وایر شمع خودرو از سری سیم و کابل های انتقال برق به سر شمع های خودرو می‌‌باشد که باعث ایجاد جرقه و احتراق در موتور می شود و در صورتیکه که یکی از آنها خرابی و عدم کارکرد داشته باشد باعث بد کار کردن و سوختن بنزین خواهد شد که در ادامه این مقاله از استار پارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا  به نکاتی پیرامون آن خواهیم پرداخت.

وظیفه شمع و وایر شمع خودرو

شمع خودرو قطعه ی کوچکی است که داخل سیلندر خودرو قرار می گیرد. ولتاژ از یک جهت به شمع وارد شده و از طرف دیگر شمع وظیفه دارد که این ولتاژ را به جرقه تبدیل کند تا مخلوط هوا و بنزینی که در سیلندر وجود دارد از طریق این جرقه منفجر شده و به این ترتیب انرژی مایحتاج موتور تأمین شود.

وایر شمع در واقع وظیفه انتقال ولتاژ فشار قوی کویل یا دلکو را به سر شمع ها به عهده دارند. گرچه در خودروهای انژکتوری جدید وایر شمع حذف شدهاند ولی در خودروهایی که بکار رفته به علت اهمیت انتقال ولتاژ فشار قوی به سر شمع و جلوگیری از افت ولتاژ از وایرهای شمع با کیفیت و با جنس مطلوب نوع ابریشمی استفاده می کنند.

بیشتر بدانیم : راهنمای خرید ترموستات هیوندای

انواع وایر شمع         

وایر شمع مورد استفاده برای انواع خودروها به سه نوع زیر تقسیم میشوند:

۱. وایر شمع سیمی

۲. وایر شمع ابریشمی

۳. وایر شمع ترکیبی

طول عمر وایر شمع

عمر وایر شمع بسته به نوع کارخانه تولیدی و نوع خودرو بر حسب کیلومتر کارکرد تعیین میشود به عنوان مثال روی پاکت برخی از وایرهای شمع ثبت شده عمر مفید ۵۰ هزار کیلومتر و احتمالا برای جنس های گوناگون عمر آن ها کمتر یا بیشتر باشد. اصولا دو نکته در طراحی و ساخت و طول عمر وایر شمع تأثیرگذار است:

۱ – حرارتی که از موتور به وایر شمع وارد می شود.

۲ – میزان ولتاژ برقی که از وایر شمع عبور می کند.

جنس وایر شمع

وایر شمع خودرو معمولاً از جنسی مقاوم و با دوام ساخته می شوند. زیرا قطعه متحرکی نیستند بنابراین خورده نمی شوند و در حالتی که در نگهداری و بازدید از آن ها توجه کافی را داشته باشید کم تر دردسر ساز می شوند. ولی در صورتیکه موتور خودرو خوب کار نکرد یا روشن نشد و شک کردید امکان دارد مشکل از وایر شمع خودروی شما است بررسی آن کار ساده ای است.

بیشتر بدانیم : راهنمای خرید لوازم یدکی کیا