دیسک و صفحه کلاچ خودرو
دلایل و علائم اصلی خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو
کلاچ یک کلمه انگلیسی به معنای اتصال و یا چیزی است که مسئول برقراری اتصال میباشد.
راننده یک خودرو با استفاده از کلاچ اتصال بین جعبه دنده و موتور را قطع میکند:
موتور روشن است، چرخ دندهها در جعبه دنده نمیچرخند و خودروی در حال حرکت با شتابی که دارد به حرکت خود ادامه میدهد.
در واقع میتوان گفت، وظیفه اصلی کلاچ مدیریت انتقال نیرو از موتور به چرخها میباشد.
برای بررسی دیسک و صفحه کلاچ خودرو و خرابی آن با استار پارتس نمایندگی فروش قطعات کیا و هیوندای همراه باشید.
داغ شدن دیسک و صفحه
عملکرد کلاچ خودروها از نوع اصطکاکی است. اصطکاک نیز با خود حرارت بسیار زیاد به همراه دارد.
با افزایش شدید اصطکاک میان دیسک و صفحه در درازمدت نهتنها میزان مصرف صفحه کلاچ افزایش چشمگیری پیدا میکند بلکه داغشدن دیسک و صفحه موجب کاهش شدید اما موقت اصطکاک میان دیسک و صفحه شده و انتقال نیرو را با مشکل مواجه میسازد؛
حتی تا جایی که خودرو دیگر کشش کافی برای عبور از یک شیب با زاویه زیاد را ندارد.
تاب برداشتن صفحه کلاچ
سرد شدن ناگهانی صفحه کلاچی که داغ بودهاست، موجب ترک و یا تاب برداشتن صفحه میشود. این مشکل در خودروهای شاسی بلندی که مناسب آفرود هستند، بسیار رایج است چراکه ممکن است پس از عبور از یک سربالایی تند و پرفشار خودرو بلافاصله وارد گودال آب شود.
بیشتر بدانید: راهنمای خرید روغن گیربکس کیا
استفاده بیمورد از کلاچ
این اشتباه از جمله اشتباهاتی است که مردم اغلب ندانسته و غیر عمد آن را انجام میدهند؛ حتی در بین رانندههای باتجربه نیز امری رایج است که اغلب در ترافیکها رخ میدهد. چیزی که باید بدانید این است که وقتی پدال کلاچ کاملا بالا نیامده به معنی استفاده از کلاچ است و باعث استهلاک آن میشود.
درست تعویض نکردن دنده
تعویض دنده قبل از کامل فشردن پدال کلاچ و یا برداشتن پا از روی پدال کلاچ پیش از این که دنده به صورت کامل جا برود، باعث آسیب دیدن کلاچ میشود.
*تعویض دنده بدون فشردن کلاچ نیز به طور واضح از بدترین روشهاست*
این کار باعث آسیبهای شدیدی به کلاچ میشود اما این موضوع به کلی مسئله دیگری است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قطعات کیا و هیوندای اینجا کلیک کنید.