هرساله با رسیدن به فصل زمستان، خرابی یا عدم کارکرد صحیح بخاری خودرو یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند مالکین خودروها را به زحمت بیندازد. بخاری خودرو ممکن است به کل باد سرد بدهد، در مواردی به خوبی گرم نکند و گاهی هم حتی اصلا روشن نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه کارکرد و عیوب بخاری خودرو در ادامه این مقاله با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همراه باشید

چرا بخاری خودرو باد گرم نمی‌دهد؟

در صورتیکه مشاهده کردید، بخاری خودرو به‌درستی کار نمی‌کند، سریعاً به آن رسیدگی کنید. جدا از سرد ماندن خودرو، فقدان سیستم گرمایش و بخارکردن شیشه‌ها، خرابی سیستم گرمایش و بخاری می‌تواند از مشکل بزرگتری خبر بدهد.

عیب‌های رایج بخاری خودرو

تنظیمات درجه حرارت درون کابین خودرو

تنظیم‌نبودن درجه‌ حرارت درون کابین خودرو، یکی از ساده‌ترین دلایلی است که باعث خرابی بخاری ماشین می‌شود. منظور از درجه حرارت درون کابین، همان درجه‌ای است که باید به ‌صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید، این تنظیم درجه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

تاثیر عملکرد ترموستات بر بخاری خودرو

از دیگر دلایل خرابی بخاری خودرو، درست‌کارنکردن ترموستات است. ترموستات وظیفه‌ تغییر مسیر آب موتور و خنک نگه‌داشتن آن را بر عهده دارد. وقتی دمای آب موتور بیش‌ازحد زیاد شود، ترموستات که قطعه‌ای مکانیکی است، باز می‌شود و آب را به گردش درمی‌آورد تا دمای آن را کنترل کند.

هوا گرفتن یا کاهش سطح مایع خنک کننده موتور

دلیل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، کم‌بودن سطح مایع گردشی در موتور است. اگر میزان آب موتور از حد مشخصی کم‌تر باشد، مقدار آبی که وارد رادیاتور می‌شود، به ‌قدری نیست که بتواند آن‌ را پر کند و باعث افزایش دمایش شود. این مسئله باعث میشود شبکه گرمایی بخاری نیز نتواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد و گرمای آب را به داخل کابین منتقل کند.

خرابی واترپمپ

در مواقعی مشاهده شده که بحاری خودرو هنگام حرکت و زمانی که دور موتور خودرو بالا است، به راحتی گرمای مورد نیاز را تامین می‌کند، اما با توقف خودرو و پایین آمدن دور مورتو، از شدت گرما کاسته شده و بخاری باد نسبتا سرد می‌دهد، این مشکل می‌تواند به دلیل ضعف در عملکرد واتر پمپ خودرو باشد که با کاهش دور موتور، به دلیل رسوب گرفتکی و یا خورده شدن پره‌ها، نمیتواند دبی لازم برای گردش مایع خنک کننده در سیستم را فراهم کند.

جهت کیب اطلاعات بیشتر پیرامون خرید واتر پمپ آوانته اینجا کلیک کنید.

خرابی فن

هم‌چنین مشکل می‌تواند از خرابی فن یا دمنده‌ هوا به داخل کابین باشد. امکان دارد همه‌چیز به‌درستی کار کند اما قدرت هوای ورودی از طریق دریچه‌ها به اتاق کم باشد. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت به دلیل عدم کارکرد فن، تهویه خودرو هیچ بادی تولید نمی‌کند. علت این اتفاق می‌تواند سوختن یکی از فیوزها و یا خراب شدن موتور فن بخاری باشد که باید توسط برقکار برای رفع این خرابی اقدام کنیم.