استفاده از فلزات گرانبها توسط انسان به هزاران سال پیش، یعنی در واقع به ۸ هزار سال پیش بر می‌گردد. برای اولین بار تمدن‌های باستان مشرق‌زمین از این فلزات برای ساخت جواهرات و وسایل تزئینی ارزشمند استفاده کردند.

فلز گرانبها چیست؟

فلز گران‌بها یا فلز قیمتی، عنصر شیمیایی فلزیِ کمیاب است که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد. فلزات قیمتی کمتر از دیگر عناصر واکنش‌پذیر هستند، جلای بیشتری دارند، نرم‌تر یا شکل‌پذیرتر هستند و دمای ذوب بالاتری هم نسبت به دیگر فلزات دارند.

طلا

طلا اولین فلز گرانبهایی بود که در صنعت جواهرسازی مورداستفاده قرار گرفت. احتمالا دلیل آن را می‌دانید! طلا هرگز زنگ نمی‌زد، سیاه نمی‌شود و همیشه مثل آفتاب درخشان است. در اسطوره‌های باستانی از طلا به عنوان نور خدایان یاد شده است و به همین خاطر طلا برای مردم عادی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. فقط فرعون و دیگر شخصیت‌های مهم مصر اجازه استفاده از طلا را داشتند

نقره

از دیگر فلزات گرانبها باید به نقره اشاره کرد که بعد از طلا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. نقره فلزی نرم، سفیدرنگ، براق و جذاب است. نقره در طبیعت هم به صورت خالص و هم به صورت آلیاژ طبیعی همراه با طلا و دیگر فلزات و هم در برخی سنگ‌های معدنی یافت می‌شود.

پلاتین (PLATINUM)

پلاتین از باارزش‌ترین فلزات گران‌بها محسوب می‌شود. نام این فلز برگرفته از واژه اسپانیایی پلاتینا به معنی «نقره کوچک» است. نادر بودن این فلز ۳۰ برابر بیشتر از طلاست.

پالادیم (PALLADIUM)

پالادیم در سال ۱۸۰۲ میلادی توسط ویلیام هاید والاستون کشف شد. این فلز گرانبها در مجاورت هوا سیاه نمی‌شود و پایین‌ترین نقطه ذوب را در میان فلزات هم گروه پلاتینیوم دارد. پالادیوم نیز همچون طلا می‌تواند به ورقه‌های نازک تبدیل شود و یکی از فلزات کمیاب است و به رنگ نقره‌ای و سفید است.

رودیوم

فلز گرانبهای رودیوم نیز در سال ۱۸۰۳ میلادی توسط ویلیام هاید والاستون کشف شده است. رودیوم کمیاب‌ترین عنصر از خانواده پلاتین است و قیمت بسیار بالایی هم دارد.

این فلز کمیاب، به رنگ نقره‌ای-سفید است و جنس بسیار سختی دارد . مقاومت بسیار در مقابل فرسایش، درخشندگی و جلای قابل توجه از ویژگی‌های رویدوم بشمار می‌روند.

قصد خرید طلا داری؟

شما می توانید برای اطلاع از قیمت طلا و هم چنین خرید طلا کم اجرت به سایت طلا فروشی اینترنتی کیش طلا مراجعه کنید و تنها با چند کلیک محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.