تسمه تایم یک تسمه‌ی لاستیکی است که در داخل پیشرانه قرار دارد و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ‌ها متصل می‌کند. در ادامه این مقاله با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همرا باشید تا با تسمه تایم این قطعه حیاتی در خودرو بیشتر اشنا شوید.

به طور کلی سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ است و تسمه تایم وظیفه‌ی تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بسته به موقعیت پیستون‌ها دارد. چنین عملیاتی برای کارکرد پیشرانهی خودرو ضروری است تا حرکت سوپاپها و باز و بسته شدن آنها به درستی انجام شود که نتیجه آن عملکرد صحیح چهار عمل اصلی موتور یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه است.

محل قرارگیری تسمه تایم در خودروهای مختلف متفاوت است اما در بیشتر موارد در سر سیلندر خودرو جایگذاری میشود.

انواع تایمینگ در خودرو

تسمه تایم:

این قطعه از جنس پلاستیک بوده و به مرور زمان دچار آسیب دیدگی میشود یعنی اگر در کاتالوگ خودروی شما نوع تایمینگ را با استفاده از تسمه تایم زده است باید به طور مرتب تسمه تایم را برای بازدید نزد مکانیک ببرید اغلب خودروسازهای فرانسوی از این قطعه برای تایمینگ خودرو استفاده میکنند.

بیشتر بدانیم : خرید خنک کننده روغن موتور

زنجیر تایم:

فقط در یک کلمه باید بگوییم بینظیر!

تفاوت بسیار زیادی میان تسمه تایم و زنجیر تایم وجود دارد. زنجیر تایم به دلیل جنس فلزی خود معمولا مانند تسمه تایم آسیبی نمی‌بیند و میتوانیم بگوییم عمر زنجیر تایم به اندازه عمر موتور خودرو است و این بی‌نظیر است.

اگر می‌خواهید بدانید خودرو شما دارای زنجیر تایم است یا تسمه تایم کافیست دفترچه خودرو خود را نگاهی بیاندازید.

چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را عوض کنیم؟

1-دور موتور بدعمل میکند:

اگر شما متوجه شدید وقتی دارید رانندگی می‌کنید در حالیکه دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی‌کند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می‌کند و همین باعث می‌شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این می‌تواند نشانه از بین رفتن دندانه‌ها نیز باشد.

2-از بین رفتن دندانه‌های تسمه تایم:

تسمه تایم‌های کارکرده‌تر در مدت زمان استفاده‌شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه‌ها می‌شوند. در حالی که معمولا پیشنهاد می‌شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود، برخی وسایل نقلیه فرق می‌کنند و این عدد میتواند تا ۱۱۰ هزار کیلومتر هم برسد.

3-مشکلات اگزوز

اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید میکند، میتواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می‌شود. همین باعث می‌شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.

اگر قصد آشنایی با سایر قطعات خودروتان را دارید می توانید به بلاگ فروشگاه لوازم یدکی خودرو استار پارتس مراجعه کنید این فروشگاه هم چنین تمامی قطعات هیوندای و کیا را به صورت اورجینال در اختیار کاربران قرار می دهد .