در ابتدا لازم بذکر است فنر و کمک فنر 2 جزء مستقل از سیستم تعلیق خودرو هستند که وظیفه فنر تحمل وزن اتاق روی سیستم تعلیق و وظیفه کمک فنر جذب ضربات ناشی از حرکت خودرو روی جاده است. در ادامه این مقاله با استار پارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همراه باشید تا با این قطعه حیاتی در خودرو آشنا شوید.  

فنر (Spring) خودرو

قسمتی از سیستم تعلیق می‌باشد که وزن خودرو را ساپورت کرده، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه‌داشته و ضربات جاده را نیز دفع می‌نماید.

فنرها که اغلب میلهها یا حلقههای فولادی انعطافپذیری هستند، به شاسی و اتاق خودرو اجازه میدهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو، دستاندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید : ترموستات ماشین هیوندای

کنترل کار فنر

فنری برای سیستم تعلیق خودرو ایدهآل است که ضربه دست‌انداز را به سرعت جذب کند و سپس به آهستگی به وضعیت عادی خود برگردد اما ساخت چنین فنری دشوار است اگر فنر خیلی انعطاف‌پذیر یا نرم باشد، بیش از اندازه تغییر طول میدهد.

اگر فنر خیلی سفت یا سخت باشد، خودرو نرم حرکت نمی‌کند وضعیت مطلوب با استفاده از یک فنر متوسط و یک کمک فنر تامین می‌شود.

ضریب فنر

شاخص نرمی یا سختی فنر را ضریب فنر می‌نامند. ضریب فنر باری است که برای جابجا کردن فنر، به اندازه معین، لازم است ضریب فنری که به صورت یکنواخت فشرده می‌شود.

فنرهای ضریب متغیر با آهنگ ثابت حرکت نمی‌کند یا تغییر طول نمی‌دهند .

هر گاه فنر لول با استفاده از مفتول مخروطی پیچیده شود ضریب آن متغیر خواهد بود در نوع دیگری از فنر لول ضریب متغیر، پیچ‌ها در بالای فنر، نسبت به پایین فنر به هم نزدیک‌ترند، یا به صورت مخروط یا بشکه پیچیده شده‌اند.

جرم فنربندی شده و جرم فنربندی نشده

با توجه به این که فنرها چگونه به چرخها و بدنه خودرو متصل شوند مهندسین و متخصصین خودروسازی بحثی را پیش کشیدند به نام جرم فنربندی شده و جرم فنربندی نشده unsprung mass.

جرم فنر بندی شده خودرو آن قسمتی از خودرو است که وزن آن روی فنربندی قرار میگیرد در حالیکه قسمتی از خودرو که بین جاده و فنر قرار میگیرد جرم فنربندی نشده می‌گویند.

میزان سختی فنر مشخص میکند که جرم فنربندی شده در برابر دستاندازها و هنگام رانندگی چگونه عمل کند فنری که نسبت به جرم فنربندی شده سختی کمتری دارد سبب نرمی سواری میشود.

بیشتر بخوانید : رهنمای خرید قطعات هیوندای