نیم ست طلا از نامش مشخص است، ست ناکامل است که یک یا دو عضو اصلی آن کم هستند. سرویس طلا در اغلب مواقع شامل گردنبند، یک جفت گوشواره و دستبند است. گاهی انگشتر طلا هم دارد. اما وقتی یکی از این گزینه‌ها در سرویس وجود نداشته باشد، به آن نیم ست می‌گویند.

نیم ست طلا شامل چه اقلامی است؟

نیم‌ست طلا تقریبا همیشه دو عضو اصلی دارد. حالا می‌تواند یک جفت گوشواره طلا با یک گردنبند باشد، یا یک انگشتر با دستبند یا گردنبند و دستبند طلا.

در بالا گفتیم که سرویس طلا شامل گوشواره، گردنبند، دستبند و در برخی موارد شامل انگشتر است. این موارد زمانی با هم یک سرویس طلا را تشکیل می‌دهند که طرح مشترکی داشته باشند، از متریال و نگین‌های مشابه هم ساخته شده باشند. یعنی همه‌ی اقلام سرویس مثلا باید از طلای زرد با نگین یاقوت سرخ ساخته شده باشند. اگر طلا طرح خاصی دارد باید در تمام اعضای سرویس همان طرح استفاده شده باشد.

نیم ست طلا با سرویس طلا چه فرقی دارد؟

در بالا توضیح دئادیم که نیم‌ست طلا معمولا شامل یک جفت گوشواره و یک گردنبند است که گاهی ممکن است یک عدد انگشتر نیز همراه داشته باشد. اما سرویس طلا معمولا شامل گردنبند، دستبند، گوشواره و انگشتر است. سرویس طلا عموما برای مراسم‌های تشریفاتی همچون عروسی کاربرد دارند. سرویس‌ها همچنین پر زرق‌وبرق‌تر هستند و اغلب با سنگ‌های قیمتی تزیین می‌شوند.

اما نیم‌ست‌های طلا، فقط به گردنبند و گوشواره یا نهایتا دو تکه طلا محدود می‌شود و ممکن است زرق و برق آن‌ها به اندازه سرویس‌های طلا نباشد.

به طور کلی، نیم‌ست‌ها معمولا حالتی اسپرت نسبت به سرویس‌های طلا دارند و برای استفاده روزانه و مهمانی‌های دوستانه مناسب‌تر هستند.

قبل از خرید نیم ست طلا به این موارد توجه کنید

برای اینکه خرید طلا ی هوشمندانه‌ای داشته باشید و مطمئن باشید  که به یک گالری طلا و جواهر معتبر مراجعه می کنید و طلا اصل با قیمت مناسب خریداری می‌کنید باید یک‌سری اصول را حتما مدنظر داشته باشید. ما در زیر به طور خلاصه این اصول را برایتان یادآور شده‌ایم:

حتما عیار نیم‌ستی که می‌خواهید بخرید را کنترل کنید: در کشور ما تقریبا همه سرویس‌ها و نیم‌ست‌های طلا از طلای ۱۸ عیار ساخته شده‌اند. طلای ۱۸ عیار یعنی ۱۸ بخش از ۲۴ بخش یک قطعه طلا از این فلز گرانبها تهیه شده است و ۶ بخش دیگر آن از فلزات دیگر ساخته شده است.  افزودن فلزات دیگر (آلیاژ کردن) به طلای خالص برای افزایش استحکام و پایداری طلاست. زیرا خودش به تنهایی بسیار نرم است. طلای ۱۸ عیار با عدد ۷۵۰ نیز مشخص می‌شود.

دلیل خرید نیم‌ست طلا را برای خودتان مشخص کنید: پیش از خرید برای خودتان مشخص کنید که نیم‌ست را برای استفاده روزمره، برای استفاده در مراسم خاص یا صرفا برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنید! اگر برای استفاده روزمره است مدل‌هایی را انتخاب کنید که دوام و استحکام زیادی دارند.