حتما شما هم تا به حال نام روکش طلا یا آبکاری طلا را شنیده‌اید. در این مطلب از بلاگ طلا فروشی اینترنتی کیش طلا  قصد داریم آبکاری طلا یا روکش طلا را بیشتر به شما معرفی کنیم.

انگشتر یا حلقه طلا تماما از طلای خالص تهیه نشده است، بلکه از فلزی دیگر ساخته و سپس با  طلا روکش میشوند.

روکش کردن یا آبکاری طلا اغلب برای این است که قیمت خرید طلا کاهش پیدا کند. یعنی مثلا یک انگشتر نقره را با آب‌طلا روکش می‌کنند تا شبیه طلا بشود. در این حالت، بهای آن کاهش می‌یابد اما ظاهرش کاملا شبیه طلای زرد است.

چه فلزاتی را می‌توان با روکش طلا یا آبکاری طلا کرد؟

تقریبا همه فلزات را می‌توان در فرایند آبکاری الکتریکی روکش طلا کرد. اما عموما مصنوعاتی از جنس نقره، برنج، مس و نیکل گزینه‌های مناسب‌تری برای این امر بشمار می‌روند.

باید توجه داشته باشید که این روکش‌ها به مرور زمان از بین می‌رود. برای این منظور باید دوباره آن را روکش کنید. البته اگر روکش با ضخامت مناسب انجام شده باشد، دوام خوبی دارد و ممکن است تا سال‌ها با کمترین تغییر به قوت خود باقی بماند.

مراحل روکش طلا یا آبکاری طلا

روکش کردن یک قطعه طلا بوسیله طلا به روش الکترولیز را آبکاری می‌گویند که در ده مرحله انجام می­‌گیرد.

آماده سازی: براق کردن و تمیز کردن زیرکار در آبکاری طلا ضروری است. این کار اغلب توسط دینام صورت می‌گیرد. روی دینام فرچه­‌های موئی، نمدی یا پنبه‌­ای قرار دارد که همراه با روغن پنزا برای از بین بردن خط های تقریبا عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای براق کردن روی کار هم از روغن پولیش مخصوص طلا و فرچه موئی استفاده می‌شود.

شست‌وشو: زیرکار را با پودر شوینده و آب داغ می‌شویند تا همه چربی‌ها از بین برود. سپس آن را در محلولی متشکل از ۳۰ گرم سیانور پتاسیم یا سدیم (NACN یا KCN) در یک لیتر آب مقطر می‌ریزند. در آخر هم با آب شهری آن را آبکشی می‌کنند.

لیزگیری: زیرکار که قرار است روکش شود را درون محلولی متشکل از یک لیتر آب مقطر ۱۰۰ یا یک استکان اسید سولفوریک غلیظ (۲SO4) قرار می‌دهند. سپس با آب شهر می‌شوند. در آخر هم فلز را با استفاده از خاک اره خشک می‌کنند تا همه رطوبت فلز گرفته شود.

وان آبکاری: زیرکار را درون محفظه‌ای شیشه­‌ای از نوع پیرکس- فایبر گلاس یا وان (محفظه) فلزی با پوشش P.V.C قرار می‌دهند و الکترولیت روی آن می‌ریزند.