روغن گیربکس یک مادهی لغزنده و روانکار است که در شیفتینگ (تعویض دنده) بسیار مهم است. در ماشینهایی با گیربکس اتوماتیک روغـن گـیربکس علاوه بر روانکاری انتقال دنده وظیفه خنککنندگی را نیز بر عهده دارد و به آن ATF گفته میشود. برای گیربکسهای دستی روغنهای متفاوتی وجود دارد. در ادامه این مقاله با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همراه باشید تا شما را در انتخاب بهترین روغن گیربکس راهنمایی کنیم .

واسکازین یا روغن جعبه‌دنده

روانسازی است که برای روان‌کاری قطعات متحرک موجود در جعبه‌دنده (گیربکس)، دیفرانسیل و جعبه‌فرمان خودرو استفاده می‌شود. این روانساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی را دارد.

یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) می‌باشد. این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می‌شوند و با روغن موتور فرق دارند.

چرا باید روغن گیربکس را عوض کنیم ؟

باید گفت که در گیربکسهای دستی روغن گیربکس کیفیت خود را از دست نمیدهد بلکه آلوده میشود. پس از مستهلک شدن دندهها و برینگها ذرات کوچک و میکروسکوپی وارد روغن گیربکس شده و همانطور که میدانید این ذرات میکروسکوپی میتواند در روند کاری روغن کاری اختلال ایجاد کند و باعث می‌شود روغن نتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

بنابراین تعویض دیر روغن گیربکس باعث کاهش عمر شدید گیربکس خودرو میشود.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید روغن گیر بکس هیوندای

زمان تعویض

در گیربکس های دستی از 50 هزار کیلومتر تا 100 هزار کیلومتر زمان تعویض روغن گیربکس متغیر است. در برخی خودروها که در شرایط سختتری هستند و فشار زیادی روی آنها است ممکن است برای هر 30 هزار کیلومتر حرکت تعویض روغن گیربکس لازم شود.

شما برای مطلع شدن از زمان تعویض روغن گیربکس خودروی خود می توانید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید .

در گیربکس های اتوماتیک روغن گیربکس برای هر 60 هزار کیلومتر باید تعویض شود ولی این زمان در برخی خودروها به 100 هزار کیلومتر هم میرسد. البته باید به این نکته اشاره کرد که تعویض زودتر روغن گیربکس هیچ ضرری ندارد و اگر هزینه مهم نباشد تعویض روغن گیربکس زودتر از موعد برای خودروی شما خوب است.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید قطعات هیوندا