لمینت دندان بدون تراش چگونه است؟

سال هاست که برای رفع مشکلات ظاهری دندانها از روکش های مختلفی استفاده می شود که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. روکش های سرامیکی  و کامپوزیتی معروف ترین این درمان ها هستند تا بتوان از طریق آنها به درمان بدرنگی، بد فرمی و نامنظمی، کوتاهی و فواصل بین دندانی پرداخت. اما این درمانها مشکلات خاص خود را نیز دارند، مانند تراش خوردن سطح دندانها، مقاومت کم روکش ها، شکستن و رنگ پذیری آنها، ظاهر نامتعارف و عمر کوتاه.

لمینت دندان

لمینت لایه ای نازک از جنس چینی است که سطح بیرونی و لبه دندان ها را می پوشاند و می تواند رنگ، فرم و موقعیت انها را تغییر دهد. در مواقعی از لمینت ها استفاده می شود که نامرتبی دندان ها زیاد بوده و مستلزم تراش زیادی باشد. هنگامی که دندان های جلویی بد رنگ شده، ترک خورده یا دچار شکستگی شده اند و یا فاصله بین دندانها با ارتودنسی برطرف نمی شود، می توان با ارتودنسی به اصلاح این موارد پرداخت.

در لمینت دندانپزشک شما مقدار بسیار کمی از مینای دندان شما که نیاز به درمان دارد را تراش می دهد. این تراش به میزانی انجام می شود که دندان ها هنگام لبخند حجیم به نظر نرسند و حالت طبیعی خود را حفظ کنند. این روکش در لابراتوار ساخته می شود و بعد از تراش کمی از مینای دندان، از دندان بیمار قالب گیری می شود.

عمر لمینت ها به میزان مراقبت از لمینت دندان توسط بیمار و همچنین مهارت دندانپزشک، انجام صحیح مراحل نصب، شیوه بستن دندان ها روی هم و وجود عادت هایی مانند دندان قروچه بستگی دارد. بنابراین استفاده از لامینیت به افرادی که بهداشت خوبی ندارند و یا مبتلا به مشکلات لثه ای درمان نشده، پوسیدگی های شدید دندانی دارند و یا مینای دندانشان تا حدی زیادی از بین رفته و کوتاه شده است اصلا پیشنهاد نمی شود.

لومینیر چیست؟

لومینیر ساختاری بسیار نازک از جنس پرسلن است که به دندانها متصل میشود و نقص های دندانی را می پوشاند. لومینیر فقط سطحی از دندان را که در معرض دید قرار میگیرد می پوشاند و برای اصلاح خط لبخند، کاهش فواصل بین دندانی، رفع بدرنگی و بدشکلی و نامرتب و کوتاه بودن دندان ها استفاده می شود.

به روش لومینیر، لمینت دندان بدون تراش نیز گفته می شود زیرا این روکش آنقدری نازک است که برای چسباندن آن به دندان نیازی به تراش دادن دندانها نداریم. به همین دلیل می توان بعد از انجام این روش درمانی، در صورت پشیمانی آن را به راحتی از روی دندان برداشت.

برای انجام درمان لومینیر ابتدا از دندانهای بیمار قالبگیری می شود و نهایتا در جلسه بعدی درمان انجام می شود و لومینیر ها روی دندان ها نصب می شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

دانستنی هایی درباره حلقه ارتودنسی

حلقه ارتودنسی که به آن بند ارتودنسی هم گفته می شود، هنگام درمان ارتودنسی در اطراف دندان های پشتی قرار می گیرد. این حلقه ها از مجموعه بریس هایی که در دندان ها قرار گرفته است حمایت کرده و آنها را در محل خود ثابت نگه می دارند. حلقه ارتودنسی از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و کاملا دور دندان پیچیده می شود.

افرادی که کاندیدای استفاده از حلقه ارتودنسی هستند عبارت اند از:

·         بزرگسالانی که دندان هایشان به راحتی حرکت نمی کند.

·         شرکت کنندگان در ورزش های تیمی

·         کودکانی که دندان های آن ها به صورت کامل رشد نکرده است.

·         افرادی که پر کننده های بزرگی دارند.

مزایای حلقه ارتودنسی

حلقه ارتودنسی از براکت های قرار گرفته شده رئی دندان ها قوی تر است و امکان شل شدن آن ها کمتر است. آن ها اجازه می دهند که درمان ارتودنسی سریع تر پیشرفت کند و دندانهای برخی از افراد به طور موثرتر صاف شوند.

چگونه از حلقه ارتودنسی خود مراقبت کنیم؟

حلقه ارتودنسی روی دندان بسیار ایمن هستند، اما ماندگار نیستند و اگر فشار زیادی به دندان وارد شود امکان سست شدنشان وجود دارد. از آن جا که این حلقه ها کاملا دندان را احاطه کرده اند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اهمیت ویژه ای دارد. نکاتی برای ماندگاری حلقه ارتودنسی:

·         از گاز گرفتن یخ، هسته ذرت بو داده یا آب نبات سفت و سخت خودداری کنید.

·         جویدن قلم و مداد را متوقف کنید.

·         از مصرف کارامل چسبناک، آدامس و تافی دور باشید.

·         اگر شب ها در خواب دندان قروچه می کنید، از نگهدارنده استفاده کنید.

·         در صورت لقی یا لغزش حلقه، بلافاصله با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

مراحل قرار دادن بند ارتودنسی

ابتدا ارتودنتیست مشخص می کند کدام یک از دندان ها به بند ارتودنسی نیاز دارند. سپس اطراف این دندان ها را جداکننده قرار می دهد. جداکننده تنها یک روز قبل از نصب بند ارتودنسی استفاده می شود و کمک می کند تا فضای کافی بین دندان مربوطه با سایر دندان ها ایجاد شود.

در روز بعد، این قطعه جدا کننده برداشته شده و اندازه حلقه مورد نیاز با توجه به فضای ایجاد شده مشخص می شود.

سپس ارتودنتیست حلقه مناسب را بر روی دندان قرار می دهد. اما قبل از این کار سطح داخلی بند ارتودنسی را با موادی مخصوص می پوشاند تا وقتی فلز در تماس با بافت دندان قرار گرفت به راحتی دندان را بپوشاند.

در مرحله نهایی باید بند ارتودنسی به خوبی بر روی دندان و قالب ارتودنسی محکم شود، در غیر این صورت خیلی راحت از جای خود خارج می شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

ارتودنسی نامرئی و افراد مناسب آن

در چندین سال گذشته با روی کار آمدن ارتودنسی نامرئی استقبال مردم از درمان ارتودنسی بسیار بیشتر از گذشته شده است که در حقیقت بخش بزرگی از این استقبال به دلیل نامرئی و غیر قابل دید بودن این دستگاه های ارتودنسی جدید است. افراد زیادی به دلیل سیم ها و براکت های ثابت ارتودنسی که قابل مشاهده هستند، از انجام ارتودنسی سر باز می زدند، اما این روش ارتودنسی باعث شده است که این افراد با کمال میل اقدام به درمان ارتودنسی کنند.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی جدید ترین نوع درمان در حوزه درمان های ارتودنسی در دندانپزشکی می‌ باشد. این نوع درمان بیشتر توسط افرادی انتخاب و استفاده می شود که حضور پررنگی در جامعه دارند و اهمیت زیادی به چهره خود می دهند و تمایلی ندارند که سیم ها و براکت های ارتودنسی آنها در دسترس دید سایر افراد باشد.

ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟

ارتودنسی ثابت و فلزی جزء قدیمی ترین و البته رایج ترین روش های درمان ارتودنسی است که به طور کاملا واضح بر روی دندان های فرد قابل مشاهده بوده و باعث بر هم خوردن زیبایی لبخند فرد می شود. این موضوع باعث می شود که بیماران زیادی این مسئله را نپذیرند، به همین دلیل به سمت درمان ارتودنسی با روش نامرئی می روند.

لازم به ذکر است که این نوع روش درمانی تنها برای درمان نامنظمی های جزئی تا متوسط دندانی استفاده می شود و برای ارتودنسی دندان کودکان گزینه مناسبی نیست.

قیمت ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی آن یکی از سوالاتی است که بیشتر افراد دوست دارند بدانند. لازم به ذکر است که عوامل زیادی بر قیمت ارتودنسی نامرئی دندان تاثیرگذار است که لازم است قبل از اقدام به انجام با آنان آشنا شوید. برای تعیین قیمت ارتودنسی نامرئی باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

·         روش های به کار برده شده در درمان

·         میزان ناهنجاری دندان ها

·         تعداد دندان ها

·         درمان هر دو فک یا فقط یکی از آن ها

·         مدت زمان درمان

·         دستگاه لازم جهت درمان

در حالت کلی، قیمت ارتودنسی نامرئی از سایر روش های ارتودنسی بیشتر است. البته ناگفته نماند اگر ابزار ارتودنسی تولید داخل باشد، قیمت آن کم تر است. اما در حال حاضر، بیشتر ابزار ارتودنسی نامرئی در کانادا تولید می شوند.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی نامرئی به نوع بریس انتخابی توسط ارتودنتیست و شدت ناهنجاری دندانی بستگی دارد و بین 12 الی 18 ماه طول می کشد، اما ممکن است گاهی این زمان طولانی تر شود.

بریس های سرامیکی شکننده تر از نوع فلزی آن هستند، در نتیجه طول درمان بریس های سرامیکی طولانی تر از بریس های فلزی است. بریس های پشت دندانی هم به مدت زمان بیشتری برای درمان احتیاج دارند. مدت زمان درمان الاینرهای شفاف بین 9 الی 15 ماه است.

مسواک بین دندانی و نحوه استفاده از آن

مسواک بین دندانی یا اینتردنتال به مسواکی گفته می شود که برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها و بین براکت ها از آن استفاده می شود. رعایت سلامت دهان و دندان برای بیمارانی که از درمان ارتودنسی استفاده می کنند، بسیار مهم است، زیرا این افراد به دلیل وجود دستگاه ارتودنسی در دهان خود، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند.

مسواک بین دندانی یا در حقیقت مسواک ارتودنسی دارای سری بسیار کوچک و باریکی است که از الیاف ریز و نرمی ساخته شده که برای تمیز کردن لابلای دندان ها بسیار مناسب است. این نکته را باید بدانید که این نوع مسواک به هیچ عنوان جایگزین مسواک های معمولی نیست، بلکه باید از آن جهت ارتقا سلامت دهان و دندان خود در کنار مسواک های معمولی استفاده کنید.

به دلیل اینکه مسواک های معمولی توانایی تمیز کردن سطوح جلویی و عقبی دندان ها را دارند اصولا فضای بین دندانی از دسترس مسواک های معمولی به دور می مانند و به مرور به دلیل تجمع مواد غذایی دچار پوسیدگی می شوند؛ بنابراین شما با استفاده از مسواک ارتودنسی یا بین دندانی به راحتی می توانید این فضاها را نیز تمیز کنید.

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی بسیار آسان است، با این وجود اگر به درستی استفاده نشود، ممکن است به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کند. برای تمیز کردن دندان های خود با این نوع مسواک ها کافی است مراحل زیر را طی کنید:

·         با کمک متخصص ارتودنسی، یک مسواک ارتودنسی متناسب با نوع دستگاه ارتودنسی و وضعیت دندان های خود تهیه کنید.

·         پیش از هر بار استفاده از مسواک معمولی، ابتدا فضای بین دندان های خود را با مسواک ارتودنسی به خوبی تمیز کنید.

·         برس مسواک بین دندانی را با ملایمت و به آرامی وارد فضای بین دندانی خود وارد کنید.

·         مسواک را بدون هیچ فشاری و با ملایمت در جهت عقب و جلو به حرکت دربیاورید و اینکار را در تمام فضای بین دندان ها و سیم ها، اطراف براکت ها و فواصل بین براکت ها تکرار کنید.

·         توصیه می شود قبل از هر بار مسواک زدن، از مسواک اینتردنتال استفاده کنید. اما استفاده از این ابزار حداقل یک بار در طول شبانه روز به تمامی افراد پیشنهاد می شود.

انتخاب بهترین مسواک بین دندانی

انتخاب بهترین مسواک ارتودنسی بر عهده متخصص ارتودنسی است، زیرا اگر نوع و سایز این مسواک به درستی انتخاب نشود، ممکن است باعث ایجاد آُیب به لثه و دندان های شما شود. این نوع مسواک ها با توجه به عارضه های بیماری دهانی و دندانی انتخاب می شوند. انتخاب این مسواک ها با توجه به فاصله بین دندان های شما، پل های دندانی، نوع درمان ( ارتودنسی، ایمپلنت و غیره ) و نوع لثه شما انجام می شود.

آشنایی کامل با اجزای ارتودنسی ثابت دندان

خیلی از افرادی که در دهان خود ارتودنسی ثابت دارند، تمایل به شناخت تمامی این اجزای به کار رفته بر روی دندان خود دارند. ما در این مقاله به معرفی اجزای ارتودنسی ثابت دندان پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله با مجله بست دنتیست همراه باشید.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت به نوعی از ارتودنسی گفته می شود که اجزای آن روی دهان بیمار ثابت می شوند و بیمار قادر نیست آنها راحرکت دهد. این شیوه درمان، از سایر روش های ارتودنسی دندان متداول تر است و درمان با آن معمولا حدود 2 تا 3 سال طول می کشد که در این مدت جهت بررسی دندانها و روند درمان باید به طور مداوم به ارتودنتیست مراجعه شود.

اجزای ارتونسی ثابت

اجزای ارتودنسی ثابت عبارتند از:

براکت ها

اجزای نگین مانندی به شکل مربع که روی دندان ها چسبانده می شوند، براکت هستند. سیم های ارتودنسی به این براکت ها متصل می شوند تا دندان ها را به محل مورد نظر حرکت دهند. این براکت ها با توجه به سلیقه بیمار از جنس فلز استیل یا سرامیک شفاف و سفید رنگ ساخته می شوند.

سیم ارتودنسی

اعمال نیروی اصلی به دندان ها توسط سیم ارتودنسی انجام می شود. این سیم معمولا از فلز استیل ساخته می شود. در طی دوران درمان با ارتودنسی از سیم هایی با قطر های مختلف استفاده می شود.

حلقه کشی

لیگاچور ها حلقه های کوچک کشی هستند که دور نگین ها قرار می گیرند و سیم ارتودنسی را به براکت متصل می کنند. جنس حلقه های کشی ممکن است فلزی باشد. معمولا برای کودکان از حلقه های پلاستیکی استفاده می شود که رنگ های متفاوتی دارد و فرد می تواند به سلیقه خودش آن ها را انتخاب کند.

حلقه فلزی

بند های ارتودنسی یا حلقه های فلزی، شبیه به کمربند هایی هستند که دور برخی دندان ها مثل آسیاب بزرگ بسته می شوند. براکت به بند ارتودنسی پیوسته می شود. این حلقه های فلزی ممکن است شبیه به یک قطعه لوله ای شکل کوچک هم باشد.

الاستیک

الاستیک ها، حلقه های کشی هستند که بین دو یا چند براکت وصل می شوند. در حقیقت الاستیک ها به دندان ها و دو فک مقابل همدیگر نیرو وارد می کنند تا با هم تناسب پیدا کنند. الاستیک را هم با توجه به سلیقه بیمار می توان در رنگ های مختلف به کار برد.

فنر مارپیچی

فنر مارپیچی که بین دو سیم ارتودنسی می پیچد، از جنس فلز است و بین دو دندان فاصله ایجاد می کند. گاهی هم از این فنر مارپیچی برای بیرون آوردن دندان های نهفته استفاده می شود.

بریج دندان و مزایا و معایب آن

جا و فضای خالی دندان کشیده شده یا افتاده می تواند سایر دندان ها را کج و ناصاف کند. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات مربوط به گفتار و تکلم، غذا خوردن و جویدن و سایر مشکلات دیگر شود. بریج دندان، یکی از راه‌ های مطلوب کاشت دندان جدید به جای دندان‌ های از دست رفته یا کشیده شده است.

در این روش، اصولا یک پل دندانی که شامل چند پروتز یا دندان مصنوعی ساده است، ساخته می‌شود. این پروتز ها به راحتی در کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مثل خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن سایر دندان ها و .. می ‌شود. برای اتصال بریج دندان، معمولا دندان‌ های کناری ناحیه ای که خالی شده است، تراش می ‌خورند. درواقع می توان گقفت که بریج به دندان ‌های کناری متصل می‌ شود و به آن‌ها وابسته است.

انواع بریج دندان

کاشت دندان به وسیله بریج، چهار روش اصلی دارد:

·         سنتی

·         بریج معلق یا کانتی لِوِر

·         مریلند

·         بریج بر پایه ایمپلنت دندان

·         پل دندانی ساده و مرسوم

مزایای بریج دندانی چیست؟

ممکن است بی دندانی باعث تحلیل استخوان ‌های فک شود که در نتیجه این اتفاق، آسیب به دندان های مجاور اتفاق می افتد. پل دندان با پر کردن فضای خالی قابل توجه بین دندان ها و جایگزین شدن با دندان از دست رفته، مزایایی برای شما به همراه دارد:

·         روشی نسبتا سریع برای کاشت دندان با حداقل درد و ناراحتی

·         طرح لبخند شما را زیباتر میکند.

·         فرآیند جویدن را آسان می کند.

·         مشکل تکلم و تلفظ ناشی از نبود دندان را برطرف می کند.

·         توزیع نیرو در دندان ها و فک ها را تعدیل میبخشد.

·         مانع از حرکت دندان ها و کج و ناصاف شدن آن ها میشود.

معایب بریج دندان چیست؟

شاید بزرگترین عیب پل های دندانی این باشد که در برخی موارد برای اتصال بریج دندان، مجبور هستیم دندان های اصلی بیمار را تراش دهیم که این به معنی آسیب رساندن به مینای دندان است که اینکار غیرقابل بازگشت است. چون مینای دندان یکی از بخش های بدن است که رشد نمی کند و توانایی بازسازی مجدد به صورت طبیعی را ندارد. در نتیجه، دندان نسبت به قبل آسیب پذیر تر می شود.

عیب دیگر بریج این است که در برخی از انواع بریج‌ دندان، ما تنها دندان های مصنوعی را به دندان های مجاور متصل میکنیم و اتصال آن به استخوان فک نیست. در نتیجه بریج، نسبت به سایر روش های کاشت دندان از دوام و استحکام کمتری برخوردار است و بنابراین با ضربه های شدید امکان شکستن دندان های مصنوعی و طبیعی اطرافش نیز وجود دارد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

علت و درمان سیاهی دندان کودکان

 دندان های شیری معمولا کرمی یا عاجی رنگ هستند. اما ممکن است بعد از مدتی از بیرون آمدن دندان های کودکان، این دندان ها تغییر رنگ دهند و سیاه شوند. برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره درمان سیاهی دندان کودکان، این مقاله را تا انتها بخوانید.

دلایل سیاهی دندان کودکان

در حالت کلی 2 نوع تغییر رنگ دندان، تغییر رنگ داخلی و تغییر رنگ خارجی، مشاهده می شود. تغییر رنگ داخلی عمدتا به دلیل شرایط و بیماری های زمینه ای مانند اختلال متابولیک، هپاتیت، هیپوپلازی مینا و ... هستند. تغییر رنگ خارجی دندان ها ممکن است به صورت موقت باشد و به دلیل مواد غذایی رنگی، دارو های خاص مانند قطره آهن باشد. آسیب رسیدن به دندان یا لثه کودک  که با ضربه خوردن به دندان ایجاد می شود هم می تواند از علل سیاه شدن دندان های کودکان باشد.

اگر مینای دندان کودک به صورت ارثی ضعیف باشد، باعث کرمی و زرد شدن دندان های کودک می شود و احتمال پوسیدگی دندان های او بیشتر می شود. وجود بیش از حد فلوراید در خمیر دندان یا آب آشامیدنی کودک و همچنین در شیر خشک کودک، باعث مبتلا شدن کودک به بیماری ای به نام فلوروزیس (مسمومیت ناشی از فلوراید) می شود و این بیماری رگه های سفید و یا لکه هایی روی دندان کودک ایجاد می کند.

راه‌ های درمان تغییر رنگ دندان‌ ها

اگر نگران تغییر رنگ دندان های کودک خود هستید، با دندانپزشک کودکان در این باره صحبت کنید تا راه های رفع این سیاهی را به شما توضیح دهد و به بهبود بهداشت دهان و دندان کودک شما منجر شود.

برای از بین بردن رنگ تیره دندان های کودک، می توانید آن ها را یک روز در هفته به جای خمیر دندان، با جوش شیرین مسواک بزنید، فقط حواستان را کامل جمع کنید که کودکتان جوش شیرین را قورت ندهد. اگر کودک شما از مکمل های آهن استفاده می کند، او را به روزی 2 بار مسواک زدن ترغیب کنید تا بخاطر مصرف این مکمل، لکه ای روی دندان ها ایجاد نشود. قسمت خوب ماجرا اینجا است که این لکه ها پس از قطع مکمل ها، از بین می روند.

برخی از لکه های سیاه و یا قهوه ای رنگ دندان را می توان با بلیچینگ درمان کرد، اما احتمال دارد دندانپزشک کودکان، بلیچینگ را به عنوان یک روش درمانی سفارش نکند.

جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها

·         در زمان خواب به کودک شیر یا آبمیوه ندهید. وجود شیر و شکر در دهان ممکن است محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها در دهان کودک ایجاد کند.

·         مسواک زدن عادت خوبی است که باید از سنین پایین در کودک به وجود بیاید.

·         مکمل آهن را در مقداری آبمیوه یا آب رقیق کنید، این کار منجر به پیشگیری از لکه دار شدن دندان می شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی شیشه ای چه ارتودنسی است؟

به ارتودنسی شیشه ای، ارتودنسی اینویزیلاین، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی بی رنگ هم گفته می شود و همانطور که از اسمش پیداست کاملا نامرئی و شفاف است. این ارتودنسی شامل بریس های شفافی می شود که به کمک آنها دندانها صاف می شوند. در این روش از طریق اعمال نیرویی ملایم و مداوم، دندان ‌ها در موقعیت منظم خود حرکت می کنند، بدون این که دردسر وجود سیم ها و براکت های فلزی برای فرد وجود داشته باشد.

چه کسانی می توانند از ارتودنسی شیشه ای استفاده کنند؟

افرادی باید این ارتودنسی را به عنوان درمان خود انتخاب کنند که مشکلات شدید دندانی نداشته باشند و یا فکشان نیاز به تغییرات نداشته باشد. افرادی که دچار مشکلاتی مانند کراس بایت، اوربایت، اوپن بایت و یا اورجت هستند و باید فک آن ها هم جابجا شود، باید از ارتودنسی های سنتی برای درمان دندان خود استفاده کنند.

مزیت ارتودنسی شیشه ای

این ارتودنسی یک مزیت بسیار مهم دارد و آن این است که به هیچ عنوان دیده نمی شود و علاوه بر آن، جنس آن ها از پلاستیک های شفاف بی رنگ ساخته شده است که بسیار بادوام هستند. به همین علت وقتی روی دندان قرار می گیرند، به هیچ عنوان کسی متوجه نمی شود که شما در حال درمان مشکلات دندانتان با ارتودنسی هستید. همچنین ارتودنسی شیشه ‌ای متحرک است و شما حین خوردن، آشامیدن و یا تمیز کردن دندانتان می توانید آن را خارج کنید.

عوارض ارتودنسی نامرئی

در واقع می ‌توان گفت هیچ عارضه جانبی در مورد ارتودنسی شیشه ای یا نامرئی وجود ندارد و به اصطلاح این تراز کننده دندانی یکی از ایمن ترین روش های ارتودنسی است. همچنین احتمال تحریک و ناراحتی دندان در این روش بسیار ناچیز است و اکثر بیماران طی دو هفته پس از نصب، به ارتودنسی عادت می کنند.

روش های مراقبت حین درمان

شما باید در طول درمان با ارتودنسی مراقبت هایی را انجام دهید تا درمان شما به درستی انجام شود. ارتودنتیست مجموعه ای از دستورالعمل ها را به شما آموزش می دهد که باید آن ها را به دقت انجام دهید. این دستورالعمل ها عبارت اند از:

·         استفاده حداقل ۲۰ ساعت در طول روز از این ارتودنسی

·         برداشتن آن از روی دندان هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غذا خوردن

·         نگه نداشتن آن روی دندان ها در حین خوردن نوشیدنی های داغ

·         در حین مسواک زدن مطمئن شوید که ارتودنسی شیشه ای شما هم مسواک زده شده و تمیز شده است.

·         برای جلوگیری از کثیف شدن این ارتودنسی، همانطور که توسط ارتودنتیست گفته شده است در جعبه مخصوصش نگه دارید.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

خوردن برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی، استعمال دخانیات، افزایش سن، مصرف برخی داروها و … باعث تغییر رنگ، تیره و کدر شدن دندان‌ ها می ‌شود. روش‌ های مختلفی برای سفید کردن دندانها وجود دارد. بلیچینگ و روکش‌ کامپوزیت و لمینت دندان رایج ‌ترین آن‌ها هستند. اما سوالی که برای خیلی از افراد پیش می آید این است که، بلیچینگ یا کامپوزیت.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان را می ‌توان هم در مطب و هم در خانه انجام داد. در این روش از پراکسید هیدروژن قوی برای از بین بردن رنگ و لکه‌ های دندان‌ استفاده می شود. نتیجه این عمل اکسید شدن رنگدانه‌ هایی است که در بین هرم‌ های مینایی دندان رسوب ‌کرده ‌اند.

این درمان فقط به یک جلسه نیاز دارد و باعث ایجاد ناراحتی برای بیمار نمی شود. در این روش علاوه بر دندانها محافظت از لثه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، به همین علت ژلی محافظ بر روی لثه‌ ها زده ‌شده و سپس ماده‌ی سفیدکننده بر روی دندان‌ها اعمال خواهد شد.

کامپوزیت چیست؟

رزین کامپوزیت ترکیبی خمیر مانند است که با تابش نوری با طول ‌موج خاص سفت می‌ شود. این روکش با ترکیب چندین ماده تحت عنوان فیلر و با استحکام فوق ‌العاده ‌ای تهیه می ‌شود. کامپوزیت طی یک جلسه روی دندان‌ های بیمار نصب می ‌شود و علاوه بر سفید کردن دندان، می ‌تواند مشکلاتی مانند لکه ‌دار بودن، شکسته بودن دندانها و فاصله ‌های کوچک بین دندان‌ها را بپوشاند. این روکش، فوق‌ العاده بادوام است و در صورت نیاز می ‌توان به ‌آسانی آن را ترمیم کرد.

تفاوت های بلیچینگ و کامپوزیت

عملکرد

بلیچینگ فقط دندانها را سفید می کند و لکه‌ های ناشی از غذا را از بین می ‌برد. برای تغییر رنگ‌های شدید تر، کامپوزیت و لمینت دندان ایده آل هستند. مشکلاتی نظیر فواصل کم بین ‌دندانی، شکستگی، لب‌ پریدگی، ترک و حتی بدفرمی و ناهنجاری‌های دندانی با کامپوزیت قابل برطرف کردن هستند. کامپوزیت یکی از روشهای زیبایی و درمانی اصلاح طرح لبخند می‌ باشد؛ این در حالی است که بلیچینگ صرفاً روش زیبایی بوده و فقط قابلیت تغییر رنگ دندانها را دارد.

رنگ

با مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی و استعمال دخانیات بعد از انجام بلیچینگ دندان، دندانها دوباره به مرور دچار تغییر رنگ می شوند، اما کامپوزیت به‌هیچ ‌وجه تغییر رنگ نداده و دارای طیف رنگ گسترده ‌ای است.

دوام

درصورتی ‌که به ‌درستی از کامپوزیت مراقبت شده و تمامی نکات بهداشتی و توصیه‌ شده توسط دندا‌پزشک انجام شود، عمر این روکش بین 5 تا 10 سال خواهد بود، اما بلیچینگ دوام زیادی ندارد و هرسال باید تکرار شود.

قیمت

هزینه‌ کامپوزیت نسبت به بلیچینگ بیشتر است.

منبع: https://www.chalava.ir/

آشنایی کامل با ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی دندان یک روش دندانپزشکی است که هم جنبه درمانی و هم جنبه زیبایی و ترمیمی دارد. انجام ارتودنسی روی دندان ها یک درمان دائمی برای رفع انواع ناهنجاری های خفیف، متوسط و شدید دندانی است که نیاز به ترمیم و تمدید ندارد. انجام این درمان شاید از طریق هر دو فک بیمار انجام شود. در شرایطی هم ممکن است برای انجام این درمان متخصص ارتودنسی بریس های ارتودنسی را تنها روی یک ردیف از دندان های فک بالا یا فک پایین بیمار قرار دهد. در این مقاله ما شما را با ارتودنسی فک بالا، نحوه انجام آن و هدف از انجام آن آشنا می کنیم.

ارتودنسی فک بالا چیست؟

جلو بودن فک بالا یک ناهنجاری شایع است که می توان آن را با انجام ارتودنسی درمان کرد. جلو بودن فک بالا زمانی اتفاق می افتد که دندان های موجود در فک بالایی بیمار بیش از حد معمول خود جلو باشند و بیشتر از یک الی دو میلی متر روی دندان های فک پایین بیمار هم پوشانی داشته باشند. طبیعی است که در چنین شرایطی مشکلاتی مانند اشکال در جویدن مواد غذایی به وجود می آید. در نتیجه درمان این ناهنجاری از طریق انجام ارتودنسی فک بالا، لازم و ضروری است.

دلایل ایجاد ناهنجاری فک بالا

بزرگترین دلایل ایجاد ناهنجاری فک بالا، مشکلات جنینی، ژنتیکی و مادرزادی هستند. سایر عواملی که در ایجاد این ناهنجاری نقش دارند عبارتند از:

·         عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان ها

·         پوسیدگی و کرم خوردگی دندان های شیری

·         عفونت لثه ها در زمان جایگزینی دندان های شیری

·         افتادن زودتر از موعد دندان های شیری در کودکان

·         وارد شدن ضربه به دندان ها و فک ها

·         ضربه های شدید و محکم مانند ضربات ناشی از تصادف

·         عادت های بد و نامناسب کودکی مانند مکیدن انگشتان

درمان جراحی فک بالا همراه با ارتودنسی

در شرایطی که مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها آن قدر شدید هستند که تنها با کمک ارتودنسی و ابزار و لوازم دندانپزشکی درمان نمی شوند، ممکن است دندانپزشک انجام جراحی را در کنار ارتودنسی به شما پیشنهاد کند. ارتودنسی همراه با جراحی فک، حاصل همکاری ارتودنتیست و جراح فک و صورت است و ارتوسرجری نامیده می شود. برای انجام ارتوسرجری ابتدا لازم است که دندان های بیمار با کمک بریس های ثابت ارتودنسی کاملا مرتب شوند و در محل صحیحی قرار بگیرند.

بعد از آن دندانپزشک شما را برای انجام جراحی فک به یک جراح فک و صورت ارجاع می دهد. جراح بدون برداشتن بریس های ثابت ارتودنسی از روی دندان ها، جراحی فک را انجام داده و فک شما را به محل صحیحی جا به ‌جا می کند. بعد از انجام جراحی فک شما باید درمان ارتودنسی خود را از ۶ ماه تا یک سال ادامه بدهید.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 صفحه بعد
<-blogads->