علائم خرابی خنک کننده روغن موتور
خنک کننده روغن موتور یک رادیاتور کوچک است که در جلوی سیستم خنک کننده خودرو نصب شده و همانطور که از اسمش پیداست وظیفه آن خنک کردن روغن موتور هنگام عبور از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده است تا باعث احتراق زودرس یا ناقص و ... نشود. در این سیستم خنک کننده یا رادیتاور به جای آب از روغن استفاده شده است و هنگام روشن بودن خودرو کار می کند.
تعویض روغن اغلب باعث حفظ و افزایش توان روانکاری می شود و یک سیستم خنک کننده روغن می تواند کیفیت روغن را با کاهش دمای کارکرد روغن تا حدود 30 درصد برای دوره های زمانی طولانی تری حفظ نماید.
علائم خرابی رادیاتور روغن موتور چیست؟
خراب بودن خنک کننده روغن موتور علائم و نشانه های خاصی دارد که با مشاهده این علائم باید اقدام به تعویض این سیستم کرد. این نشانه ها شامل موارد زیر می شوند:
نشت روغن از خنک کننده روغن موتور یا رادیاتور روغن
یکی از مهمترین بخش های سیستم خنک کننده خودرو کیا یا هیوندای شما، آداپتور خنک کننده روغن است. این آداپتور خطوط روغن را به خود کولر وصل کرده و یک آداپتور دیگر روغن خنک شده به درون روغن تابه می فرستد. در صورت خرابی این آداپتور خنک کننده روغن، ممکن است رون موتور از موتور خارج شود. با نشت روغن، موتور توانایی روغن کاری خود را از دست می دهد و این امر می تواند باعث افزایش اصطکاک ناشی از عدم روانکاری مناسب، افزایش دمای موتور و سایش قطعات به یکدیگر شود.
نشت مایع خنک کننده موتور از کولر روغن
خرابی خنک کننده روغن ممکن است تمام مایع خنک کننده موتور را از داخل موتور خارج کند و این نشت خنک کننده چه زیاد باشد چه کم، در نهایت اگر سریع تعمیر نشود موتور را بیش از حد گرم می کند.
بیشتر بخوانید: خرید ترموستات خودرو
وجود روغن در سیستم خنک کننده
اگر آداپتور خنک کننده روغن از داخل خراب شود، ممکن است در سیستم خنک کننده خود متوجه وجود روغن موتور شوید. این اتفاق هنگام کار موتور و زمانی رخ میدهد که فشار روغن بیشتر از فشار سیستم خنک کننده است. در این حالت روغن وارد سیستم خنک کننده می شود. این موضوع در نهایت باعث عدم روغن کاری کافی موتور می شود و می تواند موتور خودرو شما را به شدت خراب کند.
وجود مایع خنک کننده در روغن
هنگامی که موتور در حال کار نباشد و سیستم خنک کننده تحت فشار قرار گیرد، مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده خودرو به داخل تابه روغن موتور وارد می شود. سطح بالای تابه روغن موتور می تواند با چرخاندن میل لنگ در هنگام چرخش روغن، به موتور آسیب برساند.