قطعات و بخش های این گیربکس‌ها زیاد است و برای توضیح هر قطعه و عملکرد هر کدام نیازمند مدت زمان زیادی خواهیم بود. هرچند که آگاهی از این قطعات و کار هر کدام می تواند برای هر کس مفید باشد، اما در واقع هیچ لزومی به یادگیری این بخش ها و کار آن ها وجود ندارد. در این مقاله تنها به چند قطعه و بخش ضروری از گیربکس اتومات خواهیم پرداخت. پس از آن در انتها به این موضوع خواهیم پرداخت که چند وقت به چند و قت میتوانیم روغن مثلا گیربکس هیوندای یا گیربکس کیا را تعویض کنیم. حتما تمام مطلب را با دقت بخوانید.

مبدل‌های گشتاور (Torque converter)

همانطور که از نام این قطعه برمی‌آید، این بخش نیرو را از موتور ماشین به قسمت داخلی گیربکس انتقال می دهد. و در واقع میتوان گفت که به نوعی یک توربین روغنی به شمار می رود.

دنده‌های سیاره‌ای (Epicyclic gearing)

یکی از بخش‌های مهم گیربکس دنده‌های سیاره ای هستند. این بخش مهم در واقع دنده داخل گیربکس را تعویض می‌کند. حرکت کردن و قفل شدن این دنده‌ها، باعث می‌شود ضریب انتقال نیرو به شکل حساب شده‌ای تغییر کند. و با هر حرکت، ضریب خاصی از نیرو تغییر پیدا کند.

پمپ روغن (oil pump)

این پمپ در بین مجموعه دنده‌های سیاره‌ای و مبدل گشتاور واقع شده است. وظیفه اصلی این قطعه پمپاژ روغن با فشار نسبتا بالا به بخش های مختلف گیربکس است. چنانچه پمپ هیدرولیک در گیربکس های اتومات با مشکل روبرو شود به جرات می توان گفت که تمام گیربکس از کار می‌افتد.

سوپاپها (Valve gearbox)

این بخش هم از مهم‌ترین قسمت های یک گیربکس اتوماتیک هستند. و نقش بسیار مهمی در کل قطعات خودروهای اتوماتیک دارند. اینکه چه زمانی چه دنده ای باید درگیر شود و مورد استفاده قرار بگیرد، توسط این بخش مشخص خواهد شد.

حرارت موجود در گیربکس و استهلاک طبیعی و درازمدت قطعات این بخش از خودرو، می‌تواند به روغن گیربکس ماشین ها آسیب برساند. بنابراین لازم است که برای جلوگیری از آُسیب به روغن و قطعات آن حتما پس از طی چند کیلومتر مشخص حتما این روغن ترمز تعویض شود.

از کجا گیربکس هیوندای و کیا بخریم ؟

شما می توانید برای خرید گیربکس کیا و هیوندای و هم چنین تمامی قطعات کیا و هیوندای به فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو استار پارتس مراجعه کنید و تنها با چن کلیک محصول مورد نظر خود ره خریداری نمایید.