همه ما نسبت به وظیفه لنت ترمز خودرو آگاه هستیم و می‌دانیم که کاهش سرعت و فرمان توقف خودرو توسط ترمز صادر می‌شود. اما نکته اینجاست که در طی این فرآیند، لنت ترمز خودرو از اهمیت بسیار بالا و نقشی حیاتی بهره‌مند می‌باشد. در ادامه این مقاله با استارپارتس نماینگی فروش قطعات کیا و هیوندای همراه باشید تا با لنت ترمز این قطعه حیاتی در خودرو بیشتر آشنا شوید.

اما مطمئنا آن دسته از افرادی که از سیستم ایمنی خودرو و قطعات مرتبط با آن آگاهی لازم را ندارند، اولین سوالی که ذهن آنها را به خود مشغول می‌کند این است که لنت ترمز چیست؟

برای اینکه بتوانید خودرو را متوقف کنید، باید اصطکاک لازم در سیستم ترمزهای آن ایجاد شود. این اصطکاک از طریق لنت به وجود می‌آید.

در واقع لنت‌ها پس از فشرده‌سازی دیسک‌ها، اصطکاک مورد نیاز میان لنت و دیسک را به وجود می‌آورند که منجر به کاهش سرعت و توقف خودرو خواهد شد.

امروزه برای ساخت لنت ترمز خودرو های خارجی و همچنین سایر اجزائی که در سیستم ترمز به کار رفته از مواد آلی بی‌زیان استفاده می‌شود. این لنت‌ها که به لنت غیر آزبستی نیز معروف هستند از مواد طبیعی همچون شیشه، لاستیک و رزین ساخته می‌شوند.

بیشتر بدانیم : راهنمای خرید لنت ترمز هیوندای

خصوصیت مواد غیر آزبستی

این مواد قدرت تحمل دمایی بسیار بالا داشته و در چسباندن اجزای لنت نقش موثری ایفا می‌کنند. کولار نیز از جمله عناصر مهم در لنت ترمزهای آلی محسوب می‌شود.

هر چند که مزیت‌ لنت‌های آلی بیشتر از کولار بوده و از تولید آلودگی جلوگیری می‌کنند، اما عیب لنت ترمزهای آلی این است که نرم هستند، در نتیجه زودتر ساییده می‌شوند. وقتی هم ساییده می‌شوند بیشتر از دیگر انواع ترمز، غبار تولید می‌کنند.

مزیت لنت‌های کولار این است که از موادی ساخته شده‌اند که وقتی ساییده می‌شوند آلودگی ایجاد نمی‌کنند و تولید آن ها هم آسان‌تر است و به دلیل نرم‌تر بودن سر و صدای کمتری را تولید می نماید.

عرفی انواع لنت ترمز

اگر به دنبال خرید لنت ترمز هستید، باید بدانید که موارد بسیار زیادی وجود دارد که باید نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید.

از جمله این موارد میتوان به انواع لنت ترمز موجود در بازار اشاره کرد. هر چند که انواع بسیار زیاد لنت‌ها ممکن است افراد را در حین خرید سردرگم نماید. اما آگاهی از ویژگیهای هر یک کمک می‌کند تا افراد بهترین انتخاب را داشته باشند.

  • لنت ترمزهای سرامیکی
  • لنت ترمزهای فلزی

بیشتر بدانیم : راهنمای خرید قطعات کیا