طلای ۱۸ عیار  پرکاربردترین نوع طلاست. در طلای ۱۸ معادل ۷۵ درصد طلای خالص (شمش طلا) وجود دارد و چون درجه ‏خلوص آن تقریبا بالاست، در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، بسیار محبوبیت دارد.

همین جا لازم است اشاره کنیم که در ایران طلای زیر ۷۵۰ غیرقانونی است و نباید در بازار خرید و فروش شود. یعنی ما در کشور طلای پایین‌تر از عیار ۱۸ نداریم. این در حالیست که در شهر یزد از طلای ۲۰ عیار و در استان‌های جنوبی کشور نیز از طلای ۲۱ و ۲۲ عیار استفاده می‌کنند.

بنابراین، عیار طلا‌های مرسوم در ایران ۱۸ ، ۲۱ و ۲۲  است. طلای ۱۸ عیار اغلب به صورت ۱۸K ،۱۸Kt 18ctیا ۱۸k مشخص می‌شود. البته بعضا با علامت‌های ۷۵۰ یا ۰٫۷۵ هم نمایش داده می‌شود. به این معنی که این قطعه حاوی ۷۵ درصد طلای خالص است. طلای ۱۸ عیار یک انتخاب خوب برای خرید طلا بشمار می‌رود. به این خاطر که مصنوعاتی که با عیار ۱۸ ساخته می‌شوند اغلب دوام و استحکام بسیار خوبی دارند. عموما حساسیت‌زا هم نیستند.

بیشتر بخوانید :

به طور کلی عیار طلا در هر کشوری  براساس موارد زیر تعیین می‌شود:

عرف و فرهنگ عمومی مردم یک کشور

محبوبیت استفاده از طلا در آن کشور

میزان ذخایر طلای آن کشور

‏به عنوان مثال، در ایران اکثر مردم طلای ۱۸ عیار را می‌پسندند، اما در کشورهای عربی، طلای ۲۱ و ۲۲ عیار از محبوبیت بیشتری برخوردار است. طلا با عیار ۲۲ است ۹۱.۶ درصد طلا ‏دارد و در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، هند و بنگلادش، پاکستان و سریلانکا مشتری آن بسیار زیاد هستند.‏

این در حالی‌است‌که در انگلستان و روسیه اغلب از عیار ۹ استفاده می‌کنند که در آن ۳۷.۵ درصد طلا ‏وجود دارد. مردم آمریکا هم بیشتر از طلا با عیار ۱۰ استفاده می‌کنند که در آن ۴۱.۷ ‏درصد طلای خالص وجود دارد.

منبع : طلا فروشی اینترنتی کیش طلا