سلامت جسمی و روانی از مهم ترین دغدغه های انسان در طول زندگی است. بروز بیماری های مختلف می تواند این سلامت را به خطر انداخته و علاوه بر رنج و مشقت برای بیمار، هزینه های سنگینی را به او تحمیل کند. در این مقاله به بررسی سه بیماری شایع کله سیستیت، سرطان مثانه و واریکوسل می پردازیم و ضمن ارائه اطلاعاتی در مورد هر بیماری، به هزینه عمل آن ها و راهکارهای پیشگیری از آن ها اشاره می کنیم.

کله سیستیت

کله سیستیت به التهاب کیسه صفرا گفته می شود. این بیماری می تواند علائمی مانند درد شدید در قسمت بالا و سمت راست شکم، حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز و زردی پوست و چشم را به همراه داشته باشد. هزینه عمل کله سیستیت بسته به نوع عمل (باز یا لاپاراسکوپی) و محل انجام آن (بیمارستان دولتی یا خصوصی) می تواند متفاوت باشد. به طور کلی هزینه عمل کله سیستیت در ایران بین 5 تا 10 میلیون تومان است.

راهکارهای پیشگیری از کله سیستیت

·         حفظ وزن سالم

·         رژیم غذایی سالم و کم چرب

·         ورزش منظم

·         مصرف نکردن الکل

·         کنترل دیابت

سرطان مثانه

سرطان مثانه از جمله سرطان های شایع در سیستم ادراری است. این بیماری می تواند علائمی مانند خون در ادرار، تکرر ادرار، درد هنگام ادرار و احساس درد در لگن را به همراه داشته باشد. هزینه عمل سرطان مثانه بسته به نوع و مرحله سرطان، روش درمان و محل انجام عمل می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور کلی هزینه عمل سرطان مثانه در ایران بین 10 تا 50 میلیون تومان است.

راهکارهای پیشگیری از سرطان مثانه

·         ترک سیگار

·         مصرف نکردن الکل

·         نوشیدن آب فراوان

·         مصرف میوه ها و سبزیجات

·         عدم قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر

واریکوسل

واریکوسل به اتساع و پیچ خوردگی وریدهای بیضه در مردان گفته می شود. این بیماری می تواند علائمی مانند درد در بیضه، احساس سنگینی در بیضه، ناباروری و کاهش میل جنسی را به همراه داشته باشد. هزینه عمل واریکوسل بسته به نوع عمل (باز یا میکروسرجری) و محل انجام آن (بیمارستان دولتی یا خصوصی) می تواند متفاوت باشد. به طور کلی هزینه عمل واریکوسل در ایران بین 2 تا 5 میلیون تومان است.

راهکارهای پیشگیری از واریکوسل

·         حفظ وزن سالم

·         استفاده از لباس زیر مناسب

·         عدم ایستادن طولانی مدت

·         انجام ورزش های منظم

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، بیماری های مختلف می توانند هزینه های سنگینی را به بیمار تحمیل کنند. بنابراین پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها از طریق رعایت نکات بهداشتی و انجام معاینات دوره ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: https://www.dr-abdo.ir/