الماس یک سنگ همیشگی است اما طلا بسیار ارزشمند و گرانبها. اما این سوال پیش می‌آید که کدام یک نایاب‌تر است؟ و آیا این نادر بودن در قیمت طلا و جواهراتی که در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید تاثیری دارد؟ خرید طلا بهتر است یا خرید الماس؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات با فروشگاه آنلاین طلا و جواهر کیش طلا همراه باشید.

طلا

«آلریچ فاول»، دانشمند زمین‌شناسی و استاد دانشکده‌ی تکنولوژی ماساچوست اعتقاد دارد: طلا، یک فلز سنگین و از جمله نادرترین عناصر جهان است که در نتیجه انفجار ستاره‌های نوترونی پدید آمده است.

طلا در نزدیکی سطح زمین با تراکم و چگالی اندکی یافت می‌شود. اما در صخره‌های جورواجور و متنوع می‌توان رگه‌های طلا را کشف کرد. اما به منظور استخراج طلا باید حتما معدنی را پیدا کرد که تراکم طلا در آن زیاد است تا مراحل کشف و استخراج این فلز گرانبها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

به گفته‌ی پروفسور فدورتچاک، میانگین تراکم و چگالی طلا در نزدیکی پوسته زمین بسیار کم است. به طوری که می‌توان گفت ۴ واحد در هر یک میلیارد است.

برای اینکه بتوان مکانی را معدن طلا دانست و این فلز را از آن استخراج کرد باید حتما میزان تراکم و حجم موجود طلا در محل ۱۲۵۰ بار بیشتر از رقم بالا باشد.

الماس

در مقایسه با طلا، الماس فرم فشرده‌سازی شده از عناصر بسیار رایجی همچون کربن است. در حالت غیر فشرده، الماس را گرافیت می‌نامند. همان ماده‌ای که مغز مداد را تشکیل می‌دهد.

اگر بخواهیم میزان وجود الماس در جهان را با طلا مقایسه کنیم باید بدانید الماس در حدود ۲۰۰ هزار واحد در هر میلیارد در سطج زمین است.

بنابراین، به خاطر نادر بودن الماس‌ها نمی‌توان استفاده خیلی زیادی از آنها داشت. بعلاوه، روند طبیعی تبدیل شدن کربن به الماس بسیار پرمشقت و سخت است و خیلی کم پیش می‌آید که موفقیت‌آمیز باشد.

پروفسور «یانا فدورتچاک» در مورد الماس‌ها گفته: «الماس فقط می‌تواند در لایه‌ی میان پوسته و هسته کره زمین شکل بگیرد و سپس به روش‌های مختلفی به سطج زمین بیاید. یا ممکن است تحت اثر شهاب سنگ شکل بگیرد. اما این الماس‌ها بسیار ریز هستند و جواهر بشمار نمی‌روند.»

الماس‌هایی که در لایه‌ی عمیق‌تری در زیر پوسته و نرسیده به هسته قرار دارند اغلب توسط ماگماها به سطح زمین رانده می‌شوند. یا در نتیجه‌ی روند بسیار کُندِ برجسته شدن صخره‌ها و شکل‌گیری کوه‌ها از زیر زمین به سطح آن می‌آیند.