جنس ژل بلیچینگ از چیست؟

عواملی مانند کهولت سن، سیگار کشیدن و مواد رنگی موجود در غذاها و باکتری های دهان و دندان می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. ضخامت بیشتر مینای دندان باعث سفیدی و شفافیت دندان ها میشود. اما به مرور زمان ضخامت مینا کم می شود و  شکست نور کم تر می شود. پس رنگدانه ها در سطح ظاهری مینا نفوذ می کنند و باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه روی دندان ها می شوند.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان روشی است که رنگدانه هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها شده اند را از بین می برد و باعث سفید شدن دندان ها می شود. جنس ژل بلیچینگ از هیدروژن پراکسید است که رنگدانه های ایجاد شده بین هرم های دندانی را اکسید می کند و آنها را از بین می برد. این ماده به مرور به قسمت های پایین تر مینا در عاج نفوذ می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود.

لازم به ذکر است که بلیچینگ دندان یک روش دائمی نیست، بلکه نیاز به تکرار و تمدید شدن دارد.

اقدامات قبل از بلیچینگ

قبل از بلیچینگ بهتر است نسبت به برطرف کردن پوسیدگی دندان اقدام کرد. سپس در صورت نیاز، به جرم گیری دندان ها اقدام کرد تا بتوان از بلیچینگ نتیجه مناسبی دریافت کرد.

میزان سفیدی دندان ها تا چه زمانی دوام دارد؟

درجه سفیدی دندان ها برای افراد مختلف، با توجه به میزان زردی دندان ها، نوع سیستم سفید کننده و شرایط دندان ها متفاوت است. بعضی افراد ممکن است با مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی، دندان هایشان بعد از ۱ ماه تغییر رنگ بدهد، اما افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری می دهند ممکن است تا ۱ سال یا بیشتر به بلیچینگ نیازی نداشته باشند.

آیا می توان دندان های ارتودنسی شده را بلیچینگ کرد؟

بهتر است بعد از پایان پروسه درمان با ارتودنسی اقدام به بلیچینگ دندان ها کرد. زیرا بعد از اینکه دندان ها مرتب شدند ممکن است بخش های پوشیده شده بدون رنگ به نظر بیایند؛ پس در این صورت می توانید از نتایج ایجاد شده در دندان هایتان لذت ببرید.

چه تفاوتی میان بلیچینگ و جرم گیری دندان وجود دارد؟

اگر چه هر دو روش ذکر شده باعث سفید شدن دندان ها می شوند، اما در طی فرایند جرم گیری، پلاک های ایجاد شده روی دندان و لثه ها از بین می روند. این امر می تواند باعث سفید شدن دندان ها شود ولی بلیچینگ دندان یک روش زیبایی برای سفید کردن دندان ها است.

منبع: https://www.chalava.ir/

ایمپلنت دندان و عوارض احتمالی آن

پس از اینکه دندانی از بین رفت و جای آن خالی شد، ممکن است مشکلات زیادی برای جویدن و حتی تکلم پیش بیاید. یکی از راه های درمانی برای این وضعیت، استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از جمله درمان های حوزه دندانپزشکی است که به نوعی جایگزین دندانِ از دست رفته طبیعی فرد میشود. هرچند که ایمپلنت مصنوعی ساختاری کاملا غیرزنده دارد، اما استحکام زیادی برای جویدن غذا و شرایط دیگر دارد. همچنین در ظاهر دقیقا مشابه یک دندان سالم و طبیعی است که عملکرد جویدن را به خوبی انجام می‌دهد.

ایمپلنت کاشته شده در استخوان معمولا با سلول های استخوانی و دهانی سازگار است و در کار آن ها اختلال ایجاد نمی کند. روی این قطعه کاشته شده را با تاج و روکش دندان پر میکنند تا شکلی دقیقا شبیه به دندان بگیرد.

آیا کاشت ایمپلنت دندان شامل محدودیت سنی خاصی می‌شود؟

برای انجام اینکار معمولا باید به اندازه کافی صبر کرد تا بافت استخوانی صورت و فک ها به تکامل و مرحله انتهایی رشد خود برسند. سن اتمام رشد استخوان های صورت معمولا 18 سال است.

اگر پیش از این سن اقدام به انجام کاشت ایمپلنت کرد، به خاطر رشد فک، سایز دندان کاشته شده کوچکتر میشود و باید دوباره آن را تعویض کرد. ولی پس از اتمام سن 18 سالگی هیچگونه محدودیت خاصی در خصوص کاشت ایمپلنت دندان وجود ندارد و تا هر سنی میتوان این کار را انجام داد.

موارد قابل توجه پس از کاشت قطعه ایمپلنت

·         3 تا 7 روز پس از کاشت ایمپلنت، از مصرف قهوه، سیگار و مشروبات الکی خوددار کنید.

·         تمام داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را به موقع مصرف کنید.

·         تا حداقل یک روز بعد از عمل، ناحیه کاشت را مسواک نزنید.

·         حداقل تا 8 ساعت بعد عمل سعی کنید دهان خود را شستشو ندهید.

·         به صورت مرتب از دهانشویه های مناسب استفاده کنید.

·         برای جلوگیری از تشدید خونریزی هرگز آب دهان خود را تف نکنید.

برخی از عوارض کاشت دندان

یکی از قابل توجه ترین عوارض این کار، بروز تورم در محل کاشت ایمپلنت است که البته 2 تا 3 روز پس از عمل کم شده و تا 5 روز آینده بعد از عمل از بین میرود.

·         کبود شدن لب ها

·         بیحسی صورت و لب

·         خونریزی جزئی

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

طبق گزارشات رسمی از منابع معتبر، میزان موفقیت کاشت دندان در افراد مختلف چیزی حدود 97 درصد است. در حدود 3 درصد باقی مانده، به جای اینکه ایمپلنت به بافت پیوند استخوانی بچسپد به لثه متصل می شود که باید از نو عمل کاشت را انجام داد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

آیا لمینت دندان پوسیده امکانپذیر است ؟

یکی دیگر از راهکارها برای رفع مشکل پوسیدگی دندان، استفاده از روش درمانی لمینت دندان پوسیده است که از این روش برای از بین بردن فاصله بین دندان ها هم می توان استفاده کرد و شکل دندان ها را تغییر داد.

علائم پوسیدگی دندان

اکثر مردم بر این باورند دندانی که پوسیده می‌شود لزوما باعث ایجاد درد می شود، در صورتی که اینطور نیست. این در حالی است که پوسیدگی ‌دندان ممکن است هیچ دردی برای بیمار ایجاد نکند ولی با این حال وجود داشته باشد. اما علائم شایعی که می توان از آنها به عنوان علائم پوسیدگی دندان یاد کرد عبارتند از:

·         درد مداوم و گاه و بی گاه دندان ها

·         بوی بد دهان

·         طعم ناخوشایند در دهان

·         حساسیت بیش از حد دندان ها هنگام خوردن یا نوشیدن مواد غذایی گرم، سرد و یا شیرین که موجب درد میشود.

·         ایجاد لکه های خاکستری، قهوه‌ای یا سیاه روی دندان ها

آیا لمینت دندان پوسیده برای درمان دندان پوسیده مناسب است؟

دندان هایی که آسیب دیده اند، پوسیده شده اند و یا کرم خورده شده اند، می توانند با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی ترمیم شوند و به حالت قبلی خود بازگردند. اما این بستگی به شدت پوسیدگی دندان و شرایط فرد نیز دارد.

همچنین مواد پرکردنی کامپوزیت باندینگ هم برای این کار استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند فاصله بین دندان ها را پر کنند و شکل دندان ها را هم تغییر دهند.

لمینت های سرامیکی از شیشه و سرامیک های شیشه ای ساخته شده اند که یک انتخاب عالی برای یک روکش سرامیکی خوب هستند. علاوه بر لمینت سرامیکی، دندان های پوسیده می توانند با لمینت های کامپوزیتی هم درمان شوند که جدای از مشکل رفع پوسیدگی دندان می‌توان ترک های دندانی، شکاف های دندانی و فاصله ایجاد شده بین دندان ها را هم با این روش درمان کرد.

راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان برای افراد یک مشکل شایع است اما اغلب موارد با پیشگیری از آن می‌توان دندان ها را سالم نگه داشت و مانع از  پوسیدگی دندان و لثه شد. راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان عبارتند از:

·         مراجعه مرتب به دندانپزشک و معاینه شرایط دهان و دندان و لثه توسط دندانپزشک

·         جلوگیری از خوردن غذا و نوشیدنی های بسیار شیرین و نشاسته ای

·         مراقبت از دندان و لثه ها با مسواک زدن صحیح

·         استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید

·         استفاده از نخ و مسواک بین دندانی حداقل یک بار در روز

·         اجتناب کردن از نوشیدن بیش از حد الکل و سیگار کشیدن

منبع: https://www.chalava.ir/

روش‌های اصلاح طرح لبخند

برای اینکه بتوانید یک طراحی لبخند موفق داشته باشید شرط اول داشتن دندان‌هایی سالم و شرط دوم معاینه دقیق دندان‌ها توسط دندانپزشک است. اصلاح طرح لبخند جنبه درمانی نداشته بلکه یک روش زیبایی است.

طرح لبخند چیست و اصلاح آن به چه معنی است؟

هنگام لبخند شما، لب ها، لپ ها، دندان ها، لثه و سایر بخش های صورت شما درگیر این لبخند است. اما چیزی که یک لبخند را نشان میدهد دهان و اجزای آن به خصوص دندان ها هستند. به مجموع عوامل دخیل در این لبخند، طرح لبخند گفته میشود. اصلاح طرح لبخند نیز به پیدا کردن نواقص مربوط به فاکتورهای ذکر شده (مخصوصا دندان ها) حین لبخند زدن، ترمیم و برطرف کردن آن عیوب اشاره دارد. در واقع ما در این پروسه، لبخندی زیبا که متناسب چهره شما باشد طراحی کرده و برای رسیدن به آن تغییراتی در دندان ها و لثه و … به وجود می آوریم.

خدمات دندانپزشکی جهت اصلاح طرح لبخند

·         بلیچینگ

·         کامپوزیت دندان

·         ونیر لمینت

·         بریج دندان

·         ایمپلنت

·         روکش دندان

·         اصلاح طرح لبخند به کمک لیفت لثه

·         ارتودنسی دندان

ما در این مقاله به اختصار به توضیح 2 مورد از این خدمات میپردازیم.

بریج دندان: یکی از راه‌های پر کردن جای خالی دندان از دست رفته، روش درمانی بریج دندان است. بریج ناحیه بی دندان را پر کرده و ظاهر دندان‌ها و لبخند را اصلاح می‌کند. این روش درمانی به این صورت است که با قرار گرفتن روی دندان‌های مجاور ناحیه بی‌دندانی، به شکل یک پل قسمت بی‌دندان را کامل می‌کند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از جویدن غذاهای سفت می‌توان باعث افزایش طول عمر بریج دندان شد.

ارتودنسی دندان: دندان‌های برخی از افراد به طور طبیعی ظاهری نامرتب دارد. این افراد می‌توانند به کمک ارتودنسی یک اصلاح طرح لبخند ایده آل داشته باشند. ارتودنسی یکی از زیر شاخه‌های دندانپزشکی است که به معنای صاف کردن و درست کردن است. نامرتبی و صاف نبودن دندان‌ها می‌تواند مشکلات زیادی در بهداشت دهان و دندان، صحبت کردن و جویدن غذا به وجود بیاورند. از همه مهمتر باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می‌شود.

برای نصب ارتودنسی، متخصص ارتودنسی از براکت‌هایی از جنس سرامیکی، پلاستیکی و یا فلزی استفاده می‌کند و آنها را روی دندان‌ها می‌چسباند. بعد از قرار دادن براکت‌ها سیم‌های ارتودنسی را از درون براکت‌ها عبور می‌دهد که باعث حرکت دندان‌ها می‌شود. ارتودنسی به صورت ثابت، متحرک، نامرئی و لینگوال صورت می‌گیرد که بسته به نیاز هر بیمار و تشخیص متخصص ارتودنسی استفاده می‌شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

اهمیت فلوراید در دندانپزشکی کودکان

فلوراید کودکان برای سلامت دندان ها و استخوان های کودک ضروری است و باعث جلوگیری از ایجاد حفره یا سوراخ دندان کمک می شود. استفاده به اندازه از فلوراید برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است و برعکس، استفاده بی رویه از آن میتواند باعث تحلیل مینای دندان و شیشه ای شدن دندان ها شود. استفاده از این ماده مخصوصا برای کودکان بسیار توصیه شده است.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک عنصر اساسی برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی دندان است. این عنصر اساسی یک ماده معدنی طبیعی است که در آب، خاک و برخی غذاها یافت می شود. به عنوان یک معیار در بهداشت عمومی، بسیاری از جوامع نیز برای کمک به محافظت از دندان، فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه می کنند. دندانپزشکان کودکان در کودکانی که مقادیر کافی از این ماده دریافت می کنند، کاهش قابل توجهی در حفره ها مشاهده کرده اند. به عبارتی استفاده از فلوراید در دندانپزشکی کودکان باعث کاهش پوسیدگی دندان و حفره های دندانی میشود.

مزایای فلوراید چیست؟

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریكا  (ADA)، اضافه كردن فلوراید به آب آشامیدنی، پوسیدگی دندان را تا 25 درصد کاهش می دهد و به عنوان یكی از 10 دستاورد بزرگ بهداشت عمومی قرن بیستم شناخته می شود. این ماده برای دندانهای سالم به دلیل نحوه تعامل با مینای دندان ضروری است.

فلوراید میتواند روند تخریب مینای دندان را معکوس کند (مهمترین فواید فلوراید)

فلوراید برای تقویت ساختار مینای دندان کمک می کند تا دندان ها را از آسیب اسید محافظت کند. همچنین به دندان کمک میکند تا پس از آسیب، بهتر بهبود پیدا کند و یا به دندانپزشکی کودکان این امکان را میدهد که بهتر با پوسیدگی دندان و مشکلات دهان و دندان کودکان برخورد کند. فلوراید می تواند به ترمیم مناطق آسیب دیده ناشی از اسید، کمک کند و می تواند علائم اولیه پوسیدگی دندان را از طریق فرآیندی به نام رمینرالیزاسیون Remineralization معکوس کند.

از کجا بفهم که کودک من به اندازه کافی فلوراید دریافت میکند؟

برای اینکه بدانید کودک شما به اندازه کافی فلوراید دریافت میکند یا نه، حتما حین مسواک زدن او را همراهی کنید و بر نحوه استفاده و میزان استفاده از فلوراید مصرفی او نظارت کنید و مانع از بلعیدن خمیردندان یا دهانشویه های حاوی این ماده توسط کودک شوید.

دریافت بیش از اندازه فلوراید ممنوع!

به خاطر داشته باشید که دریافت بیش از حد این ماده نیز ممکن است باعث تغییر رنگ دندان های کودک شود. به همین دلیل ارزیابی میزان دریافت این ماده برای کودک شما ضروری است.

منبع: https://www.chalava.ir/

آیا امکان دارد در زمان ارتودنسی کرونا بگیریم؟

 یکی از راه های رسیدن به لبخندی جذاب، انجام ارتودنسی روی دندان ها است. ارتودنسی دندان ها علاوه بر جنبه زیبایی که دارد؛ همچنین یک نقش درمانی ایفا می کند و به رفع بعضی از مشکلاتی مانند اختلال در تکلم بیماران، اختلال در هضم غذا و… می پردازد.

مزایای شگفت انگیز ارتودنسی به این موارد محدود نمی شود و با کمک این درمان می توان سطح بهداشت دهان و دندان های بیمار را تا حد زیادی بالا برد و از ایجاد مشکلاتی مانند پوسیدگی های دندانی جلوگیری کرد اما باتوجه به شرایط کنونی احتمال ابتلا به بیماری کرونا در زمان ارتودنسی وجود خواهد داشت.

محدودیت های دندانپزشکی در زمان کرونا

در این دوره با توجه به ریسک بالایی که نسبت به ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد، بهتر است در این دوره تنها در مواقع ضروری به کلینیک های دندانپزشکی تردد کرد. موارد اورژانس دندانپزشکی شامل مواردی هستند که برای بیمار بسیار آزاردهنده شده اند و در روند نرمال زندگی بیمار اختلال به وجود آورده اند.

نکات قابل توجه دندانپزشکان در دوره کرونا

دندانپزشکان نقش بزرگی در عدم انتقال بیماری کرونا در محل کار خود بر عهده دارند. آن ها لازم است که یک سری نکات و اصول را رعایت کنند تا از انتقال احتمالی بیماری کرونا به دیگران جلوگیری شود. بعضی از این نکات عبارتند از:

·         دندانپزشک موظف است که ابزار و لوازم دندانپزشکی را به خوبی ضدعفونی و تمیز کند و بعد از انجام ضدعفونی، آن ها را به خوبی بشوید.

·         لازم است که او پیش از انجام درمان و پذیرش بیمار، شرح حال کاملی درباره سلامت بیمار بگیرد.

·         دندانپزشک باید پیش از شروع درمان، بیماران را تب سنجی کند تا از سالم بودن آن ها مطمئن شود.

·         دندانپزشک موظف است که از لوازم و ابزار محافظت فردی مانند ماسک، دستکش لاتکس، گان، عینک و… استفاده کند.

·         کارکنان کلینیک های دندانپزشکی باید در صورت مشاهده هرگونه علامت خطرناک که می تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد، محل کار خود را ترک کنند و در منزل استراحت کنند.

نکات قابل توجه مراجعین کلینیک های دندانپزشکی در دوره کرونا

بیماران و همراهان بیمار می توانند با رعایت نکات زیر، نقش خود را در پیشگیری از انتقال کرونا ایفا کنند:

·         لازم است که بیمار و همراه او از لوازم حفاظت فردی مانند ماسک، شیلد، عینک و دستکش استفاده کنند.

·         تعداد همراهان بیمار از یک نفر بیشتر نباشد تا از ایجاد ازدحام و شلوغی در کلینیک جلوگیری شود.

·         بیماران جز در موارد اورژانسی نباید به مطب های دندانپزشکی مراجعه کنند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت ها یک سری پوسته های نازک هستند که کاملا متناسب با شکل و ویژگی های دندان های هر شخص به صورت کاملا منحصر به فرد برای او ساخته می شوند. برای ساخت این پوسته ها، مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ خود دندان دارند.

در این نوع درمان، پزشکان قادرند که مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول هر دندان را تغییر دهند تا فرد تحت درمان، لبخندی گیراتر و جذاب تر داشته باشد.

انواع لمینت دندان چگونه هستند؟

حال که دانستید لمینت دندان چیست، لازم است تا با انواع لیمنت دندان نیز آشنا شوید که عبارتند از:

·         لمینت سرامیکی

·         لمینت کامپوزیتی

هر دوی این لمینت ها در واقع ترکیبی از چند لایه ی بسیار نازک سرامیکی، اما فوق العاده مستحکم هستند که می توانند به نوعی جایگزین مینای دندان انسان شوند.

موارد مصرف لمینت های سرامیکی

·         از لمینت های سرامیکی برای مواردی همچون دندان هایی که نیاز به ترمیم و زیبا نشان دادن دارند و دچار پوسیدگی و تغییر رنگ شده اند استفاده می شود.

·         برای بستن گپ و فاصله های ایجاد شده در میان دندان ها از این روش استفاده می نمایند.

·         جهت ترمیم دندان هایی که به صورت جزئی دچار به هم ریختگی شده اند.

·         از این لمینت ها می توان جهت ترمیم و بهبود ظاهر دندان هایی که به اصطلاح شکسته اند یا لب پر شده اند نیز بهره برد.

·         در جهت ترمیم دندان های افرادی که به صورت مادرزادی لک دار بوده اند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب لمینت دندان

موارد استفاده لمینت های کامپوزیتی

·         ترمیم بد شکلی های دندانی در افراد

·         ترمیم تغییر رنگ ایجاد شده در دندان ها

·         بستن فاصله های بسیار جزئی که در بین دندان ها وجود دارند.

·         اصلاح و درمان ترک دندان و شکستگی های جزئی در آن ها

·         در درمان شکستگی های جزیی لبه ی دندان ها نیز از این روش استفاده می کنند.

·         همچنین از لمینت های کامپوزیتی در درمان به هم ریختگی های خفیف تا متوسط دندان ها نیز بهره می برند.

مدت زمان انجام لمینت دندان به طور میانگین چقدر است؟

اگر لمینت را از نوع کامپوزیتی و یا مواد ترمیم کننده اصلاحی انتخاب کرده باشید، این فرآیند در عرض یک روز تکمیل خواهد شد.

اما اگر برای دندان هایتان لمینت های سرامیکی را برگزیده باشید، فرآیند آن بین 4 تا 7 روز طول می کشد و این مورد به این دلیل است که زمانی باید صرف ساخت آن لمینت ها در آزمایشگاه میشود.

منبع: https://www.chalava.ir/

تمیز کردن گردنبند طلا

طلا علاوه  بر ارزشی که دارد بیشتر برای زیبایی بخشیدن به بدن ما استفاده می شود. اما این زیبایی تنها زمانی جلوه می کند که به طور مرتب و منظم طلاهای خود را تمیز کنیم. با توجه به اینکه گردنبند ها بیشتر و زودتر از گوشواره و انگشتر کثیف می شوند و درخشش خود را از دست می دهند در این مقاله درباره نحوه تمیز کردن گردنبند طلا اطلاعاتی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

جواهرات طلا خود به خود لکه دار نمی شوند ولی کدر شدن طلا بر اثر برخی عوامل امکان پذیر است. در اغلب اوقات و مخصوصا در خانم ها، استفاده مداوم از مواد آرایشی شیمیایی، انوع ادکلن ها و یا مرطوب کننده های پوست یا سایر کرم ها، موجب کدر شدن طلا و جواهرات دیگر می شود. همچنین شستشوی ظروف با مواد و محلول های پاک کننده در کدر شدن طلا موثر است.

مراحل تمیز کردن گردنبند طلا

در صورتی که گردنبند شما هیچ سنگ قیمتی ندارد و یا چندان روی آن کار نشده است برای تمیز کردن آن مشکل زیادی نخواهید داشت. به راحتی میتوانید گردنبند را داخل یک ظرف پر از آب سرد ریخته و چند قطره مایع ظرفشویی داخل ظرف بریزید و با آرامی گردنبند را تمیز کنید.

اگر گردنبند شما خیلی کثیف است

حتما لازم است که گردنبند دست کم 15 دقیقه در آب خیسانده شود سپس آن را شست.

اگر زنجیر گردنبندتان ضخیم است

اگر گردنبند طلا ظریف دارید تنها کافیست که گردنبد را به آرامی خیسانده و مالش دهید. اما اگر ضخیم بود باید از برس کوچکی مانند مسواک نرم استفاده شود. اما دقت کنید که برس کاملا نرم باشد تا باعث خراشیده شدن آن نشود.

آب کشیدن گردنبند طلا

قبل از خشک کردن گردنبند حتما آن را زیر آب سرد قرار دهید تا کاملا از کف و مواد پاک کننده پاک شود. اگر زنجیر یا گردنبند شما فرورفتگی و برآمدگی زیادی دارد حتما به مدت یک دقیقه با آب سرد گردنبند را بشویید.

خشک کردن گردنبند

بهتر است که بعد از شستشوی کامل و ملایم گردنبند طلا آن را سریع با یک دستمال یا حوله نرم و لطیف خشک کنید. حوله ها یا دستمال هایی که پرز دارند یا چسپندگی ایجاد میکنند میتوانند باعث سایش گردنبند شوند بنابراین از آن ها استفاده نکنید. استفاده از پارچه ها یا حوله های میکروفایبر میتواند در این خصوص موثر باشد. استفاده از میکروفایبر باعث درخشان تر شدن جواهرات شما میشود.

منبع: https://www.asby.ir/

ارتودنسی دندان از داخل

ارتودنسی دندان از داخل یا ارتودنسی لینگوال از ارتودنسی های نامرئی است و برای کسانی مناسب است که مایل به نمایان شدن بریس ها روی دندان نیستند. در ارتودنسی دندان از داخل، دستگاه ارتودنسی در پشت دندان ها نصب شده که به آن ها بریس های پشت دندانی یا زبانی نیز گفته می شود. این بریس ها همانند بریس های سنتی هستند با این تفاوت که آن ها به سطح جلوی دندان چسبانده می شوند. ارتودنسی دندان از داخل مشکلات و ناهنجاری های دندان را بدون جلب توجه اطرافیان، برطرف می کند.

میزان درد در ارتودنسی دندان از داخل

یکی از عواملی که باعث می شود افراد همواره از اقدام به درمان طفره رفته و از انجام آن سر باز بزنند، درد و ناراحتی است. درد جزء جدانشدنی درمان ارتودنسی است. اعمال نیرو به دندان ها سبب می شود که دندان ها به جایگاه اصلی خود بازگردند. در ارتودنسی معمولی فشار زیاد بوده و درد بیشتری احساس می شود. در ارتودنسی دندان از داخل چون میزان فشار وارد شده به دندان ها کمتر است، دندان ها این امکان را دارند تا راحت تر جا به جا شوند. این امر سبب بهبود روند ارتودنسی شده و نیروی کمتری به دندان ها وارد می شود.

مزایای ارتودنسی زبانی

·         مخفی و پنهان بودن آن. بندرت اتفاق می‌افتد که کسی متوجه وجود این بریس ها در دهان فرد شود.

·         به دلیل ثابت بودن این ارتودنسی، نگرانی در خصوص گم شدن آن وجود ندارد.

·         لازم نیست هر چند هفته یک بار پلاک های جدید تهیه شود.

·         اکثر بزرگسالان و کودکان کاندیدای مناسبی برای استفاده از این نوع ارتودنسی هستند.

معایب ارتودنسی پشت دندانی

·         هزینه و قیمت بالا از بزرگترین معایب این ارتودنسی محسوب می شود. دلیل آن، سفارشی بودن بریس ها، دشوار بودن نصب بریس ها در پشت دندان است.

·         تمیز کردن سطح پشت دندان ها و بخش داخلی دهان نیز کار دشواری خواهد بود. جمع شدن مواد غذایی و ایجاد پلاک پشت دندان ها از جمله معایب استفاده از این ارتودنسی است و نیازمند صرف وقت بیشتری است.

·         چون دستگاه ارتودنسی در پشت دندان و جلوی زبان قرار می گیرد، در ابتدای درمان این امر می تواند سبب ایجاد اختلال در گفتار و غذا خوردن شود.

·         این بریس ها می تواند موجب خراش یا ایجاد زخم در قسمت های داخل دهان شده و موجب درد و ناراحتی در فرد گردد.

از آن جا که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است، روش ها و تجهیزات جدید می تواند این مشکلات را به تدریج از بین برده و سبب راحتی فرد شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟

بلیچینگ از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی است، که به کمک آن رنگدانه های غیرطبیعی که بر روی سطح دندانها چسبیده اند را از بین می‌برند. اما نکته جالبی که درباره بلیچینگ وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت های دندانی با کمک این روش سفید نمی‌شوند!

روند بلیچینگ دندان کاملا علمی و عملی است. در این روش از هیدروژن پراکساید برای اکسید کردن رنگدانه های غیر طبیعی که روی سطح دندان ها چسپیده اند، استفاده می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دو فرآیند بلیچینگ و سفید کردن دندان ها یک نوع درمان هستند. اما در حقیقت این دو هر چند که به منظور سفید کردن دندان ها هستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند.

سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است که سطوح خارجی دندان ها را از لکه ها پاک می‌کند. بیشتر موادی که در سفید کردن دندان ها وجود دارد، درمحصولات بهداشت دهان مانند خمیردندان ها نیز دیده می‌شود. بلیچینگ دندان اما فرآیندی پیچپیده تر است که عملکردی متفاوت و البته بسیار کاربردی تر از سفید کردن دندان ها دارد.

در کل دو فرآیند مختلف بلیچینگ در دسترس هستند:

‌روش خانگی

باید یک جلسه با مطب ارتودنسی خودتان هماهنگ کنید. در این جلسه متخصص ارتودنسی از دندان های بالا و پایین شما با دقت یک قالب می‌گیرد. جلسه بعد، متخصص ارتودنسی به شما قالبی که در جلسه پیش گرفته بود را تحویل خواهد داد. او به شما می‌گوید که چگونه و از چه طریقی دندان های خود را بلیچینگ کنید.

بطور معمول درصد و غلظتی حدود 3 تا 20 درصد از هیدروژن پراکساید در روش بلیچینگ خانگی توصیه می‌شود. یعنی مقداری از هیدروژن پراکساید و سایر مواد بلیچینگ را به اندازه ای که متخصص ارتودنسی به شما می‌گوید را درون قالب گذاشته، سپس دقیقا به همان مدت زمانی که او گفته استفاده می‌کنید.

‌ در مطب دندانپزشکی

یکی از معایب بلیچینگ خانگی این است که در بیشتر موارد به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد، حساسیت های مختلفی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می‌شود. این روش اما در مطب چون با ابزار حرفه ای صورت می‌گیرد، احتمال آسیب و حساسیت به حداقل می‌رسد. درصد و خلوص هیدروژن پراکساید در این روش چیزی بین 15 تا 44 درصد است.

نکته بسیار مهم: اگر مواد و فرمول های بلیچینگ دندان برای یک مدت طولانی بر روی دندان ها باقی بمانند، تاثیرات بدی بر روی آنها خواهد گذاشت. کمترین پیامد در این وضعیت افزایش حساسیت دندان است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

صفحه قبل 1 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 صفحه بعد
<-blogads->