خودروهای بدون راننده و ماشین‌های پرنده می‌توانند بزرگترین نوآوری قرن حاضر در صنعت خودروسازی باشند. واقع‌بینانه که نگاه کنیم، شاید عمر ما به نشستن در ماشین بدون راننده قد ندهد. اما شناختن فناوری که نسل‌های بعدی از آن بهره خواهند برد، خالی از لطف نخواهد بود. پس در ادامه این مقاله با استار پارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندا و کیا همراه ما باشید.

خودروی بدون راننده چیست؟

شاید در ابتدا فریب اسم بدون راننده را بخورید و فکر کنید تنها به ماشینی اطلاق می شود که کسی پشت فرمان آن نباشد. درحالیکه واقعیت این نیست. یک تعریف نه چندان کامل از خودرو های بدون راننده این است که یک ماشین بتواند بدون هر گونه دخالت انسانی مسیر را طی کند، از موانع دوری کند و خودش را پارک کند. ماشین‌های خودران (و اساسا مفهوم رانندگی رباتیک) سطوح خودرانی متفاوتی دارد.

فناوری‌های کوچکی مثل پارک خودکار، کروز کنترل و حرکت خودکار بین خطوط شاید یک ماشین را از راننده بی‌نیاز نکنند، اما سطوحی از خودرانی هستند.

ماشین خودران قطعا بخشی از آینده زندگی شهری است. اکنون فقط مساله زمان مطرح است که با آزمایشات و نوآوری‌های متعدد غول‌های فناوری هر روز کوتاه‌تر می‌شود. در حال حاضر برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله گوگل، اپل، تسلا و اوبر روی طراحی و ساخت خودروهای بدون راننده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

خودروهای خودران و اینترنت اشیا

خودروهای بدون راننده بخشی از پروژه بزرگ‌تر اینترنت اشیا هستند. جایی همه چیز برای تعامل، کارایی و کنترل بهتر به اینترنت وصل می‌شود. خودروهای بدون راننده در همین راستا طراحی شده‌اند. این ماشین‌ها نه تنها با یگدیگر بلکه با سیستم‌هایی مثل GPS و خدمات اورژانس ارتباط دارند.

این اتصال به اینترنت کارایی سیستم خودران ماشین را تکمیل می‌کند. علاوه بر این امکان کنترل ترافیک را هم برای مسئولین شهری فراهم می‌کند. پس می‌توان گفت اتصال به اینترنت درست به اندازه خود سیستم مهم است. سرعت اینترنت هم یکی دیگر از عوامل مهم است. یک لحظه تاخیر در انتقال دادهها می‌تواند به قیمت جان راننده یا عابران پیاده تمام بشود. به همین خاطر برای راه‌اندازی خودروهای بدون راننده به نسل بعدی اینترنت یعنی ۵G نیاز داریم که سرعتش ۲۰ برابر LTE است.

چگونگی ارتباط با محیط بیرون

ارتباطات ماشین‌های خودران به سه دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از آنها هم کارکردها و مزایای متفاوتی دارند اما در کنار هم ایده ماشین بدون راننده را محقق می‌کنند.

منبع : https://www.star.parts/