مدتی پس از خرید طلا تمیز کردن طلای سیاه شده یکی از چالش‌هایی است که احتمالا با آن مواجه شده‌اید. طلاهای با عیار بالا تقریبا هرگز سیاه نمی‌شوند. اما طلا اگر عیار پایینی داشته باشد سیاه می‌شود.

طلاهای عیار بالا یعنی میزان طلایی که در ساخت آنها استفاد شده زیاد است. اما طلای ۲۴ عیار که یک طلای خالص است، بسیار نرم است و نمی‌توان با آن حواهر و زیورآلات ساخت. به همین خاطر، طلای ۲۴ عیار را با فلزات دیگری مثل مس و نقره ترکیب می‌کنند تا به سفتی موردنظر برسد( طلای 18 عیار ) و بتوانند از آن جواهر یا هر مصنوعی از جنس طلا بسازند.

با این تفاسیر، برای اینکه بدانید چگونه می‌توان در خانه طلایی که سیاه یا کدر شده را تمیز کرد و برق انداخت، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با گالری طلا و جواهر کیش طلا همراه باشید.

تمیز کردن طلای سیاه شده با جوش‌شیرین

توجه داشته باشید این روش برای جواهراتی که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده به هیچ وجه مناسب نیست. جوش‌شیرین به بافت، استحکام و درخشش سنگ‌های جواهر آسیب جدی وارد می‌کند. پس فقط طلاهایی که سنگ و نگین ندارند را با جوش‌شیرین تمیز و براق کنید.

۱- دو پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب را درون قابلمه یا شیرجوش بزرگ بجوشانید.

2- داخل یک تابه پیرکس یا ظرف شیشه‌ای، یک لایه فویل آلومینیومی قرار دهید. فویل را فشار دهید تا کاملا روی سطح پیرکس ثابت شود. لبه‌های فویل را به سمت بیرون لبه‌های ظرف تا کنید.

حواستان باشد که سمت براق فویل آلومینیومی باید رو به بالا باشد.

ظرف شیشه‌ای حتما پیرکس باشد زیرا قرار است آن را روی حرارت قرار دهید و اگر در برابر گرما مقاوم نباشد، خواهد شکست.

۳- طلایی که سیاه و کدر شده را درون پیرکس روی فویل بگذارید. پودر جوش‌شیرین را روی آن بپاشید. حدود ۱ تا ۱٫۵ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین (حدود ۱۴ تا ۲۱ گرم) باید روی هر قطعه طلایی که سیاه شده بریزید.

۴- حدود ۲ پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر)  آب جوش را درون پیرکس، روی آلومینیوم بریزید و بگذارید ۵ دقیقه به حال خود باقی بماند. باید طلا درون محلول آب جوش و جوش‌شیرین غرق شود.

لازم نیست هیچ ماده دیگری اضافه کنید. ورقه آلومینیومی باعث می‌شود تا جوش‌شیرین و آب داغ با هم وارد واکنش شیمیایی شوند.

۵- طلا را با چنگال یا انبر آشپزی بردارید و زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک کاسه را پر از آب سرد کنید و طلا را درون آن بیندازید و اجازه دهید حداقل ۴۵ ثانیه یا ۱ دقیقه در آب بماند تا مطمئن شوید که محلول جوش‌شیرین روی سطح آن باقی نمانده است.