در این مقاله با گالری طلا و جواهر کیش طلا همراه باشید تا با اهمیت فاکتور طلا آشنا شوید.

بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمامی طلا فروشی‌ها موظف به ارائه فاکتور طلا به خریداران هستند. فرقی هم نمی‌کند که طلا چه وزنی داشته باشد. حتی برای طلایی با وزن کمتر از یک گرم هم باید فاکتور فروش صادر شود.

خریداران هم هنگام خرید طلا باید از فروشنده درخواست فاکتور کنند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. توجه داشته باشید که هنگام خرید طلا و محصولات آن به عنوان هدیه حتما باید فاکتور طلا به نام صاحب هدیه تهیه شود.

حالا چرا اینقدر فاکتور طلا مهم است؟ زیرا نداشتن آن برای صاحب طلا می‌تواند تبعات متعددی داشته باشد. چه تبعاتی؟ در ادامه به چند مورد اشاره کرده‌ایم.

در وهله اول باید بدانید که طلای بدون فاکتور در هنگام فروش در واحدهای مجاز طلا فروشی خریداری نخواهد شد. و اینکه، هر طلافروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین می‌کند. یعنی در واقع به صورت کتبی و مستند اعلام می‌کند که مسئول اصل یا تقلبی بودن طلا است.

بد نیست همین‌جا اشاره کنیم که تشخیص اصل یا تقلبی بودن در اکثر موارد توسط خریداران امکان‌پذیر نیست. اما طلافروش‌ها با ارائه فاکتور، مسئولیت اصل بودن طلا را می‌پذیرند و اگر غیر از این باشد، باید به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشند.

معمولا طلاهای همه واحدهای طلافروشی هر ۲ ماه یک‌بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر کنترل و نمونه‌برداری می‌شود تا طلای تقلبی ساخته نشود. اما در عین حال، مزیت و ضرورت فاکتور طلا در این است که علاوه بر قید شدن عیار طلا( طلای 18 عیار ، 24 عیار و....)  در آن، مارک سازنده طلا نیز مشخص است که نشان‌دهنده هویت فروشنده آن است.

بیشتر بدانیم :

طلای رزگلد