یکی از قطعات اصلی موتور هر خودرو، شمع موتور آن می‌باشد که وظیفه جرقه‌زنی و به نوعی روشن نمودن خودرو را دارد.  در ادامه این مقاله با استارپارتس نماینگی رسمی فروش قطعات کیا و هیوندای همراه باشید.

شمع خودرو چیست؟؟؟

شمع خودرو قطعه کوچکی است که داخل سیلندر موتور قرار می‌گیرد و از یک سمت ولتاژ بالا به آن اعمال می‌شود و در سمت دیگر که داخل سیلندر قرار می‌گیرد جرقه ایجاد می‌شود. این جرقه باعث انفجار مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر موتور می‌شود که این انفجار در نهایت نیروی لازم را برای موتور فراهم می‌کند.

بیشتر بدانید: راهنمای تعویض شمع هیوندای جنسیس و کوپه

نحوه عملکرد شمع خودرو چگونه است؟؟؟

موتور خودرو‌های درونسوز با سوخت (بنزین) کار می‌کند، اما عملکرد موتور بدون الکتریسیته ممکن نخواهد بود.

بسیاری از قطعات خودرو با الکتریسیته کار می‌کنند، حتی در هنگام روشن شدن موتور هم نیاز به آن ضروری است. شمع‌ها توسط وایر شمع به سیستم احتراق خودرو متصل می‌شوند.

الکتریسیته توسط دینام در موتور تولید می‌شود و به شمع‌ها انتقال می‌یابد، جایی که شمع با ایجاد قوس الکتریکی در داخل سیلندر عامل جابجایی پیستون و تولید نیرو خواهد شد.

شمع‌ها جزء حیاتی سیستم تولید نیرو در اتومبیل شما می‌باشند.

شمع موتور سرد

که برای عملکرد در موتورهای با دمای بالا طراحی شده‌اند و دارای پایه‌های کوتاه می‌باشند تا سریعا بتوانند گرمای ایجاد شده در اثر جرقه‌زنی را کاهش دهند.

شمع موتور گرم

که برای عملکرد در موتورهای با دمای پایین طراحی شده‌اند و دارای پایه‌های بلندتری می‌باشند تا گرمای خود را دیرتر از دست داده و در نتیجه بتوانند رسوبات باقی مانده حاصل از احتراق را در روی خود شمع بسوزانند.

شمع نیکلی:

که جنس الکترودهای آن از آلیاژ نیکل می‌باشد و دارای طول عمر کوتاهی می‌باشند.

شمع پلاتینیومی:

که جنس الکترودهای شمع از آلیاژ پلاتینیوم بوده و دارای طول عمر بسیار بالایی هستند. اینگونه شمع‌ها توانایی تحمل دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را داشته و قادرند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشند.

شمع ایریدیومی:

اینگونه از شمع نیز که الکترود مثبت آن از جنس ایریدیوم است، دارای طول عمر بالاتری نسبت به شمع‌های پلاتینیومی می‌باشد.

شمع موتور چند الکترودی:

این گونه از شمع موتور از چند الکترود منفی برخوردار هستند که باعث طول عمر بسیار بالاتر می‌شود. به علت اینکه هربار جرقه‌زنی باعث خوردگی قطب منفی می‌گردد، هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوش کرده و در نتیجه طول عمر بالاتری برای شمع ایجاد می نمایند.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید قطعات کیا