در این مقاله با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همراه باشید تا با زمان تعویض لاستیک خودرو خود و به طور کلی عمر لاستیک خودرو آشنا شوید.

لاستیک خودرو باید پس از دوره شش ساله بررسی فنی شود و در صورت داشتن ایراد تعویض شوند. همچنین پس از دوره‌ای ده ساله بدون بررسی تعویض گردند.

لاستیک خودرو با گذشت زمان و مجاورت عواملی مانند گرما، اکسیداسیون، رطوبت و عوامل خارجی مانند رانندگی و نگهداری رینگ‌ها فرسوده می‌شوند. البته می‌توانید با خرید تایر مناسب خودرو خود، این چرخه را اندکی به تعویق بیندازید اما به طور کلی پس از مدت زمان گفته شده لاستیک‌ها نیاز به تعویض دارند.

درصد عمر لاستیک خودرو

تعیین درصد برای لاستیک خودرو، در واقع روشی برای تشخیص میزان کارکرد لاستیک می‌باشد.

به همین ترتیب، هر چه میزان درصدی که برای عمر لاستیک خودرو عنوان می‌شود کمتر شود، میزان کارکرد لاستیک افزایش یافته و از عمر مفید آن کاهش می‌یابد.

درصد لاستیک خودرو معمولا بر اساس اندازه ارتفاع یا اندازه آج لاستیک سنجیده می‌شود.

هر لاستیک، بسته به نوع و برند سازنده آن، یک ارتفاع مشخص آج دارد که پس از استفاده از لاستیک، به تدریج از این ارتفاع کاسته می‌شود. آج لاستیک در واقع همان شیارهای مختلف و متقاطع در سطح بیرونی لاستیک می‌باشد که بیشترین سطح تماس را با زمین دارد.

آج لاستیک نقش مهمی در سواری خودرو و رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی ایفا می‌کند و بسیار مهم است.

لاستیک‌های با درصد بالای ۳۰ درصد همچنان قابلیت استفاده در شرایط مختلف را دارند و می‌توان از آنان استفاده نمود. اما لاستیک‌های زیر ۳۰ درصد باید نهایت احتیاط را هنگام رانندگی با آنها داشت و در اسرع وقت نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام نمود.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید واتر پمپ آوانته

نحوه تشخیص عمر لاستیک خودرو

تشخیص زمان تولید لاستیک به راحتی توسط خواندن شماره شناسایی تایر (Tire Identification Number) یا همان شماره سریال آن امکان‌پذیر است.

طبق اداره ملی امنیت حمل و نقل بزرگراه‌ها (NHTSA) و وزارت ترابری ایالات متحده (DOT) شماره شناسایی لاستیک باید ترکیبی با مشخصات زیر باشد:

اول باید سه حرف DOT باشد، سپس به دنبال آن ده، یازده یا دوازده حرف و/ یا شماره‌هایی که مشخص‌کننده مکان ساخت، سایز و کد سازنده لاستیک هستند به همراه هفته و سال ساخت لاستیک.

لاستیک‌های ساخته شده از سال 2000 به بعد هفته و تاریخ ساخت لاستیک توسط 4 رقم آخر شماره شناسایی تایر مشخص می‌شود بدین ترتیب که 2 رقم اول این 4 رقم نشان‌دهنده هفته و 2 رقم بعدی آن نمایانگر سال ساخت است.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید قطعات کیا