دندان های شیری معمولا کرمی یا عاجی رنگ هستند. اما ممکن است بعد از مدتی از بیرون آمدن دندان های کودکان، این دندان ها تغییر رنگ دهند و سیاه شوند. برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره درمان سیاهی دندان کودکان، این مقاله را تا انتها بخوانید.

دلایل سیاهی دندان کودکان

در حالت کلی 2 نوع تغییر رنگ دندان، تغییر رنگ داخلی و تغییر رنگ خارجی، مشاهده می شود. تغییر رنگ داخلی عمدتا به دلیل شرایط و بیماری های زمینه ای مانند اختلال متابولیک، هپاتیت، هیپوپلازی مینا و ... هستند. تغییر رنگ خارجی دندان ها ممکن است به صورت موقت باشد و به دلیل مواد غذایی رنگی، دارو های خاص مانند قطره آهن باشد. آسیب رسیدن به دندان یا لثه کودک  که با ضربه خوردن به دندان ایجاد می شود هم می تواند از علل سیاه شدن دندان های کودکان باشد.

اگر مینای دندان کودک به صورت ارثی ضعیف باشد، باعث کرمی و زرد شدن دندان های کودک می شود و احتمال پوسیدگی دندان های او بیشتر می شود. وجود بیش از حد فلوراید در خمیر دندان یا آب آشامیدنی کودک و همچنین در شیر خشک کودک، باعث مبتلا شدن کودک به بیماری ای به نام فلوروزیس (مسمومیت ناشی از فلوراید) می شود و این بیماری رگه های سفید و یا لکه هایی روی دندان کودک ایجاد می کند.

راه‌ های درمان تغییر رنگ دندان‌ ها

اگر نگران تغییر رنگ دندان های کودک خود هستید، با دندانپزشک کودکان در این باره صحبت کنید تا راه های رفع این سیاهی را به شما توضیح دهد و به بهبود بهداشت دهان و دندان کودک شما منجر شود.

برای از بین بردن رنگ تیره دندان های کودک، می توانید آن ها را یک روز در هفته به جای خمیر دندان، با جوش شیرین مسواک بزنید، فقط حواستان را کامل جمع کنید که کودکتان جوش شیرین را قورت ندهد. اگر کودک شما از مکمل های آهن استفاده می کند، او را به روزی 2 بار مسواک زدن ترغیب کنید تا بخاطر مصرف این مکمل، لکه ای روی دندان ها ایجاد نشود. قسمت خوب ماجرا اینجا است که این لکه ها پس از قطع مکمل ها، از بین می روند.

برخی از لکه های سیاه و یا قهوه ای رنگ دندان را می توان با بلیچینگ درمان کرد، اما احتمال دارد دندانپزشک کودکان، بلیچینگ را به عنوان یک روش درمانی سفارش نکند.

جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها

·         در زمان خواب به کودک شیر یا آبمیوه ندهید. وجود شیر و شکر در دهان ممکن است محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها در دهان کودک ایجاد کند.

·         مسواک زدن عادت خوبی است که باید از سنین پایین در کودک به وجود بیاید.

·         مکمل آهن را در مقداری آبمیوه یا آب رقیق کنید، این کار منجر به پیشگیری از لکه دار شدن دندان می شود.

منبع: https://www.chalava.ir/