نقش ایربگ در خودرو ضرورى و دارای اهمیت بسیار است. مجهز بودن خودرو به ایربگ موجب می‌شود در زمان تصادفات به جاى برخورد بدن و صورت شما با داشبورد، فرمان و درب هاى خودرو، با بالشى از هوا مواجه شود. در ادامه این مقاله با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همراه باشید تا با ایربگ این قطعه حیاتی در خودرو های جدید بیشتر آشنا شوید.

تعداد ایربگها در خودرو

تعداد ایربگ ها در وسایل نقلیه مدرن در حال رشد است و تاکنون، به نقطه ای رسیده است که هنگام تصادف، گویا توسط یک تشکچه هوا احاطه شده‌اید. به رغم اینکه برخى از خودروها به ١٠ کیسه ى هوا مجهز هستند، و حتی برخی خودروسازان این تکنولوژى را به کمربندهاى ایمنى خودرو نیز اضافه کرده اند، از نظر برخی افراد ممکن است کیسه ى هوا بر خلاف وظیفه ى خود در حفاظت از سرنشینان باعث آسیب رساندن به آنها و حتى مرگ سرنشینان شود…

ایربگ چگونه باعث آسیب میشود؟؟

همانطور که می‌دانیم کیسه ى هوا باید بتواند به سرعت باز شود یعنی قبل از اینکه سرنشینان با هرچیز دیگرى برخورد کنند. کیسه هوا به طور میانگین در مدت زمان ٢٠ تا ٣٠ میلى ثانیه باز مى شود. سرعت باز شدن آن حدود ٢٠٠ مایل بر ساعت است، این اتفاق بدلیل اینست که تکنولوژى به کار رفته در کیسه هاى هوا همانند تکنولوژى به کار رفته در برخى تقویت کننده هاى موشک است.

علت عمل نکردن ایربگ خودرو

مواردی وجود دارند که به رغم تصادفات خودرو از جلو کیسه هوا فعال نمی‌شوند،

این موارد عبارتند از:

۱- تغییر شکل شدیدی که در یک نقطه متمرکز باشد همانند برخورد با دکل های تلفن.

۲- تغییر شکل هایی که به تدریج صورت می گیرد. مانند برخورد از پشت به کامیون در حال حرکت.

۳- در تصادف های که خودرو به طور مورب از جلو به مانع برخورد کند.

مواردی که کیسه هوای جلو فعال نمی‌شود:

۱– در تصادف های که مانع مورد برخورد تغییر شکل زیادی بدهد مانند برخورد به پهلوی ماشین دیگر.

۲- در تصادف هایی که ضربه و تغییر شکل در نواحی متعدد و پس از برخوردهای مکرر صورت پذیرد. چرخش روی سقف.

۳- وقتی یک خودروی دیگر از پشت به خودروی شما برخورد نماید.

۴– اگر خودرو دو یا چند بار بصورت پیاپی تصادف کند و در یکی از آنها کیسه هوا فعال شود در تصادف بعدی کیسه هوا عملکردی نخواهد داشت. زیرا کیسه های هوا طوری طراحی شده اند که پس از عمل کردن و منبسط شدن خالی شده و منقبض می گردد.

بیشتر بدانیم : راهنمای خرید لوازم یدکی هیوندای