براي بسياري از مردم هنوز هم جاي سوال است كه چرا محاسبه قيمت طلا آنقدر پيچيده  است؟ مگر نه اينكه بايد قيمت وزن طلا را ضربدر وزن كل طلا كرد؟ پس چرا فروشنده طلا مبلغ بيشتري بر ميدارد و از اين فرمول پيروي نميكند؟ ما در اين  مقاله به بررسي اين موضوع خواهيم پرداخت و به شما نشان ميدهيم كه نحوه محاسبه قيمت طلا و جواهر چگونه است.

آشنايي با انواع روش محاسبه قيمت طلا 

حتما حين خريد طلا به شما فاكتوري تحويل داده خواهد شد و حتما تاكنون حداقل يكبار چشمتان به فاكتور خورده است. اغلب فروشندگان طلا، زماني كه فاكتور مينويسند تنها به نوشتن وزن كل قطعه خريداري شده، عيار و قيمت نهايي بسنده ميكنند. خيلي كم پيش مي آيد كه طلافروشي بخواهد قيمت روز و لحظه اي هر واحد طلا را در فاكتور قيد كند. نتيجه همه اين اتفاقات باعث ميشود كه شما در لحظه نوشتن فاكتور، اصلا متوجه نخواهيد شد كه آيا نحوه محاسبه قيمت همانطوري خواهد بود كه در ادامه ذكر خواهيم كرد يا خير.

به طور خلاصه نحوه محاسبه به اين صورت است كه وزن كل قطعه را ضربدر قيمت هر واحد از طلا ميكنند. (قيمت واحد يعني قيمت طلاي خام (مثلا طلا 18عيار) به اضافه‌ي اجرت ساخت به اضافه‌ي ۷ درصد سود.)

طلا و جواهر با همه تفاوتي دارند؟ آيا اين دو يك تعريف و مفهوم دارند؟ 

البته كه طلا و جواهرات با هم متفاوت هستند و نميتوان آن ها را در يك دسته قرار داد. از نظر تعريف به مصنوعات طلا و يا هر قطعه طلايي كه در آن تنها از فلز طلا استفاده شده باشد طلاي خالي گفته ميشود. اين در حالي است كه، جواهر به طلاهايي گقته ميشود كه در آن ها از انواع سنگ هاي قيمتي و با ارزش استفاده ميشود. سنگ هاي با ارزش بكار رفته  در جواهرات معمولا يا اتمي هستند يا اصل. اگر سنگ بكار رفته در جواهر، سنگ اتمي باشد به آن جواهر اتمي گفته ميشود و اگر هم سنگ اصل باشد به آن جواهر اصل گفته ميشود.

محاسبه قيمت طلا با در نظر گرفتن سنگ ها قيمتي و با ارزش

احتمالا تا اينجاي كار با روند محاسبه قيمت طلاي معمولي و بدون سنگ آشنا شده ايد. اگر در ساخت طلا از سنگ هاي قيمتي اصل و يا اتمي استفاده شده باشد، قيمت آن سنگها نيز به قيمت طلا افزوده خواهد شد. سنگ هاي طبيعي و اصل معمولا قيمت بالاتري نسبت به سنگ هاي اتمي دارند و هرچه در ساخت سنگ ها ريزه كاري، ظريف كاري و جزئيات بيشتري ديده شود قميت جواهر نيز بيشتر خواهد شد. اما اگر سنگ ساده باشد تنها قيمت خود سنگ بر نحوه محاسبه تاثير خواهد گذاشت.

انصاف و مشتري مداري در قيمت گذاري طلا

يكي از بهترين راه هاي خريد طلا و جواهر، خريد از طريق اينترنت و در بستري امن از يك سايت مطمئن است. چنانچه دوست داريد كه با كم ترين اجرت ممكن و با بهترين كيفيت مصنوعات طلا و جواهر خود را بخريد ميتوانيد به طلافروشي آنلاين كيش طلا مراجعه كنيد و تنها با چند كليك ساده محصول مد نظر خود را با فاكتور اصلي درب منزل تحويل بگيريد.