قلاب یا قفل زنجیر به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود و هریک استحکام خاصی دارند. در زیر انواع قفل زنجیر طلا را معرفی کرده‌ایم که در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک می‌کند.

قفل خرچنگی (لابستر): این نوع قفل یادآور چنگک‌های خرچنگ است و حالت فنری دارد. یعنی اگر پس از باز کردن آن را رها کنید، به صورت خودکار بسته می‌شود. برای باز و بسته کردن این قفل باید اهرم فنری را بکشید تا قفل باز شود.

قفل زنجیر توپی: این نوع قفل مخصوص زنجیرهای توپی‌شکل است. برای بستن این قفل باید توپک انتهای زنجیر را وسط قفل که دارای فرورفتگی است قرار دهید. سپس با هدایت توپک در جهت چپ یا راست و داخل قسمت باریک‌تر، قفل را محکم کنید. از این نوع قفل در دستبند های ظریف استفاده می‌شود.

قفل حلقه‌ای فنری: این قفل شبیه قفل خرچنگی است. با این تفاوت که شکل دایره‌ای دارد و اغلب هم به‌وسیله‌ی حلقه‌های درشت به بدنه یا زنجیر گردنبند متصل می‌شود. این قفل هم ایمنی خوبی دارد اما برای بستن آن باید از کسی کمک بگیرید.     

قفل آهنربایی: همانطور که از نامش پیداست از دو قسمت آهنربایی تشکیل شده است. این دو قسمت روی هم قرار گرفته‌اند و اغلب زائده‌هایی هم دارند که مانع از لغزش آنها روی یکدیگر می‌شود تا کاملاً ثابت بمانند. این مگنت‌ها قوی هستند و باز و بسته کردن آنها آسان است، اما به اندازه قفل خرچنگی ایمنی ندارند.

قفل جعبه‌ای یا باکس: این قفل از دو بخش تیغه و شیار تشکیل شده است. برای بستن این قفل باید تیغه را درون شیار آن قرار دهید. برای باز کردنش هم دکمه‌ای در آن تعبیه شده که با فشار آن قفل باز می‌شود.

قفل پیچی: این قفل کاملاً شبیه پیچ است که در یک محفظه مارپیچی قرار می‌گیرد و با پیچاندن آن قفل بسته می‌شود. از آنجا که احتمال هرز شدن و باز شدن خودبه‌خود این قفل زیاد است، ایمنی زیادی ندارد.

قفل چرخان: قفل چرخان دارای دو بخش مجزاست که یکی حالت میله‌ای دارد و دیگری شکل لوله‌ی توخالی است. با قرار دادن میله داخل لوله و فشار دادن آن قفل محکم می‌شود. قفل چرخان اغلب در ساخت دستبندهای النگویی و النگو استفاده می‌شود.

قفل تاشو: قفل تاشو دارای یک بخش قفل و یک بخش حلقه است. بخش قفلی دو نیمه دارد که توسط لولای ظریفی به هم متصل شده‌اند. با قرار گرفتن بخش حلقه‌ای در میان دو نیمه‌ی قفل و فشار دادن آن، گیره بسته و قفل محکم می‌شود. از قفل تاشو اغلب در ساخت دستبند و گردنبند‌های ظریف و طرح جواهر استفاده می‌شود.

منبع : طلا فروشی اینترنتی کیش طلا