دسته موتور مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ ترین تکیه‌گاه درون یک خودرو است. دسـته موتور‌ها در بالا و پایین و یا دو طرف یک موتور قرار می‌گیرند و چون پیشرانه را به شاسی ارتباط می‌دهند، از لرزش و تکان خوردن آن نیز جلوگیری می‌کنند.

یک خودرو  همان‌طور که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است، از تکیه‌گاه‌های گوناگونی نیز بایستی برخوردار باشد. اتومبیل در واقع یک پازل از بخش‌های مختلف ثابت و متحرک است و هر کدام از این بخش‌ها، ‌روی دیگری سوار است. به همین خاطر باید تکیه‌گاه‌هایی در خودرو وجود داشته باشد که هم وزن آنها را تحمل کند و هم لرزش آنها را بگیرد.

در ادامه ایم مقاله با استار پارتس نمایندگی فروش لوازم یدکی کیا و هیوندای همراه باشید تا با انواع دسته موتور آشنا شوید.

انواع دسته موتور

دسـته موتورهای مکانیکی یا پلاستیکی

ساختار ساده‌ای دارند و البته ارزان‌تر نیز هستند و از یک قطعه لاستیکی ساده با قابلیت ارتجاعی تشکیل شده‌اند که بر اساس همین خاصیت، ضربات و تکانهای موتور و گیربکس را جذب می‌کنند.

دسـته موتور هیدرولیکی

شامل یک پایه فلزی فنری، یک قطعه پلاستیکی با خاصیت ارتجاعی و یک سیال هیدرولیک روغنی هستند. در این مدل، عمل دفع و جذب ضربه توسط همین سیال روغنی و دو لایه فنری که در هم قلاب شده‌اند، صورت می‌گیرد.

بیشتر بدانید: راهنمای تشخیص اصالت قطعات خودرو

دسـته موتور فنری

در این نوع دسته موتور، لایه پلاستیکی به کار رفته بین قسمت فلزی دسته موتور و موتور از جنس پلی‌ یوراتان است که نسبت به پلاستیک، طول عمر و دوام  بیشتری داشته و در برابر ارتعاشات نیز مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد.

در نتیجه در خودروهایی با دسته موتور فلزی، به علت عدم انتقال ارتعاشات شدید به کابین خودرو، شاهد سواری نرم‌تری هستیم. این نوع دسـته موتور، بیشتر در خودروهایی که موتورهای بزرگ دارند، استفاده می شود.

دسـته موتور صلب یا فلزی

این نوع دسـته موتور، مختص خودرو های سبک و کوچک است و به علت نحوه اتصال آنها به شاسی، به این نام شناخته می‌شوند. دسـته موتور صلب، توسط اتصالات صلبی، پیچ یا جوش به شاسی متصل می‌شود.

نکته منفی این نوع دسـته موتور و نحوه اتصال آن، عدم جذب ارتعاشات موتور در دورهای بالا است که قطعاً سبب آسیب به موتور خودرو می‌شود.

دسـته موتور الکترونیکی

یکی از جدیدترین انواع دسته موتورهای روز دنیا، دسته موتورهای الکترونیکی هستند. عمل جذب ارتعاشات موتور توسط این دسته موتورها، با استفاده از یک کنترلر صورت میگیرد که با توجه به میزان ارتعاشات و دور موتور، ضربات وارده را دفع میکند. پیشرفتهترین نوع این دسته موتورها، عمل دفع ضربات را با تولید ارتعاشاتی در جهات مخالف ارتعاشات وارد شده به موتور انجام میدهد.

این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا بازار خرید اینترنتی داغ است ، بازار فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو نیز از این موضوع مستثنا نیست . اگر شما هم قصد خرید لوازم یدکی خودرو کیا و هیوندای خود به صورت اینترنتی دارید اینجا کلیک کنید.