پروسه انتخاب روغن مناسب بر اساس نوع گیربکس ماشین میتواند کمی خسته کننده و دشوار باشد. هرچند که برای گیربکس های دستی میتوان به راحتی روغنی مناسب پیدا کرد، اما برای ماشین هایی با گیربکس اتوماتیک و خودکار اینکار چندان ساده نیست. به نظر میرسد بهترین کار برای انجام چنین کاری و خرید روغن مناسب، رجوع به کتابچه راهنمای خودرو باشد.

از آنجایی که گیربکس های خودکار مانند کیا اپتیما واقعا ساختارهای پیچیده ای دارند، اگر روغن مناسبی برای روانکاری آن ها انتخاب نکنید، به راحتی در درازمدت گیربکس صدمه می بیند. و حتی ممکن است جان شما را به خطر بی اندازد.

اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که نوع گیربکس خود را مشخص کنید. همانطور که می دانید انواع مختلفی از گیربکس وجود دارد و هر خودرویی نیاز به یکی از آن ها دارد. هرچند که به طور کلی این وسایل به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم میشوند اما هر کدام انواع مختلفی دارند. (و برای هر کدام روغن مخصوصی باید خریداری شود.)

برای مطالعه بیشتر : راهنمای تعویض شمع هیوندای جنسیس و کوپه

اغلب روغنهایی که برای روانکاری گیربکسهای اتوماتیک تولید میشوند روی برچسپ اطلاعات محصول، عبارت ATF را درج شده که اول 3 کلمه (automatic transmission fluid) است. هر روغنی که روی برچسپش چنین چیزی نوشته شده باشد یعنی مخصوص ماشین هایی اتوماتیک است.

عبارات درج شده بر روی برچسپ روغنها تنها محدود به ATF نیست. و برخی از انواع این محصولات در کنار این عبارت خلاصه شده، عبارت CVT نیز دیده میشود. درج این عبارت خلاصه شده حاکی از آن است که روغن نامبرده برای ماشین هایی که گیربکس خودکار CVT دارند مناسب است و برای آن ها طراحی شده.

بنابراین در یک کلام، برای انتخاب گیربکس کیا اپتیما باید ابتدا مدل و نوع گیربکس آن را بدانید سپس بر اساس ویژگی هایش یک روغن مناسب و ایده آل خریداری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید قطعات کیا و هیوندای می توانید به فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو استار پارتس مراجعه کنید.