هنگام خرید طلا تشخیص طلا اصل یکی از کارهایی که حتما باید در مورد آن اطلاع داشته باشید.پیش می‌آید که برخی از فروشنده‌ها طلای تقلبی یا بدل را به مردم می‌فروشند. به‌طور مثال، نقره را به جای طلای سفید ارائه می‌کنند یا مواردی مشابه به آن. این اتفاق فقط در صورتی ممکن است پیش آید که خریدار ، اطلاعات کمی در مورد مصنوعات طلا و جواهر داشته باشد. پس در این مقاله با طلا فروشی اینترنتی کیش طلا همراه باشید تا با روش های تشخیص طلای اصل از تقلبی آشنا شوید.

فلزات

کد

یکی از ساده‌ترین و بارزترین روش‌های چک کردن اصل یا بدل بودن طلا، چک کردن کد آن است. برای اینکه مطمئن شوید کدی که روی آن حک شده درست و واقعی است، فقط کافیست اطلاعات آن را در اینترنت‌جست‌وجو کنید.

عدد کد باید خوانا و واضح باشد. برای اینکه از ارزش و قیمت اصلی فلزی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید، یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید. عدد بدست آمده، درصد فلز به کار رفته در آن را نشان می‌دهد. به طور مثال، اگر روی طلا عدد ۹۲۵ حک شده باشد یعنی ۹۲٫۵ درصد از طلای خالص (طلای 18 عیار ) ساخته شده است.

تشخیص طلا اصل با آسیب دیدن

نقره و پلاتین بسیار شبیه هم هستند و به‌راحتی می‌توان نقره را به جای طلای سفید به مشتری عرضه کرد. اما نقره به مرور زمان تیره و سیاه می‌شود و انعطاف‌پذیری زیادی دارد. این در حالیست که طلای سفید چنین خاصیتی ندارد.

طلای خالص روی سرامیک بدون لعاب رد طلایی بر جا می‌گذارد. اما رد نقره توسی یا سیاه خواهد بود.

روکش طلا یا نقره

گچ

یکی دیگر از روش‌های تشخیص اصل یا بدل بودن نقره استفاده از گچ است. نقره را روی گچ بکشید اگر رد تیره بر جا گذاشت یعنی اصل است.

تشخیص طلا با سرکه

طلای تقلبی و بدل خیلی سریع در سرکه سیاه می‌شود. برای چک کردن زیورآلات خود می‌توانید آنها را درون سرکه بیندازید و بعد از ۵ دقیقه نتیجه را بررسی کنید

تشخیص طلا با آمونیاک

آمونیاک سطح همه فلزات را تیره می‌کند به غیر از پلاتین. یعنی این ماده روی پلاتین اثری ندارد و می‌توانید اصل یا فیک بودن طلای سفید را به این روش چک کنید.