جواهر چیست؟

جواهر همان طلاست با این تفاوت که روی آن سنگ و نگین قیمتی سوار می‌شود. در واقع این سنگ‌ها و نگین‌ها هستند که طلا و جواهر را از هم متمایز می‌کنند. در واقع، برای ساخت یک جواهر ابتدا برای آن قالب طلایی (پایه‌ی جواهر) ساخته می‌شود تا در مراحل بعدی، نگین و سنگ بر روی آن قرار دهند.

جواهرات ممکن است از طیف گسترده‌ای از مواد ساخته شوند. سنگ‌های قیمتی و مواد مشابه مانند کهربا و مرجان، فلزات گرانبها، مهره‌ها و پوست‌ها به طور گسترده در ساخت جواهر استفاده می‌شوند و در این میان الماس از بیشترین اهمیت در ساخت جواهر برخوردار است.

در گذشته جواهر مصارف مختلفی از جمله رفع بلا و جلوگیری از آسیب شیطان داشت. اغلب مردم دوران باستان بر این باور بودند که جواهرات قدرت اثبات بی‌گناهی دارند یا می‌توانند پیشگویی کنند.

بیشتر بخوانید :

جالب است بدانید که در گذشته‌های دور، دسته‌بندی جواهرات فقط از روی رنگ آنها صورت می‌گرفت؛ به این شکل که به تمامی جواهراتِ به رنگ قرمز یاقوت، به جواهرات سبزرنگ، زمرد و به جواهرات آبی‌رنگ، یاقوت کبود می‌گفتند. اما در حال حاضر، به طور کلی ۴ نوع سنگ قیمتی (الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز) و تعداد زیادی سنگ‌های نیمه‌قیمتی همچون آمیتیس، سیترین، توپاز و… داریم؛ که پیاده شدن این سنگ‌ها روی زیورآلات طلا آنها را به جواهر تبدیل می‌کند.

خرید طلا نگین‌دار می‌تواند قوانین خاص خود را داشته باشد و بسته به نوع نگین و وزن آن، بر روی قیمت طلا تاثیر بگذارد.

– از جواهر‌فروشی‌هایی خرید کنید که معتبر باشند و جنس خریداری شده را تضمین کنند. جواهر‌فروشی‌های معتبر هنگام فروش، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌کنند، اما در غیر این صورت، هنگام فروش جواهر، ممکن است ضرر زیادی متحمل شوید.

– درست است که سنگ و نگین‌های زینتی بر زیبابی قطعه‌ی طلا تاثیر بسیاری دارد، ولی قیمت محصول را هم تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در نتیجه، در زمان فروش مبلغ بسیار پایین‌تری در انتظار شماست. بعلاوه، ممکن است به دلیل شناخت کم، سنگ و نگین تقلبی خریده باشید که در این صورت بیشتر ضرر خواهید کرد.

– حتماً از فروشنده فاکتور دریافت کنید. فاکتور برای فروش جواهرات بسیار مهم است زیرا ثابت می‌کند که طلا و جواهر شما سرقتی و جعلی نیست.

منبع : گالری طلا و جواهر کیش طلا