پمپ بنزین قطعه ای مکانیکی یا برقی است که معمولا در درون باک خودرو قرار می گیرد. نصب پمپ بنزین در داخل باک موجب کاهش دمای ناشی از فعالیت آن از طریق تماس با بنزین می شود و به عملکرد روان این قطعه نیز کمک می کند.

در خودروهای قدیمی از پمپ های مکانیکی استفاده می شد اما با ظهور خودروهای انژکتوری به دلیل نیاز به فشار بالاتر سوخت، پمپ های برقی جایگزین مدل های پیشین شدند. پمپ های برقی انرژی خود را از باتری خودرو تامین می کنند.

پمپ بنزین خودرو از قطعات مختلفی تشکیل می شود که از جمله آنها می توان به فیلتر بنزین، رگولاتور فشار، سوکت های اتصالی برق و گیج سوخت داخل باک اشاره کرد.

در ادامه این مقاله با استار پارتس نمایندگی فروش قطعات کیا و هیوندای همراه باشید تا این قطعه در خودرو بشتر اشنا شوید.

فشار مناسب برای عملکرد پمپ بنزین خودرو

گفتنی است که زمانی که فنی خودرو سالم باشد و همچنین عملکردی مثبت از خود نشان دهد، در حالت معمولی به فشاری در حدود 4 – 6 بار نیاز دارد.

پایین آمدن فشار

در مواقعی که فشار در خودرو پایین آید موتور نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد زیرا این کاهش فشار موجب می‌شود تا در رسیدن بنزین به موتور اختلال ایجاد شود و به طور کامل بنزین به موتور نرسد.

بالا رفتن بیش از اندازه فشار

همانطورکه فشار باعث ایجاد اختلال در کارکرد موتور می‌شود بالا رفتن بیش از اندازه فشار نیز به موتور آسیب وارد می‌کند زیرا فشار بسیار بالا ممکن است به قطعاتی که در میان موتور و پمپ قرار گرفته است صدمه بزند و باعث تحلیل رفتن آنها شود، لازم به ذکر است که در این مواقع نشانه‌های فشار بالا را می‌توانید از خراب شدن فشار شکن بنزین خودرو متوجه شوید.

گفتنی است که امروزه طراحان حرفه ای خودرو پمپ سوخت خودروها را به صورت الکتریکی ساخته اند که همین الکتریکی شدن آنها موجب شنیده شدن صدای عملکرد پمپ سوخت در حد فاصل زمان چرخاندن سوییچ تا روشن کردن آن شده است.

بیشتر بخوانید :

 

دلایل خرابی پمپ بنزین خودرو

یکی از مهمترین دلایل خرابی پمپ بنزین وجود ناخالصی و آلودگی در بنزین وارد شده به باک خودرو است. البته به توجه شرایط جایگاه های سوخت کشور و شیوه غیر استاندارد نگهداری از مخازن سوخت آنها، این موضوع چندان جدید نیست.

اما آنچه احتمال خرابی پمپ بنزین را افزایش می دهد رانندگی با سطح بنزین بسیار کم در باک خودرو است به طوری که چراغ بنزین خودرو روشن باشد. به طور کلی توصیه می شود که همواره حجم بنزین خودرو را بیش از یک چهارم باک نگه دارید

در واقع پایین بودن سطح سوخت سبب می شود تا پمپ بنزین خودرو برای تامین سوخت مورد نیاز موتور فشار بیشتری را تحمل کند و از سوی دیگر ناخالصی های ته نشین شده در باک خودرو نیز وارد پمپ می شود و احتمال خرابی آن را افزایش می دهند.

بخشی از این ناخالصی ها توسط فیلتر بنزین گرفته می شود اما اگر این شیوه بارها تکرار شود به مرور موجب خرابی فیلتر بنزین و رسوب ناخالصی ها در لوله های بنزین و گرفتگی انژکتورها نیز خواهد شد.

افزون بر این، پمپ بنزین های غیراستاندارد و تقلبی نیز به دلیل تحمل فشار و دمای کاری پایین تر زودتر از مدل های مرغوب خراب می شوند. بنابراین توصیه می کنیم در هنگام خرید فیلتر بنزین و پمپ بنزین به کیفیت و استانداردهای ساخت آنها توجه کنید.

منبع