالای الکل را یک دهانشویه خوب در نظر نگیریم.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

 

روند فرآیند ایمپلنت دندان و خطرات آن

ایمپلنت‌ دندان به معنی کاشت فلزات جدید به‌ جای دندان ‌های از دست ‌رفته یا کشیده شده، دندان‌های آسیب ‌دیده است. آسیب دندان ممکن است در اثر عفونت باکتری‌ های مزمنی در بافت ‌های اطراف دندان که مسئول حمایت و محافظت از دندان هستند، ابتدا به دلیل ایجاد پلاک باکتریایی بر روی دندان‌ ها و بعد ایجاد التهاب در بافت ‌های اطراف باشد.

ایمپلنت‌ به فک متصل می ‌شوند و به عنوان پایه‌ ای محکم برای ساخت ساختار روی دندان با قرار دادن تاج یا دندان جایگزین دیگر برای بازسازی حفره دهان استفاده می‌ شود. در بعضی موارد ترجیح داده می ‌شود که به‌ جای سایر روش‌ های ترمیم و بازسازی مانند بریج دندان یا درمان عصب ریشه، دندان‌ های ثابت کاشته شود.

از طرف دیگر، درمان ایمپلنت دندان درمان ساده ‌ای نیست، همچنین گران است و باعث درد و ناراحتی زیادی می ‌شود. مزیت اصلی این درمان این است که جایگزین دائمی و خوبی برای دندان ‌ها برای سال‌های طولانی است.

روند فرآیند ایمپلنت دندان

جراحی دندان در کلینیک دندانپزشکی تحت شرایط استریل، توسط دندانپزشک متخصص در جراحی فک و صورت انجام می ‌شود. با تزریق ماده بی ‌حس‌ کننده موضعی در ناحیه پریودنتال، بیمار بی‌ حس می‌شود.

اگر استخوان آماده دریافت ایمپلنت باشد، می ‌توان ایمپلنت دندان را شروع کرد. پیچ‌ های فلزی را به استخوان فک متصل می‌ کنند. پس از یک دوره قرار دادن پیچ‌ ها، بازسازی‌ ها با اندازه‌ گیری و ایجاد تاج آغاز می‌ شود. وقتی نوبت به دوره انتظار بین کاشت ایمپلنت و اجرای نهایی ترمیمی می ‌رسد، بیش از یک روش وجود دارد. روشی که معمولاً برای بهبودی بافت‌ها حداقل 6 هفته طول می ‌شود و گاهی اوقات دوره انتظار چندین ماه طول می‌کشد.

خطرات ایمپلنت دندان

عفونت در برش، معمولاً سطحی است و به ‌صورت موضعی درمان می ‌شود. در برخی موارد نادر ممکن است عفونت جدی ‌تری ظاهر شود که ممکن است به خونریزی و عفونت منجر شود. خونریزی زمانی اتفاق می ‌افتد که رگ‌ های خونی کوچک در لثه باز شده و خونریزی کنند. در مواردی که خونریزی شدید باشد، به تخلیه نیاز است، اما این بسیار نادر است.

خونریزی، خصوصاً در ناحیه عمل به دلیل ضربه بافتی رخ می‌ دهد. خونریزی می ‌تواند بلافاصله پس از جراحی رخ دهد، ممکن است 24 ساعت پس از جراحی و در موارد نادر پس از هفته ‌ها یا ماه ‌ها رخ دهد. خطرات بیهوشی، معمولاً با حساسیت زیاد به داروهای بیهوشی (پاسخ آلرژیک) همراه است. در موارد نادر، ممکن است یک واکنش خطرناک مانند فشارخون بسیار پایین (شوک آنافیلاکتیک) رخ دهد.

منبع: https://www.chalava.ir/

نحوه انجام ارتودنسی فک پایین

درمان ارتودنسی یک درمان برای اصلاح شکل و وضعیت قرارگیری دندان های بیمار است. با انجام ارتودنسی، دندانپزشک دندان های بیمار را تا زمان قرارگیری آن ها در یک وضعیت و موقعیت مناسب جابه‌جا می کند. ارتودنسی دندان ها با استفاده از یک فشار ملایم که توسط بریس ها به دندان های بیمار وارد می شود، انجام می شود. این بریس های ارتودنسی توسط ارتودنتیست روی دندان های فک بالا و پایین بیمار قرار می گیرند.

گاهی ممکن است به دلایل مختلفی، بیماران تنها به انجام ارتودنسی روی دندان های فک پایین خود تمایل داشته باشند. بعضی مردم ممکن است تصور کنند که مشکل جلو بودن فک پایین خود را می توانند تنها با کمک بریس های ارتودنسی درمان کنند و به همین علت خواستار انجام ارتودنسی روی فک پایین می باشند.

جا به‌ جایی فک ها با انجام ارتودنسی فک پایین

شاید تصور کنید که با انجام ارتودنسی فک پایین می توان فک را جا به ‌جا کرد و به سمت عقب هدایت کرد. اما این امر به علت تکمیل فرایند رشد استخوان های فک، در بزرگسالان ممکن نیست یا به میزان خیلی کمی تاثیرگذار است.

اگر ناهنجاری های فک، مانند جلو بودن فک پایین در سنین کودکی و در زمانی که استخوان های فک هنوز رشد خود را کامل نکرده اند تشخیص داده شود، دندانپزشک می تواند با انجام ارتودنسی، فک بالا را برای رشد بیشتر تحریک کند و میزان رشد فک پایین را با استفاده از ابزارهایی مانند هدگیر کنترل کند. در این صورت، هر دو فک به میزان متعادلی رشد می کنند و متناسب می شوند.

ارتودنسی دندان های فک پایین

ارتودنسی دندان هایی که در فک پایینی بیمار قرار دارند، تنها به منظور ردیف و مرتب کردن دندان های این فک انجام می شود و تاثیر چندانی در تغییر وضعیت قرارگیری فک ها ندارد. انجام ارتودنسی دندان های فک پایین نسبت به ارتودنسی دندان های فک بالا، کاری سخت و مشکل تری است. استخوان فک پایین، استخوانی متراکم تر نسبت به استخوان فک بالا است و جابه‌جایی دندان ها در این فک به راحتی انجام نمی شود.

دندان های فک بالایی مقدار کمی روی دندان های فک پایین هم پوشانی عمودی دارند و این مسئله می تواند انجام ارتودنسی فک پایین را با مشکل مواجه کند؛ زیرا ممکن است دندان های فک بالا هنگام باز و بسته کردن دهان به براکت های ارتودنسی که روی دندان های فک پایین قرار گرفته اند فشار وارد کنند. مورد دیگری که می تواند در انجام ارتودنسی فک پایین دردسرساز باشد، آسیبی است که براکت های ارتودنسی فک پایین به دلیل تماس بیشتر با بافت نرم دهان ممکن است به این قسمت ها وارد کنند و باعث ایجاد زخم های کوچکی در این سطوح می‌شوند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

درمان شکل و رنگ لثه با لیزر

حتی اگر دندان های شما منظم و یکنواخت باشند، باز احتمال دارد طرح لبخند شما به خاطر ناهماهنگ بودن خط لثه یا پایین بودن زیاد لثه از خط لب، بد دیده شود. در دندانپزشکی زیبایی این حالت را لبخند لثه ای می نامند. در این حالات دندان های شما ریزتر دیده می شوند. در بهترین حالت باید بین لثه و دندان های شما هماهنگی برقرار باشد تا خنده شما زیباتر به نظر برسد.

در صورتی که از ظاهر لثه ها و خط لثه های خود رضایت چندانی ندارید، شاید تغییر فرم، شکل و رنگ لثه یا همان جراحی لثه رضایت شما جلب کند.

علل ناهماهنگ بودن لثه‌ ها

علت های زیادی می تواند در بالاتر و یا پایین تر بودن لثه ها تاثیرگذار باشد. لثه‌ هایی که دندان ها را پوشش می دهند، می توانند دندان ها را کوچک نشان دهند. علت آن هم می تواند ژنتیکی یا یک عارضه مربوط به سلامتی یا استفاده از برخی داروها باشد.

بالا بودگی خط لثه و بزرگ دیده شدن دندان‌ ها معمولا به خاطر نشست لثه‌ به وجود می آید که در این حالت ساختار لثه از سطح دندان به عقب تر حرکت می کند و ریشه‌ دندان را نمایان می کند. نشست لثه نه تنها باعث بزرگ دیده شدن دندان ها میشود، بلکه باعث مشکلات دندانی حادی مثل پوسیدگی و خرابی دندان هم می شود. همینطور احتمال دارد علامتی از انواع بیماری‌ های لثه باشد که به معنای خالی شدن بافت های محافظت کننده از دندان‌ ها (استخوان‌ ها و لثه‌ ها) هستند.

هزینه جراحی زیبایی لثه

هزینه تغییر فرم، شکل و رنگ لثه با لیزر با توجه به میزان لثه مورد عمل، تعیین می شود. اگر خط لثه فوقانی یک دندان، نیاز به عمل داشته باشد هزینه عمل کمتر خواهد بود ولی اگر همه خط لثه تحت عمل قرار گیرد و نیاز به استفاده از گرافت نیز باشد، قیمت جراحی زیبایی لثه بیشترین مقدار را خواهد داشت.

مزایای درمان لثه با لیزر

درمان لثه با لیزر، درمانی پیشرفته برای پیشگیری از بیماری‌ های لثه یا غیر همسانی لثه‌ ها است. درمان لیزری یک تکنیک خلاقانه و بی درد برای از بین بردن باکتری‌ های آسیب رسان به دهان و دندان است و همچنین محافظت از دندان‌ هایی که ممکن است با درمان‌ های رایج از بین بروند، در این روش آسان تر است. برتری های استفاده از لیزر نسبت به سایر درمان های لثه:

·         قطع فوری خونریزی لثه‌ ها

·         بسته شدن پاکت‌ های عمیق پریودنتال

·         حذف برش در لثه‌ ها، درد و بقیه نگرانی های مربوط به جراحی

·         کم شدن یا حذف احتمال لق شدن دندان‌ ها

·         درمان استخوان و ساختار رباط

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی فاصله دندان جلو

معالجه شش دندان جلو، کاملاً برای بهبود زیبایی این دندان ها و داشتن لبخندی زیبا است و بیشترین محبوبیت را در بین بزرگسالان دارد. دلیل اصلی اینکه بیماران ممکن است به جای دنبال کردن یک درمان کامل، بریس را فقط برای شش دندان جلویی خود انتخاب کنند، کوتاه بودن بازه زمانی و کاهش هزینه قابل توجهی برای آنها است.

به طور متوسط، ​سرعت درمان ارتودنسی فاصله دندان های جلویی بسته به نوع دندان و شکل منحصر به فرد ممکن است بین 3 تا 6 ماه طول بکشد. این درمان احتمالا کمتر از نصف زمان درمان کامل ارتودنسی باشد که ممکن است بین 1 سال تا 3 سال طول بکشد. با این حال، کاهش زمان درمان معمولاً با محدودیت درمان همراه است.

توجه به این نکته مهم است که درمان ها می توانند سریعتر انجام شوند، در حالی که برخی از درمان ها کمی بیشتر طول می کشد. همه چیز بستگی به شلوغ بودن یا فاصله دندان های شما دارد.

بریس دندان جلو

اگر ترجیح می دهید فقط برای شش دندان جلویی خود بریس تهیه کنید، بی نظمی های فکین و مشکلات اساسی در مورد دندان نیش شما برطرف نمی شود. خطرات طولانی مدتی در ارتباط با این درمان ناقص وجود دارد، از جمله ساییدگی غیر طبیعی دندان ها یا افزایش خطر عود ارتودنسی (به این معنی که دندان های شما به موقعیت اولیه خود باز می گردند).

محدودیت های دیگری نیز برای درمان تنها شش دندان جلویی شما وجود دارد. یک زمان درمان کوتاه یا کاهش یافته ممکن است دندان های شما را کاملاً صاف نکند و آنها کمی شلوغ باقی بمانند.

همانند سایر روش های درمان ارتودنسی، قیمت نصب بریس برای شش دندان جلو ممکن است متفاوت باشد. به عنوان یک دستورالعمل کلی، بسته به هزینه های ارتودنتیست و نیازهای فردی شما ممکن است هزینه های بیشتری داشته باشد.

انتظارات ما از ارتودنسی دندان های جلو

این مسئله واقعاً برای بسیاری از افراد جذاب است، خصوصاً افرادی که می خواهند در اسرع وقت، روند کار را به پایان برسانند. هنگامی که فقط روی 6 دندان جلوی خود ارتودنسی انجام می دهید، می توانید یک بازه زمانی کوتاه از 4 تا 10 ماه را ببینید!

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، سرعت درمان و هزینه پایین این نوع ارودنسی، هر دو از مزایای اساسی است که افراد می توانند هنگام استفاده از ارتودنسی بر روی شش دندان جلویی خود از آن بهره ببرند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 صفحه بعد
<-blogads->