سنسور اکسیژن قطعهای در خودرو است که نسبت اکسیژن موجود در گاز یا مایع را اندازهگیری می‌کند و در تمامی خودروها وجود دارد . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قطعه حیاتی در خودرو در ادامه این مقاله با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همراه باشید.

نحوه عملکرد سنسور اکسیژن در هیونـدای

نسبت اکسیژن به مایع یا گاز به نام نسبت لامبدا خوانده می‌شود.

در موتور احتراق داخلی این سنسور نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند.

مقادیر حاصل برای مدیریت موتور در سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری و کنترل آلایندههای حاصل از احتراق می‌رود.

در واقع این سنسور میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازهگیری می‏کند. با استفاده از داده سنسور یک سیستم کنترلی فیدبک حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحیح می‌کند.

عیب‌یابی سنسور اکسیژن

این سنسور در واقع وضعیت مخلوط سوخت را نشان می‌دهد. بنابراین واحد کنترل الکترونیکی موتور می‌تواند نسبت سوخت و هوا را به منظور مصرف سوخت اقتصادی و به حداقل رساندن میزان آلاینده‌ها، تنظیم نماید.

ساختار سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن‌ شامل‌ بدنه‌ سرامیکی‌ با سر پلاتینیوم‌ است. سر سنسور توسط‌ غلاف‌ فلزی‌ محافظت‌ شده‌است. محدوده‌ خارجی‌ این‌ سرامیک‌ پوشش‌ داده‌‌شده‌ در معرض‌ اکسیژن‌ موجود در اگزوز قرار دارد. قسمت‌ داخلی‌ آن‌ به‌ اکسیژن‌ موجود در اتمسفر مرتبط‌ است. اختلاف‌ بین‌ این‌ دو نقطه‌ باعث‌ تولید ولتاژ در سنسور می‌شود.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید اویل پمپ هیوندای

سیستم عیب‌یابی در خودروهای پیشرفته

در خودروهای پیشرفته‌تر امروزی که از سیستم عیبیابی نسل ۲ مستقر در خودرو یا (On-Board Diagnostics – OBD-II) استفاده می‌کنند، یک سنسور اکسیژن هم بعد از کاتالیست قرار می‌گیرد تا راندمان این کاتالیست را مورد بررسی قرار دهد.

به علاوه هر ساله با تولید مدل‌های جدیدتر خودرو، خودروسازان برای بهبود عملکرد موتور از تعداد بیشتری سنسور اکسیژن استفاده میکنند. برخی از موتورهای با راندمان بالا همانطور که برای پشت مبدل‌های کاتالیستی سنسورهای اکسیژن دارند برای هر سیلندر نیز یک سنسور اکسیژن دارند.

بهبود عملکرد موتور خودرو

هر ساله با تولید مدل‌های جدید خودرو، تولیدکننده‌ها برای بهبود عملکرد موتور خودرو از تعداد بیشتری سنسور اکسیژن استفاده می‌کنند.

برخی از موتورهای با راندمان بالا همانطور که برای پشت مبدل‌های کاتالیستی سنسورهای اکسیژن دارند، برای هر سیلندر نیز یک سنسور اکسیژن دارند.

سنسورها در قسمت تحتانی خودرو و زیر کاپوت قرار دارند. همچنین به منیفولد اگزوز متصل می‌باشند. در جلو یا عقب کاتالیزور قرار دارند. سنسور جلویی وظیفه اندازه‌گیری میزان اکسیژن سیستم اگزوز را به عهده دارد.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید قطعات هیوندای