عموما مردم در لحظه خرید طلا اظهارات و اطلاعاتی که از سوی فروشنده به آنها اعلام می‌شود رابه عنوان معیار تصمیم‌گیری و خرید خود در نظر می‌گیرند. از جمله این موارد می‌توان به کشور سازنده، کیفیت کار و مواد اولیه مصرفی در ساخت طلا اشاره کرد. تقریبا همه به گفته‌های فروشنده اعتماد و کالای خود را خریداری می‌کنند. این در حالیست که از عیار و مکان تولید طلا اصل هیچ اطلاعاتی ندارند.

اگر این سوال پیش آمده که چگونه می‌توان زنجیر طلای اصل را از بدل تشخیص داد، توصیه می‌کنیم این مطلب از طلا فروشی اینترنتی کیش طلارا انتها مطالعه کنید.

زنجیر طلای تقلبی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

زنجیرهای بدل که به عنوان زنجیر طلا عرضه می‌شوند اغلب از فلزی دیگر ساخته شده‌اند و فقط یک لایه بسیار نازک از طلا روی آنها کشیده شده تا ظاهرشان با طلای واقعی فرقی نداشته باشد. یعنی در واقع روکش طلا دارند و برای خرید چنین زنجیری نباید هزینه زیادی پرداخت کنید چون شما اصلا طلای زیادی دریافت نمی‌کنید که بخواهید مبلغ بالایی هم برای خریدش هزینه کنید.

این در حالی است که زنجیر طلا  اصل تماما از فلز طلا ساخته شده است.

چگونه تقلبی بودن زنجیر طلا را تشخیص دهیم؟

تقریبا همه می‌دانیم که طلای اصل باید کد یا یک مهر تجاری روی خود داشته باشد تا عیار آن را بتوان تعیین کرد. بر اساس عیار طلا می‌توانید خلوص طلا را تعیین کنید؛ به این صورت که مشخص می‌کنید چه میزان از جنسی که خریداری کرده‌اید طلاست و چه میزان از آن از دیگر فلزات تشکیل شده است.

برای اینکه تقلبی یا اصل بودن زنجیر طلا را تشخیص دهید، بدنبال کد یا مهر تجاری روی آن بگردید. طلا باید یا کد داشته باشد یا یک سری عدد به همراه حروف K، KT یا KP روی آن حک شده باشد. این اعداد و ارقام در واقع شناسنامه زنجیر طلا هستند و ارزش و میزان طلای موجود در آن را مشخص می‌کنند. اگر زنجیری این اعداد و حروف را داشت، یعنی تماما از طلا ساخته شده و روکش و فیک نیست.

تشخیص زنجیر طلای اصل از بدل با تست اسید نیتریک (تیزآب)

یکی از معتبرترین روش‌های تست اصل یا فیک بودن طلا، استفاده از اسید نیتریک است. به این ترتیب می‌توان تعیین کرد که آن قطعه از چه میزان طلا برخوردار است.

برای این منظور باید زنجیر را نزد یک طلا فروش ببرید تا این آزمایش را روی آن انجام دهد. اغلب طلا فروش‌ها با تراشیدن مقدار بسیار اندکی از طلا آن را در اسید نیتریک می‌ریزند تا مشخص کنند که طلا هست یا خیر. واکنش‌های شیمیایی طلای اصل و این اسید تعیین کننده اصل و تقلبی بودن آن است.