می دانیم که موتور عامل حرکت خودرو است و این موتور نیز برای حرکت خود نیاز به سوخت و انرژی دارد. سوخت خودروهای احتراق داخلی معمولا بنزین است که این انرژی برای حرکت خودرو، از انفجار درون سیلندرها تامین می شود. از آنجایی که این قطعه در خودرو بسیار حائز اهمیت است، ما در این مقاله قصد داریم درباره خرابی پمپ سوخت خودرو و نشانه های آن صحبت کنیم.

پمپ خودرو چیست؟

سوخت خودرو در باک آن ذخیره می شود و برای اینکه بتواند برای احتراق و حرکت خودرو به موتور برسد، لز پمپ خودرو عبور می کند. این پمپ بنزین خودروهای بنزین ‌سوز، قطعه ‌ای مکانیکی و برقی است که چند وظیفه‌ را به صورت همزمان انجام می ‌دهد: ایجاد فشار در جریان سوخت، فیلتر کردن سوخت و ارسال سوخت.

در صورتی که خودروی شما سالم باشد، فشاری که برای عملکرد درست پمپ سوخت خودرو نیاز است، حدود 4 الی 6 بار است. دانستن این نکته مهم است که در صورت پائین بودن و یا بالا بودن فشار ماشین، موتور خودرو قادر نیست به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اویل پمپ چیست؟

اجزای تشکیل دهنده پمپ سوخت خودرو

·         فیلتر سوخت و یا بنزین

·         رگولاتور فشار

·         سوکت های اتصالی برق

·         گیج سوخت داخل باک

·         لوله برگشت سوخت

·         کانکتور

·         فنر

·         لوله برگشت از رگولاتور

دلیل خرابی پمپ بنزین خودرو

یکی از اصلی ترین دلایل خرابی پمپ سوخت خودرو، وجود ناخالصی در سوخت وارد شده با باک خودرو است. یکی دیگر از علل خرابی خودرو، رانندگی با سطح بنزین کم است در حالی که چراغ بنزین خودرو روشن شده باشد. زیرا در صورت کم بودن سوخت در باک، پمپ فشار بیشتری را برای رساندن همان حجم کم بنزین به کار می گیرید و همچنین ناخالصی های ته نشین شده نیز وارد پمپ می شوند که در این صورت احتمال خرابی آن افزایش پیدا می کند.

استفاده از پمپ خودرو و یا سایر قطعات کیا و هیوندای و سایر خودروهای دیگر که اصل نیستند و تقلبی هستند نیز می تواند باعث زود خراب شدن پمپ خودرو شود.

نشانه های خرابی پمپ بنزین ماشین

·         خودرویی که پمپ خودروی سالم دارد، پس از چرخاندن سوییچ و قبل از روشن شدن ماشین صدایی شبیه به “وینگ” از خود تولید می کند. در صورت نشنیدن این صدا، به احتمال زیاد پمپ بنزین ماشین شما خراب شده است.

·         در صورتی که از باک خودروی خود صدای زیادی می شنوید این صدا می تواند هشدار خرابی پمپ سوخت خودروی شما باشد.

·         کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت ماشین هم می تواند از نشانه های خرابی پمپ بنزین خودرو باشد.