نحوه انجام ارتودنسی فک پایین

درمان ارتودنسی یک درمان برای اصلاح شکل و وضعیت قرارگیری دندان های بیمار است. با انجام ارتودنسی، دندانپزشک دندان های بیمار را تا زمان قرارگیری آن ها در یک وضعیت و موقعیت مناسب جابه‌جا می کند. ارتودنسی دندان ها با استفاده از یک فشار ملایم که توسط بریس ها به دندان های بیمار وارد می شود، انجام می شود. این بریس های ارتودنسی توسط ارتودنتیست روی دندان های فک بالا و پایین بیمار قرار می گیرند.

گاهی ممکن است به دلایل مختلفی، بیماران تنها به انجام ارتودنسی روی دندان های فک پایین خود تمایل داشته باشند. بعضی مردم ممکن است تصور کنند که مشکل جلو بودن فک پایین خود را می توانند تنها با کمک بریس های ارتودنسی درمان کنند و به همین علت خواستار انجام ارتودنسی روی فک پایین می باشند.

جا به‌ جایی فک ها با انجام ارتودنسی فک پایین

شاید تصور کنید که با انجام ارتودنسی فک پایین می توان فک را جا به ‌جا کرد و به سمت عقب هدایت کرد. اما این امر به علت تکمیل فرایند رشد استخوان های فک، در بزرگسالان ممکن نیست یا به میزان خیلی کمی تاثیرگذار است.

اگر ناهنجاری های فک، مانند جلو بودن فک پایین در سنین کودکی و در زمانی که استخوان های فک هنوز رشد خود را کامل نکرده اند تشخیص داده شود، دندانپزشک می تواند با انجام ارتودنسی، فک بالا را برای رشد بیشتر تحریک کند و میزان رشد فک پایین را با استفاده از ابزارهایی مانند هدگیر کنترل کند. در این صورت، هر دو فک به میزان متعادلی رشد می کنند و متناسب می شوند.

ارتودنسی دندان های فک پایین

ارتودنسی دندان هایی که در فک پایینی بیمار قرار دارند، تنها به منظور ردیف و مرتب کردن دندان های این فک انجام می شود و تاثیر چندانی در تغییر وضعیت قرارگیری فک ها ندارد. انجام ارتودنسی دندان های فک پایین نسبت به ارتودنسی دندان های فک بالا، کاری سخت و مشکل تری است. استخوان فک پایین، استخوانی متراکم تر نسبت به استخوان فک بالا است و جابه‌جایی دندان ها در این فک به راحتی انجام نمی شود.

دندان های فک بالایی مقدار کمی روی دندان های فک پایین هم پوشانی عمودی دارند و این مسئله می تواند انجام ارتودنسی فک پایین را با مشکل مواجه کند؛ زیرا ممکن است دندان های فک بالا هنگام باز و بسته کردن دهان به براکت های ارتودنسی که روی دندان های فک پایین قرار گرفته اند فشار وارد کنند. مورد دیگری که می تواند در انجام ارتودنسی فک پایین دردسرساز باشد، آسیبی است که براکت های ارتودنسی فک پایین به دلیل تماس بیشتر با بافت نرم دهان ممکن است به این قسمت ها وارد کنند و باعث ایجاد زخم های کوچکی در این سطوح می‌شوند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

درمان شکل و رنگ لثه با لیزر

حتی اگر دندان های شما منظم و یکنواخت باشند، باز احتمال دارد طرح لبخند شما به خاطر ناهماهنگ بودن خط لثه یا پایین بودن زیاد لثه از خط لب، بد دیده شود. در دندانپزشکی زیبایی این حالت را لبخند لثه ای می نامند. در این حالات دندان های شما ریزتر دیده می شوند. در بهترین حالت باید بین لثه و دندان های شما هماهنگی برقرار باشد تا خنده شما زیباتر به نظر برسد.

در صورتی که از ظاهر لثه ها و خط لثه های خود رضایت چندانی ندارید، شاید تغییر فرم، شکل و رنگ لثه یا همان جراحی لثه رضایت شما جلب کند.

علل ناهماهنگ بودن لثه‌ ها

علت های زیادی می تواند در بالاتر و یا پایین تر بودن لثه ها تاثیرگذار باشد. لثه‌ هایی که دندان ها را پوشش می دهند، می توانند دندان ها را کوچک نشان دهند. علت آن هم می تواند ژنتیکی یا یک عارضه مربوط به سلامتی یا استفاده از برخی داروها باشد.

بالا بودگی خط لثه و بزرگ دیده شدن دندان‌ ها معمولا به خاطر نشست لثه‌ به وجود می آید که در این حالت ساختار لثه از سطح دندان به عقب تر حرکت می کند و ریشه‌ دندان را نمایان می کند. نشست لثه نه تنها باعث بزرگ دیده شدن دندان ها میشود، بلکه باعث مشکلات دندانی حادی مثل پوسیدگی و خرابی دندان هم می شود. همینطور احتمال دارد علامتی از انواع بیماری‌ های لثه باشد که به معنای خالی شدن بافت های محافظت کننده از دندان‌ ها (استخوان‌ ها و لثه‌ ها) هستند.

هزینه جراحی زیبایی لثه

هزینه تغییر فرم، شکل و رنگ لثه با لیزر با توجه به میزان لثه مورد عمل، تعیین می شود. اگر خط لثه فوقانی یک دندان، نیاز به عمل داشته باشد هزینه عمل کمتر خواهد بود ولی اگر همه خط لثه تحت عمل قرار گیرد و نیاز به استفاده از گرافت نیز باشد، قیمت جراحی زیبایی لثه بیشترین مقدار را خواهد داشت.

مزایای درمان لثه با لیزر

درمان لثه با لیزر، درمانی پیشرفته برای پیشگیری از بیماری‌ های لثه یا غیر همسانی لثه‌ ها است. درمان لیزری یک تکنیک خلاقانه و بی درد برای از بین بردن باکتری‌ های آسیب رسان به دهان و دندان است و همچنین محافظت از دندان‌ هایی که ممکن است با درمان‌ های رایج از بین بروند، در این روش آسان تر است. برتری های استفاده از لیزر نسبت به سایر درمان های لثه:

·         قطع فوری خونریزی لثه‌ ها

·         بسته شدن پاکت‌ های عمیق پریودنتال

·         حذف برش در لثه‌ ها، درد و بقیه نگرانی های مربوط به جراحی

·         کم شدن یا حذف احتمال لق شدن دندان‌ ها

·         درمان استخوان و ساختار رباط

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی فاصله دندان جلو

معالجه شش دندان جلو، کاملاً برای بهبود زیبایی این دندان ها و داشتن لبخندی زیبا است و بیشترین محبوبیت را در بین بزرگسالان دارد. دلیل اصلی اینکه بیماران ممکن است به جای دنبال کردن یک درمان کامل، بریس را فقط برای شش دندان جلویی خود انتخاب کنند، کوتاه بودن بازه زمانی و کاهش هزینه قابل توجهی برای آنها است.

به طور متوسط، ​سرعت درمان ارتودنسی فاصله دندان های جلویی بسته به نوع دندان و شکل منحصر به فرد ممکن است بین 3 تا 6 ماه طول بکشد. این درمان احتمالا کمتر از نصف زمان درمان کامل ارتودنسی باشد که ممکن است بین 1 سال تا 3 سال طول بکشد. با این حال، کاهش زمان درمان معمولاً با محدودیت درمان همراه است.

توجه به این نکته مهم است که درمان ها می توانند سریعتر انجام شوند، در حالی که برخی از درمان ها کمی بیشتر طول می کشد. همه چیز بستگی به شلوغ بودن یا فاصله دندان های شما دارد.

بریس دندان جلو

اگر ترجیح می دهید فقط برای شش دندان جلویی خود بریس تهیه کنید، بی نظمی های فکین و مشکلات اساسی در مورد دندان نیش شما برطرف نمی شود. خطرات طولانی مدتی در ارتباط با این درمان ناقص وجود دارد، از جمله ساییدگی غیر طبیعی دندان ها یا افزایش خطر عود ارتودنسی (به این معنی که دندان های شما به موقعیت اولیه خود باز می گردند).

محدودیت های دیگری نیز برای درمان تنها شش دندان جلویی شما وجود دارد. یک زمان درمان کوتاه یا کاهش یافته ممکن است دندان های شما را کاملاً صاف نکند و آنها کمی شلوغ باقی بمانند.

همانند سایر روش های درمان ارتودنسی، قیمت نصب بریس برای شش دندان جلو ممکن است متفاوت باشد. به عنوان یک دستورالعمل کلی، بسته به هزینه های ارتودنتیست و نیازهای فردی شما ممکن است هزینه های بیشتری داشته باشد.

انتظارات ما از ارتودنسی دندان های جلو

این مسئله واقعاً برای بسیاری از افراد جذاب است، خصوصاً افرادی که می خواهند در اسرع وقت، روند کار را به پایان برسانند. هنگامی که فقط روی 6 دندان جلوی خود ارتودنسی انجام می دهید، می توانید یک بازه زمانی کوتاه از 4 تا 10 ماه را ببینید!

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، سرعت درمان و هزینه پایین این نوع ارودنسی، هر دو از مزایای اساسی است که افراد می توانند هنگام استفاده از ارتودنسی بر روی شش دندان جلویی خود از آن بهره ببرند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

هر آنچه که باید درباره زبان جغرافیایی بدانید

زبان جغرافیایی حالت بدون دردی است که در آن لکه هایی در بالا و سایر قسمت های زبان ظاهر می شود. لکه های نامنظم در این حالت، زبان را شبیه به یک نقشه می کند. به همین علت است که نام این بیماری یا این علامت را زبان جغرافیایی می نامند.

حقایق کوتاه در مورد زبان جغرافیایی

·         لکه های زبان، به علت عدم وجود پاپیلا یا ضربه های کوچک در ناحیه آسیب دیده است.

·         تکه ها صاف و قرمز هستند و در بعضی موارد، ممکن است لبه ها کمی بلند شوند.

·         این مشکل طرح لبخند را به خطر نمی اندازد. بنابراین کسی که چنین زبانی دارد، لزوما نیازمند انجام پروسه های زیبایی لبخند مانند نصب لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و … نیست.

·         این علامت یک بیماری یا مشکل شایع نیست و معمولا بر افراد میانسال اثر می گذارد.

·         معمولا تکه های صاف در یک ناحیه زبان ایجاد می شوند و سپس در ناحیه دیگری مشاهده میشوند.

علائم زبان جغرافیایی چه هستند؟

این مشکل ممکن است ماهها یا سالها ناشناخته باشد. اغلب یک دندانپزشک و یا دکتر در معاینه شفاهی معمولی وضعیت را شناسایی می کند. این بیماری موجب لکه هایی صاف، قرمز و نامنظم در بالا و اطراف زبان می شود.

علاذم برجسته زبان هنگام این مشکل عبارتند از:

·         مرز توسعه یافته که می تواند سفید رنگ باشد.

·         تکه ها، اندازه ها و اشکال مختلفی دارند.

·         تکه هایی که در طول زمان رشد کرده اند، به قسمت های مختلف زبان انتقال پیدا می کنند.

·         تکه هایی که تا یک سال وجود دارند.

برخی از عوامل بالقوه که موجب بدتر شدن زبان جغرافیایی میشوند عبارتند از:

·         سیگار کشیدن

·         جویدن توتون

·         غذاهای تند و یا اسیدی

·         غذای گرم

·         خمیر دندان

·         دهانشویه

درمان زبان جغرافیایی چگونه است؟

اکثر موارد زبان جغرافیایی، بدون هیچ گونه مداخله پزشکی، خودشان درمان می شوند. بعضی افراد ممکن است هرگز درمان نشوند و ممکن است هیچ عوارض جانبی نداشته باشند. حتی پس از درمان، علائم زبان جغرافیایی ممکن است بعد از مدتی دوباره بروز کنند. درمان زبان جغرافیایی عبارتند از:

·         بیحس کننده و دهانشویه و آنتی هیستامین

·         تسکین دهنده درد دهان

·         شستشوی کورتیکواستروئید

·         ویتامین B و مکمل های روی

عوارض احتمالی

هیچ عوارض مهمی در ارتباط با زبان جغرافیایی وجود ندارد. همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ بیماری یا سرطان وجود ندارد که شناخته شده از زبان جغرافیایی باشد. به علت ظاهر شدن آن، زبان جغرافیایی ممکن است برخی افراد را در معرض اضطراب یا سایر عوارض روحی قرار دهد.

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی ژله ای و مزایای آن

ارتودنسی ژله ای یا نامرئی یکی دیگر از روش های درمان بهم ریختگی دندان ها محسوب می شود و برای ردیف کردن دندان‌ ها بدون نیاز به براکت و سیم‌های ارتودنسی کاربرد دارد. در ارتودنسی ژله ای، از یکسری از پلاک ها یا ردیف کننده های شفاف نازک به منظور نظم دهی دندان‌ های شما استفاده می‌ شود.

شما هر کدام از این پلاک‌ها را برای مدت دو هفته داخل دهان خود می‌ گذارید و تنها هنگام غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بر می ‌دارید. به همین جهت در هر نوبت، تعدادی ردیف کننده به شما تحویل داده می‌شود. جایگزینی هر ردیف کننده با پلاک بعدی، دندان‌های شما را اندک اندک و هفته به هفته حرکت می‌دهد تا به موقعیت نهایی برنامه‌ ریزی شده توسط ارتودنتیست برسند.

رعایت بهداشت در این روش از اهمیت زیادی برخوردار است. البته این نوع ارتودنسی نسبت به ارتودنسی ثابت  آسان تر است؛ به همین دلیل ریسک پوسیدگی دندان در این روش کاهش می یابد. در صورتی که بهم ریختگی و ناهنجاری دندان بسیار زیاد است، روش ارتودنسی نامرئی متحرک توصیه نمی شود و فرد بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب و ایده آل ارتودنسی ثابت انجام دهد. روش ارتودنسی متحرک در موارد شایعی برای حل مشکلات و ناهنجاری های استخوانی فکین در سنین رشد به کار می رود.

مزایای ارتودنسی ژله ای

از مزایای ارتودنسی ژله ای این است که بیمار می‌تواند پلاک را در صورت بروز مشکل خارج کند. دیگر اینکه، با برداشتن پلاک امکان رعایت بهتر بهداشت فراهم می‌ شود. برعکس، در ارتودنسی ثابت چنین امکانی وجود ندارد؛ یعنی بیمار قادر به خارج کردن سیم ها و براکت ها نبوده و تمیز کردن آنها و همچنین دندان‌ ها دشوارتر است. امکان برداشتن پلاک می‌تواند در عین حال یک عیب محسوب شود.

خارج کردن پلاک توسط بیماران کودک و نوجوان یا آنها که انگیزه کم و همکاری ضعیف دارند به راحتی امکان‌ پذیر است. اگر بیمار پلاک را بدون هماهنگی با پزشک و خارج از برنامه از دهان خارج نماید اثر آن به شدت کاهش می‌یابد.

نکته دیگر در مورد وسایل ثابت این است که این وسایل معمولا روی دندان‌ های دایمی ‌قرار می‌ گیرند و کمتر روی دندان‌ های شیری به کار می‌ روند. در نتیجه برای سنین پایین ‌تر اغلب مجبور به استفاده از پلاک خواهیم بود.

تثبیت درمان

آخرین مرحله ارتودنسی نامرئی تثبیت درمان ارتودنسی نامرئی با استفاده از دستگاه های نگهدارنده یا رتینر است. پس از گذشت طول درمان ارتودنسی به مدت ۶ تا ۲۴ ماه و تاثیر مثبت ارتودنسی نامرئی باید الاینر ها را از دهان خارج کرد. برای جلوگیری از بازگشت دندان ها باید از نگهدارنده  یا رتینر استفاده کرد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

اصلاح طرح لبخند چیست و چگونه انجام می‌شود؟

گاهی ممکن است در اثر عادات غذایی غلط، عدم رعایت بهداشت، پوسیدگی دندان، بیماری‌های پریودنتیت و یا وارد شدن ضربه، لثه و دندان ‌ها شکل اولیه خود را از دست بدهند و زیبایی را از لبخند فرد بگیرند. اینجاست که اهمیت اصلاح طرح لبخند مشخص می ‌شود. طرح لبخند یک نوع درمان بسیار مهم در حوزه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می‌باشد و شامل هر نوع درمانی می ‌باشد که بر زیباتر شدن لبخند تاثیر دارند.

روش‌ های طبیعی اصلاح طرح لبخند

روش‌ های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی وجود دارد که بسیار هم پر طرفدار هستند. ما در این مقاله می‌خواهیم از راهکارهای طبیعی و ساده برای بهبود و مراقبت از طرح لبخند در اختیارتان بگذاریم.

مسواک زدن دو بار در روز

بهداشت دهان و دندان برای داشتن دهان و لبخندی سالم ضروری است. دندان‌ها باید حداقل دو بار در روز مسواک زده شوند و کمتر از دو بار در روز مسواک زدن ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. در هر بار مسواک زدن حداقل دو دقیقه زمان لازم است تا دندان‌ ها به خوبی تمیز شوند. توصیه می‌شود قبل از مسواک زدن ابتدا نخ دندان کشیده و سپس مسواک بزنید تا از شر پلاک ‌های دندان خلاص شوید.

مراجعه به دندانپزشکی

مراجعه منظم به دندانپزشکی یکی از مهمترین مسائلی است که در خصوص حفظ بهداشت دهان و دندان و در نهایت طرح لبخند باید به آن توجه کرد. انتخاب زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشک از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که متخصصان دندانپزشکی مراجعه هر 6 ماه یک بار را به دندانپزشکی لازم و ضروری می‌ دانند. در صورتی که به طور مرتب به دندانپزشکی مراجعه نکنید ممکن است باعث خونریزی و تحلیل لثه شده و عواقب جدی ‌تری را به دنبال داشته باشد.

ترک سیگار

همه ما از مضرات سیگار در بروز مشکلات ریوی، تنفسی و انواع سرطان‌ها آگاه هستیم. سیگار علاوه بر این مضرات، آثار مخربی را هم بر روی سلامت دهان و دندان دارد. سموم موجود در دود سیگار باعث بد رنگ شدن دندان‌ها، بیماری‌ های لثه، لقی دندان‌ها و در موارد حاد به سرطان دهان منجر می‌شود.

دندانهای افراد سیگاری معمولا ترک های بسیاری دارند. این ترک‌ها زمانی به وجود می‌آیند که به علت دمای بالای سیگار و بعد استفاده از مایعات خنک با دمای پایین یک اختلاف دمایی به وجود می ‌آید و منجر به ایجاد ترک روی دندان‌ها می ‌شود. وجود این ترک‌ها باعث ایجاد محلی برای تجمع میکروب‌ها و رنگدانه‌ها می‌شوند و راه ورود میکروب را باز کرده و نهایتا ناراحتی‌های بعدی را به دنبال دارد.

منبع: https://www.chalava.ir/

 

ارتودنسی یا کامپوزیت؛ کدام انتخاب بهتری است؟

برای بیشتر مشکلات دندانی معمولا یک راه حل وجود دارد و در بعضی موارد، 2 روش درمانی وجود دارد. اگر به دنبال راهی برای صاف کردن دندان های خود هستید، می توانید از ارتودنسی یا کامپوزیت با روش های بسیار متفاوتی برای دستیابی به لبخندی زیبا استفاده کنید.

اگر دندان های کوچک یا شل دارید، این لزوما به این معنی نیست که روکش تنها گزینه شما است. پس از انجام درمان ارتودنسی، با استفاده از تکنیک های کانتورینگ و باندینگ می توان دندان های شما را تغییر داد. با استفاده از کامپوزیت به رنگ دندان، دندان پزشک شما قادر خواهد بود بی نظمی های جزئی را برای یک نتیجه طبیعی و زیبا با دقت تغییر شکل دهد.

نکات مهم در انتخاب ارتودنسی و کامپوزیت

در واقع سه عامل مهم موقعیت دندان (کج یا صاف بودن)، رنگ دندان (سیاه یا زرد شدن دندان ها)، شکل دندان (کوتاه، بلند، باریک یا نامتوازن بودن)، در داشتن لبخندی زیبا تاثیر می گذارند.

موقعیت دندان

در صورتی که تنها مشکل دندان هایتان موقعیت آنها است بدون اینکه شکل آن ایرادی داشته باشد، بهتر است از ارتودنسی برای اصلاح لبخند خود کمک بگیرید. در اینگونه شرایط می توان گفت از آنجایی که ارتودنسی درمانی غیر تهاجمی است، کمک گرفتن از هر نوع ارتودنسی سالم تر و ماندگار تر از ونیرها محسوب می شود.

رنگ دندان

اگر شکل و موقعیت دندان مشکلی ندارد و تنها رنگ دندان ها به سفیدی قبل نیست، بیمار می تواند با بلیچینگ دندان، آنها را مانند قبل سفید کند. در صورتی که یکی از دندان ها به علت روت کانال کاملا تیره شده است، سفید کردن داخلی می تواند راه حل مناسبی باشد. در شرایط شدید تر که پوسیدگی دندان موجب تخریب فراوان شده و روش های بلیچینگ نیز قبلا امتحان شده اند، در مرحله آخر می توان با استفاده از ونیر کامپوزیت به ترمیم دندان ها پرداخت.

شکل دندان

اگردندان هایتان بسیار بلند، بسیار کوتاه، شکسته یا ساییده شده اند، بهترین راه برای اصلاح شکل دندان، استفاده از ونیر کامپوزیت است. با کامپوزیت می توانید بدون تراش دادن دندان، لایه ای دیگر به روی آن اضافه کنید. در برخی موارد که دندان ها به شدت آسیب دیده یا فواصل بسیار زیادی در میان آنها وجود دارد، نیز بهترین راه درمان کامپوزیت است.

استفاده از کامپوزیت برای بلند کردن، ضخامت و پهنا دادن به دندان های سالم بسیار توصیه می شود. زیرا علیرغم لمینت، برای نصب کامپوزیت دندانپزشک ترمیمی و زیبایی تنها به صیقل دادن دندان بسنده می کند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

بیماری لثه چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان فقط مخصوص به دندان‌ ها نمی‌شود، بلکه برای داشتن لثه ‌هایی سالم نیز باید سعی و تلاش خود را کرد. بخش انتهایی دندان توسط بافت‌های نرم لثه احاطه شده بنابراین مراقبت از لثه و جلوگیری از بیماری لثه به اندازه مراقبت از دندان‌ها حائز اهمیت است.

بیماری لثه نوعی عفونت و التهاب در بافت‌ های اطراف دندان بوده که در اثر عدم رعایت بهداشت و تجمع پلاک‌ های میکروبی به روی دندان‌ ها و لثه‌ ها ایجاد می ‌شود. ابتلا به بیماری لثه در هر سنی و بیشتر در افراد بزرگسال اتفاق می افتد. بیماری‌ های زیادی وجود دارد که مربوط به لثه است و اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می ‌توان با مراجعه به دندان پزشک درمان شود.

انواع بیماری‌ لثه

پریودنتال

به دلیل عفونت لثه و استخوان‌ های اطراف دندان، التهاباتی به وجود می ‌آید که به این دسته از بیماری‌ های لثه، پریودنتال گفته می‌شود. با خونریزی و متورم شدن لثه که از علائم اولیه این بیماری هستند، با مراجعه به موقع به دندانپزشکی میتوان از گسترش بیماری و از بین رفتن دندان و لثه خود جلوگیری کنید. بیماری‌ های پریودنتال توسط باکتری‌ هایی که در جرم و پلاک‌ های دندان هستند به وجود می‌آیند.

آبسه دندان

آلودگی‌های ایجاد شده در دندان میتوان ناشی از پوسیدگی، بیماری‌های لثه و دندان‌های ترک خورده باشند که منجر به ایجاد آبسه دندان می‌شوند. آبسه غده‌ای عفونی و چرکی است که در اطراف ریشه دندان ظاهر شده و معمولا بعد از پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. این بیماری به تدریج می‌تواند به مینا و عاج دندان آسیب برساند و بیماری‌های لثه را منجر شود.

درمان آبسه دندان

·         استفاده از آنتی بیوتیک‌ها

·         کشیدن دندان

·         جراحی لثه

سفید شدن لثه

رنگ طبیعی لثه در صورتی که از سلامت کامل برخوردار باشید به رنگ صورتی و کاملا پایدار است. اما گاهی در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، این رنگ صورتی تغییر میکند و به رنگ سفید و یا متورم دیده می‌ شود. بنابراین با مشاهده هر گونه تغییر رنگ و یا التهاب و زخم در لثه خود سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنید. در صورت نادیده گرفتن این مشکلات، ممکن است شرایط جدی‌ تر شده و نهایتا به سرطان دهان منجر شود.

یکی از دلایل سفید شدن لثه

لکوپلاکی لثه: این بیماری باعث ایجاد قسمت‌ های سفید رنگ و ضخیمی در دهان می ‌شود که عامل اصلی و عمده بروز این مشکل مصرف دخانیات است.

منبع: https://www.chalava.ir/

آشنایی کامل با ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت روشی از ارتودنسی است که در آن بیمار قادر نیست تا دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند. چرا که براکت های ارتودنسی به صورت ثابت به روی دندان وجود دارند و با استفاده از کش های ارتودنسی به یکدیگر متصل هستند.

براکت های ارتودنسی ثابت تا انتهای طول درمان ارتودنسی به روی دندان بیمار باقی خواهند ماند و سیم ها نیز هر چند جلسه یکبار توسط متخصص ارتودنسی تعویض می شوند.

 مزایای ارتودنسی ثابت

·         امکان استفاده از آن برای همه افراد در همه سنین

·         کوتاه بودن طول دوره درمان در این نوع ارتودنسی

·         ماندگاری بالای درمان

معایب ارتودنسی ثابت

·         از جهت ‌های مختلف نمی‌توان به دندان ‌ها فشار اعمال کرد.

·         برای مدت طولانی باید از آن‌ها استفاده کرد.

·         باید به صورت مداوم و منظم مسواک زد.

·         تمیز کردن آن سخت است.

·         احتمال آسیب به بافت‌های نرم دهان در صورت شل شدن تجهیزات ارتودنسی ثابت وجود دارد.

·         پروسه‌ زهای تصویر برداری با کمک اشعه ایکس را با مشکل روبرو می‌کند.

·         در برخی موارد ظاهر افراد را زشت نشان میدهد.

تفاوت ارتودنسی ثابت با متحرک در چیست؟

همانطور که از نام ارتودنسی ثابت مشخص است، بریس‌ها و اجزای بکار رفته در این نوع ارتودنسی، ثابت هستند و قابلیت در آوردن و یا جابجایی زیادی ندارند. این ابزار تا پایان دوره درمان، باید بدون جابجایی به دندان‌های شما متصل باشند.

ارتودنسی متحرک کمی متفاوت ‌تر است. در این نوع ارتودنسی، تمام ابزار مورد نیاز برای تراز کردن دندان‌ها، متحرک هستند و می ‌توانید آن ‌ها را بیرون آورده و سپس سرجای خود قرار دهید. هرچند که ابزارهای موجود در این نوع ارتودنسی مانند بریس‌ها، لازم نیست تا پایان دوره درمان از دهان خارج شوند، اما روزانه باید حدود 22 ساعت از آن‌ها استفاده کرد.

ارتودنسی ثابت برای درمان یا اصلاح مشکلات شدید دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ارتودنسی متحرک، تنها برای مشکلات جزئی تا متوسط تراز دندان‌ها استفاده می‌شود.

هزینه ارتودنسی ثابت دندان

صافی و مرتبی دندان ها نه تنها سبب زیبایی بیشتر لبخند و چهره می شود بلکه در سلامت و عملکرد بهتر دندان ها نیز سهم زیادی دارد. همه افراد مشکل و ناهنجاری هایی مشابه همدیگر ندارند. عوامل متعددی در هزینه ارتودنسی دندان دخیل هستند. با آگاهی از این عوامل می توان تا حدی از میزان هزینه ارتودنسی ثابت دندان آگاه شد. برخی از این عوامل عبارتند از:

·         سن فرد

·         نوع ناهنجاری

·         شدت ناهنجاری

·         طول دوره درمان

·         نوع ارتودنسی

·         تجهیزات استفاده شده

·         تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی دندان

·         منطفه جغرافیایی

·         نوسانات ارز

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

آشنایی با ۵ مزیت لمینت دندان

لمینت دندان می تواند به احیای لبخند شما و ترمیم مشکلاتی مانند لب پر شدن جزئی دندان، ترک دندان و تغییر رنگ دندان شما کمک کند. این ونیر های دندانی قادر هستند به بهترین شکل ممکن عیوب ظاهری دندان شما را برطرف کنند و مهمترین وسیله برای طراحی لبخندی زیبا در افراد هستند. در این مقاله به بررسی 3 مزیت مهم لمینت دندان پرداخته ایم.

عیوب دندان را می پوشاند و ترمیم میکند

لمینت دندان قادر است اغلب عیوب دندان را که از لحاظ ظاهری و زیبایی شناختی در هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند را به خوبی برطرف کند. مهم ترین عیوب و مشکلاتی که با کمک لمینت دندان، میشود آن ها را برطرف کرد عبارتند از:

·         تغییر رنگ دائمی دندان (به دنبال فرسایش مینا و پدیدار شدن دنتین که زرد رنگ است)

·         ترک خوردن دندان

·         لب پر شدن

·         کوتاه یا بلند بودن دندان

·         وجود فاصله بین دندان ها

·         بالا رفتن لثه ها

·         عدم تراز خط لثه

نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارند

بر خلاف روش های دندانپزشکی رایجی مانند ارتودنسی دندان که نیازمند رسیدگی و مراقبت بالایی است، لمینت ها تنها نیاز به مراقبت اندکی دارند و دقیقا به همان اندازه مراقبت نیاز دارند که دندان های طبیعی خودتان دارند. لمینت ها برخلاف ونیر کامپوزیت ها در برابر لکه و تغییر رنگ نسبتا مقاوم تر هستند؛ با این وجود به یک اندازه نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. تنها راه نگهداری و مراقبت از لمینت ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن هم روزی دو بار است. در کنار این دو مورد مراقبت، مراجعه منظم هر ۶ ماه یکبار به متخصص زیبایی میتواند استفاده بدون دردسر از آن ها را به شما تضمین دهد.

نیاز زیادی به تراش مینای دندان ندارد

مینا سطحی ترین و محکم ترین لایه دندان است. این لایه به رنگ سفید است و ما سفید رنگ بودن دندان ما به دلیل وجود این لایه است. این لایه زنده نیست و اگر دچار فرسایش شود دیگر قابل ترمیم نخواهد بود و باید با روش های دندانپزشکی و به صورت مصنوعی آن را ترمیم کرد.

برای نصب روکش دندان باید بخشی از ضخامت مینای دندان را تراش داد. به نسبت ونیر کامپوزیت (Composite veneer) و سایر روکش های دندانپزشکی، برای نصب لمینت دندان ما تنها ضخامت کمی از مینای دندان را تراش میدهیم، زیرا خود لمینت ها به اندازه کافی نازک هستند. برای این پروسه حتی ممکن است نیازی به بی حسی نداشته باشید و بعد از تمام شدن پروسه، میتوانید خیلی زود از مزیت هایی که لمینت دندان برای شما فراهم کرده است بهره ببرید.

منبع: https://www.chalava.ir/

صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 صفحه بعد
<-blogads->