بعضی اوقات ممکن است بعد از پایان درمان ارتودنسی و برداشتن دستگاه، دندان ها زرد و لکه دار شده باشند. درست است که دندان ها دیگر نامرتب نیستند، ولی سفید نبودن آنها باعث می شود که لبخند فرد خیلی هم بی نقص نباشد. ما در این مقاله علل زرد شدن دندان ها و روش های سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی را برای شما توضیح داده ایم.

مهم ترین علل زرد شدن دندان ها هنگام درمان ارتودنسی

·         عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

·         مصرف خوراکی هایی که رنگدانه زیادی دارند

·         اعمال بریس های بزرگ در ارتودنسی

·         استعمال دخانیات

روش های سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی

حالا که با مهم ترین علت های زرد شدن دندان ها هنگام ارتودنسی آشنا شدید، نوبت به این رسیده است که با روش های درمان این مشکل آشنا شویم.

استفاده از مواد سفید کننده

برخی مواد سفید کننده در داروخانه ها وجود دارد که می توان بدون نسخه هم آن ها را تهیه کرد؛ موادی از جمله خمیر دندان ها، قلم و نوار های سفید کننده. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از این مواد می تواند باعث آسیب به مینای دندان و حتی ایجاد حساسیت در لثه ها شود.

انجام بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

یکی از ایمن ترین روش های سفید کردن دندان ها، انجام بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی است. در این روش، هیدروژن پراکسید با درصد مشخصی زیر نظر دندانپزشک ترمیمی و زیبایی بر روی دندان ها اعمال شده و دندان ها را سفید می کند. احتمال ایجاد حساسیت در دندان و لثه بسیار کمتر از سایر روش ها است.

استفاده از کیت های خانگی بلیچینگ

بلیچینگ دندانها را در خانه هم می توان انجام داد. ماده ای که در بلیچینگ به کار می رود شامل هیدروژن پراکساید است و می توان آن را از داروخانه و دندانپزشکی ها تهیه کرد. تاثیر بلیچینگ در خانه به اندازه انجام آن در مطب نیست اما به شکل قابل توجهی دندان ها را سفید می کند.

جرم گیری دندان ها

یکی دیگر از روش های سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی جرم گیری دندان است. وقتی پلاک ها به هر دلیلی بر روی سطوح دندان ها تجمع یافته و سفت می شوند، از بین بردنشان کار ساده ای نیست. اما می توان بعد از برداشتن ارتودنسی از این روش برای سفید شدن دندان هایتان استفاده کنید. دندانپزشک به کمک ابزار مخصوص دندانپزشکی، رسوب جرم ها را می تراشد و دندان ها را سفید می کند.

منبع: implantdr.ir