ارتودنسی به عنوان یکی از اصلی ترین رشته های دندانپزشکی معرفی می شود. این شاخه مربوط به مشکلات و ناهنجاری های موجود در دهان و دندان می پردازد. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که یکی از جدیدترین انواع آن ارتودنسی اینویزیلاین است که یک ارتودنسی متحرک است.

در ارتودنسی نامرئی متحرک یا اینویزیلاین به منظور تراز کردن دندان ها از تعدادی پلاک دندانی استفاده می شود.

مراحل و روش کار ارتودنسی اینویزیلاین

در این روش در جلسه اول متخصص ارتودنسی دندان ها را بررسی کرده و از آنها قالب گیری می کند. طراحی این الاینرهای بی رنگ با کمک تصاویر سه بعدی و نرم افزارهای تخصصی انجام می شود. در جلسه بعدی ارتودنتیست تعدادی الاینر در اختیار شما قرار می دهد که هر کدام با یکدیگر کمی متفاوت هستند و با گذشت زمان باعث صاف و مرتب شدن دندان های شما می شوند.

این الاینرها از پلاستیک های بی رنگ محکمی ساخته می شوند که با فشار ملایمی که بر روی دندان ها اعمال می کنند، باعث مرتب شدن دندان ها می شوند. تقریبا هر یک از این ترازکننده های پلاستیکی به مدت یک هفته استفاده می شوند. در این روش درمان، اصولا بیماران هر 4 الی 6 هفته یک بار باید توسط پزشک متخصص خود معاینه شوند تا میزان پیشرفت پروسه درمان آنها مورد بررسی قرار گیرند و هرگونه تغییراتی که لازم است، در حین درمان اعمال شود.

مزایای ارتودنسی اینویزیلاین

·         یکی از مهم ترین مزایای این نوع ارتودنسی متحرک بودن آن است. اما باید این نکته را در نظر داشت که تنها به مدت 2 الی 3 ساعت (هنگام صرف غذا، آشامیدن و تمیز کردن دندان ها) می توان این الاینرها را از دهان خارج کرد. در صورت زیاد درآوردن این الاینر ها، طول درمان افزایش پیدا می کند.

·         این الاینرهای پلاستیکی برخلاف براکت های فلزی، تیزی ندارند و باعث آسیب و زخم شدن دهان نمی شوند.

·         چون این الاینرها نامرئی هستند از نظز زیبایی برای شما مشکلی پیش نمی آورند.

·         نگهداری و مراقبت از بریس های نامرئی بسیار راحت تر از بریس های ثابت و فلزی است.

معایب ارتودنسی اینویزیلاین

·         این ارتودنسی برای درمان مشکلات و ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی کاربرد دارند.

·         قیمت ارتودنسی متحرک نامرئی به دلیل استفاده از فناوری های مدرن، بالاتر از ارتودنسی های فلزی سنتی است.

·         اگر هنگام درآوردن الاینرها، گذاشتن دوباره آنها در دهان را فراموش کنید باعث طولانی شدن دوره درمان و عدم به نتیجه رسیدن آن می شود.