جا و فضای خالی دندان کشیده شده یا افتاده می تواند سایر دندان ها را کج و ناصاف کند. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات مربوط به گفتار و تکلم، غذا خوردن و جویدن و سایر مشکلات دیگر شود. بریج دندان، یکی از راه‌ های مطلوب کاشت دندان جدید به جای دندان‌ های از دست رفته یا کشیده شده است.

در این روش، اصولا یک پل دندانی که شامل چند پروتز یا دندان مصنوعی ساده است، ساخته می‌شود. این پروتز ها به راحتی در کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مثل خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن سایر دندان ها و .. می ‌شود. برای اتصال بریج دندان، معمولا دندان‌ های کناری ناحیه ای که خالی شده است، تراش می ‌خورند. درواقع می توان گقفت که بریج به دندان ‌های کناری متصل می‌ شود و به آن‌ها وابسته است.

انواع بریج دندان

کاشت دندان به وسیله بریج، چهار روش اصلی دارد:

·         سنتی

·         بریج معلق یا کانتی لِوِر

·         مریلند

·         بریج بر پایه ایمپلنت دندان

·         پل دندانی ساده و مرسوم

مزایای بریج دندانی چیست؟

ممکن است بی دندانی باعث تحلیل استخوان ‌های فک شود که در نتیجه این اتفاق، آسیب به دندان های مجاور اتفاق می افتد. پل دندان با پر کردن فضای خالی قابل توجه بین دندان ها و جایگزین شدن با دندان از دست رفته، مزایایی برای شما به همراه دارد:

·         روشی نسبتا سریع برای کاشت دندان با حداقل درد و ناراحتی

·         طرح لبخند شما را زیباتر میکند.

·         فرآیند جویدن را آسان می کند.

·         مشکل تکلم و تلفظ ناشی از نبود دندان را برطرف می کند.

·         توزیع نیرو در دندان ها و فک ها را تعدیل میبخشد.

·         مانع از حرکت دندان ها و کج و ناصاف شدن آن ها میشود.

معایب بریج دندان چیست؟

شاید بزرگترین عیب پل های دندانی این باشد که در برخی موارد برای اتصال بریج دندان، مجبور هستیم دندان های اصلی بیمار را تراش دهیم که این به معنی آسیب رساندن به مینای دندان است که اینکار غیرقابل بازگشت است. چون مینای دندان یکی از بخش های بدن است که رشد نمی کند و توانایی بازسازی مجدد به صورت طبیعی را ندارد. در نتیجه، دندان نسبت به قبل آسیب پذیر تر می شود.

عیب دیگر بریج این است که در برخی از انواع بریج‌ دندان، ما تنها دندان های مصنوعی را به دندان های مجاور متصل میکنیم و اتصال آن به استخوان فک نیست. در نتیجه بریج، نسبت به سایر روش های کاشت دندان از دوام و استحکام کمتری برخوردار است و بنابراین با ضربه های شدید امکان شکستن دندان های مصنوعی و طبیعی اطرافش نیز وجود دارد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/