تا اینجا متوجه شدید که فاکتور طلا در واقع سند مالکیت شما محسوب می‌شود. در اختیار داشتن فاکتور، مخصوصا در زمان فروش بیشتر از همیشه اهمیت دارد زیرا به واسطه آن به خریدار ثابت می‌کنید که طلا، سرقتی یا فیک و تقلبی نیست.

حالا در پاسخ به اینکه «فاکتور طلا» شامل چه اطلاعاتی است؟ باید بگوییم که در یک فاکتور معتبر باید تمامی ویژگی‌های طلا و همچنین اطلاعات ارتباطی طلافروش درج شده باشد.

در واقع فاکتور باید روی سربرگ فروشگاه طلا و جواهر چاپ شده باشد. سربرگ هم باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی و شماره فاکتور داشته باشد. در فاکتور باید حتما مشخصات خریدار درج شود که شامل نام خانوادگی و شماره موبایل است. در برخی موارد کد ملی خریدار هم برای اطمینان بیشتر در این قسمت نوشته می‌شود

از دیگر مواردی که در فاکتور فروش باید وجود داشته باشد، گزینه‌های زیر است:

قیمت روز طلا: قیمت طلا یعنی همان قیمت یک گرم طلای آبشده ۱۸ عیاری که سود و اجرت آن صفر است. طلافروشی‌ها اصولا «مظنه» را به‌جای قیمت طلای ۱۸ عیار می‌نویسند. مظنه یعنی قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار (۷۰۵).

عیار طلا: معمولا عدد ۷۵۰ یا ۱۸ را در این قسمت می‌نویسند.

فی اجرت: یعنی کارمزد / اجرت ساخت محصول خریداری شده که بسته به نوع و پیچیدگی ساخت در محصولات مختلف، متفاوت است.

سود تک فروشی: بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمامی فروشندگان طلا و جواهر ملزم به دریافت ۷% سود تک‌فروشی هستند. اگر عدد سود بیش از این عدد باشد تخلف محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که بعضی طلا فروش‌ها، اجرت، سود تک‌فروشی و قیمت یک گرم طلای آب‌شده را با هم جمع و به‌عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آبشده یا مظنه را در فاکتور درج کنند.

متعلقات طلا: اگر در ساخت مصنوع طلا از مواد دیگر استفاده شده باشد، قیمت سنگ، چرم و دیگر مواد در این قسمت به طور جداگانه درج می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده: طبق قوانین داخلی کشور، به‌ازای فروش هر نوع خدمت و کالا ۹% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور باید اضافه شود. فروشنده موظف است این مالیات را از خریدار بگیرد و هر سه ماه یک‌بار آن را به اداره مالیات گزارش و پرداخت کند.

مهر طلافروشی: معمولا مهر شامل نام طلافروشی (به صورت لوگو)، آدرس و شماره تماس است. فاکتور باید حتما مهر داشته باشد.

قیمت نهایی: فروشنده موظف است قیمت نهایی را به صورت حروف و عدد در فاکتور یادداشت کند.

شما می توانید برای خرید طلا از یک طلا فروشی معتبر به گالری طلا و جواهر کیش طلا مراجعه کنید و با خیال راحت طلا مورد نظر خود را خریداری کنید.