جراحی لاغری در چند وقت اخیر به یکی از محبوب‌ترین جراحی‌ها بین زنان و مردان تبدیل شده است. این جراحی برای افرادی که در ناحیه شکم چربی و پوست اضافه دارند یک جراحی مناسب محسوب می‏شود، زیرا به بهبود ساختار کلی بدن و همچنین زیبایی ناحیه شکم کمک می‌کند. جراحی شکم انواع مختلفی دارد و متخصص با توجه به شرایط فرد یکی از روش‌ها را انتخاب خواهد کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

جراحی لاغری چیست؟

جراحی چاقی برای همه افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند مناسب نیست. ممکن است برای واجد شرایط بودن برای جراحی کاهش وزن، نیاز به رعایت دستورالعمل‌های پزشکی خاصی داشته باشید. شما احتمالاً یک فرآیند غربالگری گسترده خواهید داشت تا ببینید آیا واجد شرایط هستید یا خیر. همچنین باید مایل به ایجاد تغییرات دائمی برای داشتن یک سبک زندگی سالم باشید. ممکن است از شما خواسته شود در برنامه ‌های پیگیری طولانی‌ مدت شرکت کنید که شامل نظارت بر تغذیه، سبک زندگی و رفتار و شرایط پزشکی شما می‌شود. و به خاطر داشته باشید که جراحی چاقی گران است.

عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی

این روش از انواع جراحی چاقی کم تهاجمی ترین روش است، عمل اسلیو معده به منظور کوچک کردن معده انجام می شود که در طی آن می توان، تا 80 درصد اضافه وزن افرادی که چاقی بیش از اندازه دارند را کاهش داد.

در این روش معده از اندام های اطراف خود آزاد می شود. و از منگنه های جراحی برای حذف 80 درصد از معده استفاده می شود و معده بسیار کوچکتر می شود. این عمل کمتر از 2 ساعت انجام می شود.

بوتاکس معده

بوتاکس معده یک روش جدید به منظور لاغری می باشد. بوتاکس معده از طریق آندوسکوپی انجام می شود که در این روش سمی به نام بوتولینوم به عضلات معده تزریق می شود. این کار موجب کاهش انقباضات ماهیچه های معده و طولانی شدن زمان تخلیه غذا از معده می شود. در نتیجه، بیمار به سرعت سیر می شود، سطح گرسنگی کاهش می یابد و به مرور زمان کاهش وزن جزئی مشاهده می شود. لازم به ذکر است که بوتاکس معده روش دائمی جهت کاهش وزن نیست و کاملا موقتی می باشد و افرادی که نمی خواهند جراحی بای پس معده را انجام دهند از آن استفاده می کنند.

عمل لاغری بای پس معده

این عمل از روش های قدیمی اما در عین حال رایج است که جزو شناخته شده ترین عمل های لاغری می باشد که به دو صورت انجام می شود. در روش اول که روشی بدون بازگشت است، بخش بالای معده بریده می شود و مری به باقی مانده معده متصل می شود.

بدیهی است که در این روش حجم زیادی از معده کم می شود؛ به طوری که فقط قادر به جای دادن 28 گرم غذا در خود خواهد بود. معده با این اندازه، نه تنها نمی تواند غذای زیادی را در خود جای دهد، بلکه نمی تواند به اندازه گذشته نیز جذب کند.

ضمن اینکه در این روش بخش ابتدایی روده نیز بریده می شود و به معده متصل می گردد؛ کم شدن بخش زیادی از معده و روده منجر به کم شدن میزان هضم و جذب غذا می شود.

این عمل دارای برخی عوارض از جمله سوء تغذیه در نتیجه کاهش جذب ویتامین ها و همینطور ایجاد فتق، سنگ صفراوی، سندروم دامپینگ و … است.

در روش دوم عمل بای پس معده، 80 درصد معده حذف می شود، ضمن اینکه بخش زیادی از روده نیز بریده می شود. از همین رو بخش زیادی از دستگاه گوارش حذف می شود که نتیجه آن کم شدن غذای مصرفی و محدود شدن جذب غذا در بدن است.