سرطان تخمدان و علت بروز و نشانه هاي بروز آن

 

نشانه هاي و روش تشخيص سرطان تخمدان :

اين سرطان از تخمدان‌ها شروع مي‌شود، كه مسئوليت ساخت تخمك‌ ها در زنان را دارد و منبع اصلي هورمون‌هاي زنانه استروژن و پروژسترون است و ميتواند سرطان به رحم يا اندام‌هاي اطراف گسترش يابد و حتي به غدد لنفاوي گسترش يابد و سرطان به اندام‌هاي ديگر مانند ريه يا كبد گسترش يابد .
اين سرطان معمولاً در زناني بروز پيدا مي كند كه به سن يائسگي رسيده اند، اما امكان دارد در هر سني نيز ديده شود.
سرطان تخمدان ممكن است در ابتدا هيچ علائمي به همراه ندشته باشد اين نوع سرطان معمولاً به سختي ودير هنگام تشخيص داده مي شود.
از علائم سرطان تخمدان ميتوان به نفخ ، احساس فشار بر روي شكم ، دردهاي لگني يا شكمي ، افزايش دفعات ادرار كردن ، و احساس سير شدن بسيار سريع به هنگام غذا خوردن اشاره نمود.
اگر اين علائم هر روزه به مدت بيش از چند هفته بروز كرد ، بهتر است به پزشك مراجعه شود .

دو روش تشخيصي براي اين سرطان وجود دارد، يكي سونوگرافي يا سي.تي.اسكن از تخمدان ها و ديگري انجام آزمايش خون است.

درمان سرطان تخمدان :

گام بعدي پس از تشخيص اوليه جراحي است تا بافت‌هاي مشكوك برداشته شود و نمونه‌اي به آزمايشگاه فرستاده شود تا آزمايشات دقيقتري صورت گيرد.اينكار نمونه‌برداري گاهي با سوزن انجام ميشود.

از جراحي براي درمان تخمدان و تعيين مرحله آن استفاده مي‌گردد هدف جراحي اين است كه بافت سرطاني از بدن خارج شود.
بر حسب اين كه سرطان تا چه ميزان به ساير ارگان ها يا بافت ها سرايت كرده
يكي از تخمدان‌ها يا هر دو تخمدان و شايد هم كل رحم و بافتهاي اطراف آن برداشته شود.
در صورتيكه هر دو تخمدان فرد برداشته شود؛ يائسه شدن زودتر از موعد اتفاق خواهد افتاد.
توقف توليد هورمون پس از برداشتن تخمدان ها سبب ميشود شانس ابتلاي به مشكلات ديگري همچون پوكي استخوان افزايش يابد.
شيمي درماني پس از انجام جراحي گاها” توسط پزشك تجويز ميشود كه سبب عوارض مربوط به شيمي درماني ميشود.
در طول شيمي درماني و پرتو درماني مي توان براي درمان ريزش مو شيمي درماني از كلاه گيس طبيعي استفاده كرد.( لازم به ذكر است استفاده از كلاه گيس ارزان با الياف مصنوعي مناسب افراد سرطاني نمي باشد)

 

انواع روش هاي ترميم مو

  ترميم مو اچ آر تي يا ترميم مو HRT تنها و نخستين روش ترميم مو استاندارد در دنيا مي باشد. ترميم مو اچ آر تي از روش هاي غيرتهاجمي ترميم مو است كه در آن از يك سري گرافت پوستي كه به صورت ويژه براي بيمار طراحي شده است استفاده مي‌شود و هر گرافت دستورالعمل خاصي براي جايگذاري دارد به اين ترتيب فرد مي‌تواند به روشي غير جراحي دست به عمل ترميم مو زده و نيازي به انجام مراقبتهاي روزانه پس از عمل نيز نمي باشد.

در اين روش از غشاي شفاف و نفوذپذيري به جاي لايه هاي ضخيم فيبري استفاده شده است.اكثر روشهاي ترميم مو بدون عوارض هستند و مشكلاتي را تحت عنوان عوارض ترميم مو نمي توان به طور كلي براي آنها بيان كرد

ترميم مو به روش HRT

كاشت مو بدون نياز به بانك مو

معايب ترميم مو به روش HRT

مزاياي ترميم مو به روش HRT

پروتز مو چيست؟

پروتز مو متشكل از قطعه پارچه توري از جنس طبيعي و ضدحساسيت هست كه تار هاي طبيعي و يا مصنوعي مو به روي آن سوار مي‌شوند كه به دليل توري بودن صفحه وقتي روي سر قرار مي گيرد بسيار طبيعي به نظر مي رسد .

اين پروتزها با چسب مخصوص كه طبيعي و غير حساسيت زا هستند و يا كليپس اكستنشن و يا با روش گره زدن تار به تار به موي خود فرد متصل مي‌شود. اين پروتزها به دليل مشبك بودن صفحه آنها ، براي پوست سر قابل تنفس بوده و مشكلي بابت شستن سر و عرق كردن و فعاليت‌هايي مانند شنا و موتورسواري و غيره به وجود نمي آورد. انواع پروتز مو مردانه و پروتز مو زنانه در بازار وجود دارد كه اين پروتز ها با كلاه گيس هاي ارزان متفاوت هستند 

براي انجام يك ترميم مو دقيق و طبيعي و خوب بايد به نوع پروتزي كه انتخاب مي شود دقت نمود بايد به اين موضوع توجه داشت كه بافت مو در پروتز نبايد مشخص شود و تار مويي كه داخل پروتز بافته مي شود حتما تار به تار يا نهايت دو تار در هر گره باشد كه اگر غير از اين باشد مي‌تواند مشخص باشد و نمايي مانند كلاه گيس پيدا كند.

مهمترين اختلاف بين پروتزها و كلاه گيس ها اين است كه در پروتز ها براي ترميم موي سر آقايان از بانك موي مردانه و در خانم ها از بانك موي زنان استفاده مي نمايند و اين نكته بسيار ظريف و حائز اهميت است

کلاه یخی یا کلا گیس شیمی درمانی

 

ریزش مو در شیمی درمانی :

یکی از مشکلات شیمی درمانی , ریزش مو در شیمی درمانی می باشد تصور از دست دادن موها بخصوص در خانم ها آزاردهنده و ناراحت کننده است.
داروهای تجویزی برای شیمی‌درمانی به سلولهای سرطانی حمله ور میشود که این سبب می‌شود که سلولهای سالم که رشد سریعی دارند همچون ریشه موهای کل بدن تحت تاثیر قرار بگیرند. ریزش مو در تمامی بدن اتفاق می افتد.
ریزش مو بستگی به وخامت حال بیمار ندارد بلکه به نوع و میزان داروهای تجویز شده برای شیمی‌درمانی بستگی دارد
ریزش موها قابل پیشگیری نیست اما می‌توانید شدت این ریزش را با روشهایی یا استفاده از کلاه یخی کاهش داد
این ریزش مو بعد از اولین جلسه شیمی درمانی آغاز میشود و بسرعت ادامه پیدا میکند این ریزش موی شدید باعث شوکه شدن فرد بخصوص در خانمها که داشتن موی زیبا مترادف با زیبایی و جوانی پنداشته میشود میگردد که بهتر است از قبل یا در همین ابتدا ریزش مو فرد به فکر تهیه کلاه گیس مناسب باشد .

 

کلاه گیس با موی طبیعی مناسب ترین گزینه :

کلاه گیس طبیعی مناسب ترین گزینه میباشد که نسبت به کلاه گیس های آماده فروخته شده در لوازم آرایشی ها معمولا” گرانتر ولی فوق العاده راحتر و طبیعی تر هستند متاسفانه تمام کلاه گیس های آماده از مواد پلیمری و پلاستیکی هستند که مناسب استفاده در دوران شیمی درمانی نیستند.
شروع مجدد رویش مو ماه های بعد از پایان درمان آغاز میشود که در ابتدا موها نازک و کرکی و خاکستری رنگ هستند. رشد موهای در ابتدا کند نیز میباشد اما با خروج اثرات داروها کم کم رویش مو طبیعی تر میگردد و رنگ مو بعلت ساخته شدن مجدد رنگدانه ها باز میگردد.
کلاه گیس بعلت طولانی بودن دوره درمان و رشد مجدد موها و رسیدن اندازه و طول مو به حد قبلی یا نرمال در خانمها معمولا” یک تا دو سه سال باید استفاده شود.

استفاده از کلاه یخی یا کیسه یخ :

استفاده از کلاه یخی یا کیسه یخ نیز بر روی سر در طی شیمی‌درمانی بعلت آنکه سرما سبب کاهش سرعت جریان خون در آن ناحیه می شود و داروی کمتری به ریشه موهای سر می‌رسد مرسوم است در نتیجه ممکن است شدت ریزش مو کمتر شود.

مراکز تهیه کلاه گیس شیمی درمانی

 

کلاه گیس مخصوص بیماران شیمی درمانی چیست ؟

 

شاید برای بسیاری از افرادی که به نوعی با بیماری سرطان آشنایی دارند این سوال مطرح شود که کلاه گیس مخصوص بیماران شیمی درمانی چیست ؟

کلاه گیس با موی طبیعی در مراکز و موسسه های ساخت کلاه گیس ساخته می شوند.

معمولا پس از قالب گیری و انتخاب مدل و نوع مو فرایند ساخت شروع می شود.

تمام مراکزی که کلاه گیس با موی طبیعی درست می کنند قادرند از موهای خود شخص یا موهایی که توسط شخص ارائه می شود کلاه گیس درست کنند.

این کار مستلزم این است که موهای ارائه شده از سلامت و کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

 

چرا بیماران باید از کلاه گیس های با موی طبیعی استفاده کنند ؟

 

بیشتر مشتریان این موسسات بیماران هستند.

بیمارانی که به انواع مختلف سرطان ها مبتلا شده اند و بر اثر شیمی درمانی یا پرتودرمانی موهای خود را از دست داده اند .

البته ریزش مو در این بیماران بطور موقت است و پس از پایان دوره درمان موها دوباره شروع به رشد می کنند.

بسیاری از این بیماران قبل از شروع دوره شیمی درمانی (به فاصله چند روز قبل از آغاز اولین جلسه شیمی درمانی) موهای خود را کوتاه کرده و به این مراکز تحویل میدهند.

موسسه یا مرکز موردنظر کلاه گیسی ساخته شده از موهای خود فرد تحویل میدهد.

مزیت این روش برای بیماران این است که هم کلاه گیسی شبیه موهای خود تحویل میگیرند و هم به علت طبیعی بودن موهای استفاده شده ، روند درمان خود را به مخاطره نمی اندازند.

بنابر تحقیقات انجام شده استفاده از هرنوع مواد پلاستیکی و چسبی برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستند مضر می باشد و امکان تاثیر در روند درمان این بیماران وجود دارد.

مراقبت های طی درمان ،قسمتی از پروسه درمان این بیماران محسوب میشود.

به این ترتیب باید به نوع و کیفیت کلاه گیسی که تهیه می کنند اهیت ویژه داد.

حفظ روحیه در طی دوران شیمی درمانی :

 ممکن است این پرسش درذهن بسیاری از افراد شکل بگیرد که کلاه گیس با موی طبیعی انسان چه مزیتی نسبت به سایرکلاه گیس ها دارد.

امروزه سرطان یکی از شناخته ترین بیماری های دنیاست که افراد بسیاری درسراسر جهان با ان دست و پنجه نرم می کنند.

خوشبختانه روش های درمان سرطان در چند دهه اخیر رشد چشمگیری کرده و به بیماران امید زیادی برای بهبود خود داده است.

یکی از این روشها شیمی درمانی است.

داروهایی که از طریق شیمی درمانی وارد بدن بیمار میشوند به سلولهای سرطانی هجوم برده وباعث نابودی انها می شوند.

در این تهاجم سلول هایی که رشد سریعتری دارند بیشتر مورد هدف قرار می گیرند زیرا سلول های سرطانی از این دسته اند.

متاسفانه سلولهای مو که سرعت رشد و تکثیر زیادی را در بدن دارند نیز در گروه این سلول های هدف قرار میگیرند.

به همین علت ریزش مو در هنگام شیمی درمانی رخ می دهد

بسیاری از بیماران تحت درمان مایل اند درطی این دوران فعالیت های شغلی و اجتماعی خود را مانند سابق یا با کمی تخفیف انجام دهند .

اما ریزش موها سدی در برابرحضور اجتماعی و فعال انها میشود. به همین علت بیماران برای درمان ریزش مو شیمی درمانی  درمانی اقدام به خرید کلاه گیس می کنند.

نکته مهمی که بیماران تحت شیمی درمانی باید به ان توجه کنند این است که کلاه گیس با موی طبیعی انسان تهیه و استفاده نمایند زیرا اجتناب از مواد

پلاستیکی و پلیمری به کاررفته در سایر کلاه گیس ها امری مهم برای انها تلقی می شود.

این بیماران نیاز به تهیه کلاه گیسی دارند که در ان از چسب و مواد پلاستیکی استفاده نشود.

به همین دلیل کلاه گیس طبیعی  برای این افراد گزینه بسیار مناسبی است.

به این ترتیب ضمن سپری کردن دوران درمان خود در فعالیت های شغلی و همچنین فعالیت های اجتماعی نظیر جشن ها و مهمانی ها حضور پیدا می کنند .

این کار کمک بسیار بزرگی برای حفظ روحیه و عدم گوشه گیری و انزوای این بیماران در طی دوران حساس شیمی درمانی میکند.

 

 

درمان های ریزش مو

 برای اینکه زیبا بمانید روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.برخی از این روش ها در کلینیک ها عرضه می شوند و از برخی نیز می توانید در خانه بهره بگیرید.ریزش مو هم مشکلی است که می توانید با استفاده از این روش ها به درمان آن بپردازید. درمان های ریزش مو هر کدام فواید و معایب خود را دارند به همین دلیل با توجه به انتظاراتی که از نتایج آن دارید می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. دانستن علت ریزش مو ناگهانی و ریزش موهای تدریجی میتواند کمک شایانی را به درمان ریزش مو کند.

درمان های گیاهی

درمان های گیاهی یکی از بهترین روش ها از میان درمان های ریزش مو به حساب می آیند.با توجه به این که این روش ها هیچ عارضه ای را به دنبال ندارند همه ی افراد میتوانند در منزل آن ها را به کار گیرند بدون این که زمان و هزینه ی زیادی را صرف کنند.اما باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه ی مناسب باید مدت زمان زیادی را صبر کنید.

رژیم غذایی

استفاده از رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین راهکارها برای داشتن موهایی پرپشت و خوش حالت است به همین دلیل برای این که زیباتر به نظر برسید باید آن را رعایت کنید. رژیم غذایی مناسب رژیمی است که در آن ویتامین های کافی و املاح معدنی مورد نیاز بدن وجود داشته باشد.رژیم غذایی مورد نیاز بدن باید شامل درصد مناسبی از پروتئین ها باشد و چربی ها در آن جایی نداشته باشند.

دارو های موثر در رفع ریزش مو

قرص های ریزش مو و داروهای مختلف یکی از درمان های ریزش مو هستند که میتوانند در بسیاری از موارد فواید قابل توجهی را داشته باشد فقط باید توجه داشته باشید که استفاده ی خودسرانه از این داروها علاوه بر این که فایده ای ندارد می تواند عوارض قابل توجهی را هم به دنبال داشته باشد برای همین برای این که به نتیجه برسید باید به دستور متخصصان زیبایی از این داروها استفاده کنید.

کاشت مو و ترمیم مو برای چه کسانی تجویز می شود؟

کاشت و پیوند مو بیشتر برای درمان ریزش مو ارثی به کار گرفته میشود.کاشت مو یکی از بهترین روش ها در درمان ریزش مو ارثی به شمار میرود و میتواند نتایج قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.افرادی که از این روش استفاده میکنند بعد از گذشت چند ماه به نتیجه ی دلخواه دست پیدا می کنند.اما از روش ترمیم مو میتوان برای همه ی افراد بهره گرفت. از این روش حتی برای درمان ریزش مو شیمی درمانی و درمان ریزش مو آلوپسی نیز بهره گرفته می شود.

عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان پستان

 شیمی­ درمانی و پرتوتابی، سلول­های سرطانی را نابود می­ کنند؛ اما این روش­های درمانی همچنین می­توانند به سلول­های سالم شما آسیب بزنند و احساس شما از بدنتان را تغییر دهند. همچنین می­ توانند باعث:

 

کاهش اشتها

درمان سرطان پستان می­تواند باعث شود شما احساس گرسنگی نداشته باشید، بنابراین ممکن است نتوانید مواد مغذی که بدنتان به آن نیاز دارد را تأمین کنید

تهوع و استفراغ

بعضی (و نه همه) افراد که درمان سرطان پستان دریافت می­کنند، تهوع خواهند داشت. این می ­تواند درست بعد از درمان یا چند روز بعد از آن اتفاق بیافتد. درباره­ ی داروهایی که ممکن است حال شما را بهتر کنند با پزشکتان صحبت کنید

زخم دهانی

  • گاهی اوقات درمان سرطان پستان می­تواند باعث ایجاد زخم در دهان یا حلق شما شود. درباره­ی راهی که درد شما را متوقف کند، با پزشک یا دندان­پزشک خود صحبت کنید.
  • از پزشکتان بخواهید تا داروهایی برای بهبودی زخم دهانتان تجویز کند.
  • غذاهای نرمی مصرف کنید که دهان و حلقتان را تحریک نکند، مثل خاگینه، ماکارونی و پنیر، غذاهای گیاهی بخارپز و موز.
  • غذایتان را به قطعا کوچک تقسیم کنید.
  • از مصرف مرکبات، مواد تند و فلفلی و شور و غذاهای خشن و سفت خودداری کنید.

ریزش موها

  • همه­ ی افراد در طول دوره­ی درمان سرطان خود موهایشان را از دست نخواهند داد. این بستگی به نوع شیمی­ درمانی و دوزی که شما دریافت می­ کنید دارد. پزشک شما به شما خواهد گفت که انتظار می­ رود موهایتان بریزد یا نه.
  • درحالی‌که بیماری احساس می­کند که موهایش در حال نازک و ضعیف شدن هستند، فرد دیگری ممکن است تمام موهایش بریزد. همچنین ابروها و مژه­ هایش. گاهی اوقات این ریزش، ناگهانی اتفاق می­افتد. گاهی هم ریزش مو به‌صورت چند هفته بعد از شروع درمان شما آغاز می ­شود.
  • بعضی از زنان با کوتاه کردن موهای خود، برای این عارضه خود را آماده می­کنند. شما همچنین می­ توانید از کلاه گیس طبیعی  استفاده کنید.
  • زمانی که رشد موهایتان دوباره آغاز می ­شود، ممکن است جنس آن‌ها کمی متفاوت باشد؛ اما اکثر زنان متوجه هیچ تغییری نمی ­شوند. خبر خوب درباره­ ی ریزش موها این است که این عارضه با اتمام درمان متوقف خواهد شد. بعد از چند ماه از پایان درمان، رشد مجدد موها شروع خواهد شد.

افزایش احتمال عفونت

شیمی­ درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان پستان، ممکن است تولید گلبول­های سفید در مغز استخوان شما را کاهش دهند که این گلبول سفید وظیفه مقابله با میکروب­ها و عفونت را دارد. سعی کنید ۷ تا ۱۰ روز پس از شیمی­ درمانی، از حضور در مکان­های شلوغ، ارتباط نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید. در این زمان ممکن است ایمنی بدن شما تضعیف شده باشد.

آشنايي با سرطان پستان

 

عملکرد و فیزیولوژی پستان :

 

پستان ها بر روی عضلات قفسه سینه که دنده ها را می پوشانند، قرار دارند.قبل از

هر پستان از ۱۵ تا ۲۰ لوب تشکیل شده است. لوبها از تعداد زیادی لوبولهای کوچک تر تشکیل شده است.

لوبول ها شامل گروه هایی کوچک از غدد هستند که می توانند شیر تولید کنند.

شیر از لوبولها از میان لوله های نازکی که مجاری نامیده می شوند، به سوی نوک پستان جریان می یابد.

نوک پستان در مرکز یک ناحیه تیره پوست به نام آرئولا (areola) قرار دارد.ناحیه بین مجاری و لوبول ها را چربی پر می کند.

پستان همچنین، شامل عروق النفاوی است. این عروق به اندام های گرد و کوچکی به نام غدد لنفاوی منتهی می شوند.

تعدادی از غدد لنفاوی نزدیک پستان در ناحیه زیر بغل (axila)، بالای استخوان ترقوه، در قفسه سینه پشت استخوان قفسه و بسیاری از قسمت های دیگر بدن، وجود دارند.

غدد لنفاوی باکتری، سلول های سرطانی یا مواد مضر دیگر را به دام می اندازند.

آسیب شناسی و میزان شیوع سرطان پستان :

 

حال با دانستن عملکرد پستان ، آشنایی با سرطان پستان راحت تر محقق می شود.

سرطان پستان سرطانی است که در بافت های پستان ، معمولا در مجاری (لوله هایی که شیر را به نوک پستان حمل می کنند) و لوبولها (غدد تولید کننده شیر) شکل می گیرد.

این سرطان در مردان و زنان اتفاق می افتد هرچند که در مردان نادر است.

سرطان پستان پس از سرطان ریه، دومین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان آمریکایی است .

در بین زنان ایرانی سرطان پستان در حال افزایش است.

هم اکنون آمار سالیانه سرطان پستان در جهان، به بیش از یک میلیون مورد تشخیص و چهل هزار مورد مرگ و میر می رسد .

یک پنجم مرگ و میر در زنان ۵۰-۴۰ ساله و ۱۰۰-۶۰ میلیارد دلار هزینه های مستقیم و غیر مستقیم مربوط به آن است.

رایج ترین سن تشخیص این بیماری بین ۵۵ تا ۵۹ سال می باشد.

 

زنان مبتلا به سرطان پستان ۳ تا ۴ مرتبه خطر بالاتری در گسترش سرطان جدید در پستان دیگر خود دارند.

سن ابتلا به سرطان پستان در کشور ایران :

 

سن ابتلا به سرطان پستان در کشور ایران با توجه به جمعیت جوان در حدود ۱۰ سال کمتر از آمار جهانی می باشد.

از هر ۳۵ زن در کشور ایران یک نفر به سرطان پستان مبتلا می باشد .

بنابراین در کشور ایران بعد از حوادث و بیماری های قلبی و عروقی سرطان پستان شایع ترین علت مرگ و میر است.

درمان سرطان پستان شامل جراحی ،شیمی درمانی و پرتودرمانی است.
دغدغه بسیاری از بیماران پس از جراحی وشیمی درمانی از دست دادن موها است.
یکی از گزینه های پیش رو برای حفظ روحیه واعتماد به نفس بیمار استفاده از کلاه گیس شیمی درمانی است.

 

به این ترتیب فعالیت های اجتماعی بیمار نیز تحت تاثیر بیماری قرار نمی گیرد

بعضی از عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی :

 حساس ضعف و خستگی و کسالت و احساس رخوت یا سنگینی از عوارض معمول شیمی درمانی میباشد . در زمان شیمی درمانی و حتی تا ماه ها بعد این احساس خستگی میتواند وجود داشته باشد.

اگر شیمی درمانی و رادیوتراپی هم زمان صورت گیرد این احساس خستگی و رخوت بیشتر و طولانی تر خواهد شد .
بهتر است با این موضوع کنار بیایید و همیشه روحیه خود را حفظ کنید و بدانید سلامتی و عمر در دست آفریدگار است حفظ روحیه در بهبود بیماری و حتی طول عمر شما بسیار بسیار موثر است بازهم تاکید میشود بسیار بسیار موثر است.
بهتر است تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم هر وعده را کاهش دهید. استفاده زیاد از مایعات و آب و غذاهای مانند سوپ کمک شایانی به شما می کند .
داروهای شیمی درمانی میتواند به سلولهایی ریشه مو آسیب بزند و رشد مو مختل نماید.
ریزش مو معمولاً از جلسه اول شیمی درمانی شروع می شود و در ابتدا پوست سر کمی آسیب دیده و اذیت میشود ممکن است موهای سر در ابتدا کم کم و بعد از جلسه دوم شیمی درمانی به صورت دسته دسته ریزش نماید.

توجه :

اگر خانم هستید و یا به نداشتن مو حساس و حفظ ظاهر و حفظ روحیه برایتان اهمیت زیادی دارد بهتر است از همان ابتدا فکر تهیه کلاه گیس باشد.
کلاه گیس پلیمری و پلاستکی را به هیچوجه در زمان شیمی درمانی استفاده ننمایید و از کلاه گیس طبیعی استفاده نمایید و یا قید استفاده از کلاه گیس را بزنید.
حدود ۳-۲ ماه بعد از اتمام مراحل شیمی درمانی موها شروع به رشد مجدد می کنند
موها در ماه های ابتدایی رشد نازک هستند و حتی رشدشان کند میباشد ولی به تدریج در طی شش ماه تا یکسال به رشد طبیعی و ضخامت اولیه خواهند رسید.
اگر بیمار می خواهد کلاه گیس تهیه کند بهتر است قبل از شروع ریزش مو اقدام کند و قبل از شروع ریزش با تهیه کردن کلاه گیس با موی طبیعی موهای خود را با ماشین کوتاه کند تا ریزش مو خود را اصلا” نبیند.
بعضی از داروهای شیمی درمانی به خاطر اختلال در عملکرد مغز استخوان سبب کاهش تولید گلبول سفید می شوند. گلبول سفید نقش محافظتی از عفونت در بدن دارند در نتیجه باید مراقب بیماری های غفونی باشید .
بنابراین، چون شیمی درمانی تعداد سلول های سفید خون را کاهش می دهد، بیمار باید مراقب باشد تا دچار عفونت نشود
پزشکان در طی شیمی درمانی تعداد سلول های سفید خون را چک میکنند و در صورت کاهش محسوس دارو تجویز میکند تا خطر عفونت در بدن بیمار کاهش یابد.
شستن زیاد دست ها با آب و صابون و همراه داشتن مواد ضد عفونی کننده دست ها امری مناسب است.
دوری کردن از افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و سرخک وآبله مرغان امری مناسب است

داروهای شیمی درمانی خوراکی

 

نکات زیر در مورد استفاده از داروهای شیمی درمانی خوراکی ضرورت دارد :

  • داروهای شیمی درمانی خوراکی تمامی عوارض تزریق وریدی مثل عفونت، خونریزی، اسهال ،ریزش مو ، زخم دهان و… را می تواند به دنبال داشته باشد.
  • داروی شیمی درمانی در یک پروتکل مشخص و طبق یک جدول زمان بندی شده منظم استفاده خواهد شد.
  • قبل از شروع هر دوره شیمی درمانی نیاز به انجام آزمایش خون و تنظیم دوز توسط پزشک معالج می باشد.
  • داروهای شیمی درمانی خوراکی باید در جای خنک و دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.
  • داروی شیمی درمانی خوراکی نباید شکسته و دو تیکه شود و فقط خود بیمار آن را برشته و استفاده نماید و همراهان نباید با این دارو در تماس باشند.
  • برای جلوگیری از اشتباه بیمار و همراهان، باید تمام اطلاعات لازم در مورد دوز مصرفی، طول دوره مصرف، شرایط استفاده و … از پزشک معالج دریافت گردد. برای مثال بعضی از داروها لازم است وسط غذا خورده شود در حالیکه داروهای دیگر باید ۲-۱ ساعت بعد از غذا میل شود. دانستن این نکات برای اثربخشی بهتر ضروری است.
  • از عوارض سمی داروهای شیمی درمانی باید بطور کامل آگاه بوده تا در صورت بروز اولین علایم با تیم درمانی خود مشورت نمایید.

بر این مطلب باید تأکید نمود که داروی شیمی درمانی خوراکی یک قرص ساده نیست و ممکن است با عوارض تهدید کننده ای همراه باشد، بنابراین دقت و توجه بیشتر بیمار و همراهان را نیاز دارد.

  • در مورد نحوه نگهداری این داروهای خوراکی شیمی درمانی اطلاعات لازم را از تیم درمانی خود بگیرید.

 مشورت باپزشک درمورد تغییر مقدار(دوز) دارو :

دوزهای شیمی درمانی خوراکی به گونه ای تنظیم شده است که همان سطح دارو در بدن شما باقی می ماند تا سلول های سرطانی را از بین ببرد.

عدم استفاده از شیمی درمانی به روش صحیح می تواند بر چگونگی عملکرد آن تأثیر بگذارد ، و حتی ممکن است باعث رشد سرطان شود.

گاهی اوقات تغییر دوز لازم است ، اما هیچ تغییری ایجاد نکنید ، مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را انجام دهید.

حتی بعد از اینکه احساس بهتری پیدا کردید ، ممکن است هنوز سلولهای سرطانی در بدن شما وجود داشته باشد که شیمی درمانی باید با آن مبارزه کند.

ممکن است پزشک شما مجبور شود مقدار مصرف داروهای دیگر را به شما تغییر دهد یا به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

استفاده ازداروهای خوراکی شیمی درمانی در خانه ، آزادی بیشتری را به شما می دهد بدون اینکه ویزیت های درمانی زیادی داشته باشید.

ممکن است خیلی وقت ها پزشک و پرستار خود را ندیده باشید، اما حتما با هرگونه سؤال یا نگرانی که دارید با آنها تماس بگیرید.

برخی از عوارض مصرف دارو قابل پیشگیری یا حل است.

مانند مصرف برخی غذاها یا میوه ها برای کاهش زخم دهانی یا استفاده از کلاه گیس طبیعی یا کلاه گیس شیمی درمانی برای از دست دادن موها.

 

 

صفحه قبل 1 ... 73 74 75 76 77 78 79 صفحه بعد
<-blogads->