طلا از جمله فلزاتی است که در برابر انواع مختلف مواد شیمیایی واکنش‌های کمی از خود نشان می‌دهد. طلا به راحتی با اکسیژن هوا ترکیب نمی‌شود. اما این مشخصات در مورد «طلای خالص» مصداق دارد. از آنجا که تقریبا همه‌ی مصنوعات طلا و جواهرات طلا از طلای خالص درست نشده‌اند پس ممکن است جواهرات سیاه شوند.

طلای ۲۴ عیار که همان طلای خالص است، بسیار نرم است و نمی‌توان به راحتی از آن مصنوعات ساخت. به همین خاطر، طلای ۲۴ عیار را با فلزات ارزشمند دیگری همچون مس و نقره ترکیب می‌کنند تا به سفتی موردنظر برسد تا بتوان از آن جواهر یا هر مصنوعی از جنس طلا ساخت.

اینکه برخی از طلاها سیاه می‌شوند به خاطر وجود همین فلزات دیگر است. به جز طلای خالص موجود در جواهرات، بقیه آلیاژها با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود.

یعنی در واقع سیاه شدن و کدر شدن مصنوعات طلا به خاطر این نیست که طلای آنها اصل نیست، بلکه به خاطر وجود مقدار زیادی فلزات دیگر غیر از طلا در آنهاست.

هر چه زمان خرید طلا عیاری که انتخاب می کنید بالاتر باشد، امکان سیاه شدن آن کمتر خواهد بود.( طلا ی ایران معمولا طلای 18 عیار است که امکان سیاه شدن آن نسبت به طلاهایی با عیار پایین تر خیلی کم است.

به طور قطع می‌توان گفت طلای ۲۴ عیار به هیچ عنوان سیاه و کدر نمی‌شود.

طلای ۲۴ عیار بیشتر در قالب شمش‌های طلا عرضه می‌شود.

اما به صورت کلی این را به یاد داشته باشد، هر چه عیار طلایی که می‌خرید پایین‌تر باشد، مثلا اگر طلا ۱۴ عیار باشد، احتمال اینکه سیاه و کدر شود زیاد است.

طلاهای ارزان که عیار پایینی دارند خیلی سریع‌تر سیاه می‌شوند. دلیلش را هم در بالا توضیح دادیم؛ طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان از آن هیچ زیورآلاتی ساخت، در نتیجه طلا را با فلزات دیگر آلیاژ (ترکیب) می‌کنند تا قابلیت شکل گرفتن پیدا کند. هر چه فلزات متفرقه بیشتری در زیورآلات استفاده شود، عیار طلای آن کمتر خواهد بود.

معمولا طلا را با فلزهای دیگر همچون مس، نقره، پلاتین و نیکل مخلوط می‌کنند.

بدین ترتیب، هر چه میزان سایر فلزات در مصنوع طلا بیشتر باشد، عیار طلا پایین‌تر و قیمت ‏آن کمتر است. اگر میزان طلا بیشتر و فلزات دیگر کم %

بیشتر بدانیم : طلای ارزان