دندان درد یکی از آزاردهنده ترین درد هاست که همه افراد به دلایل مختلفی ممکن است دچار آن شوند. دندان درد اکثر اوقات هنگام شب احساس می شود و باعث می شود خوابیدن برایتان سخت شود. هنگام دندان درد باید به دکتر مراجعه کرد تا بعد از تشخیص علت به وجود آمدن آن، به درمان آن پرداخت. اما اگر در شرایطی هستید که امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید، میتوانید با کمک چند راه حل ساده درد را تسکین داده و یا ریشه کن کنید.

علل دندان درد چیست؟

·         پوسیدگی دندان: یکی از شایع ترین علت های دندان درد پوسیدگی دندان است و ممکن است منجر به حفره در دندان شود. این حفره در اثر از بین رفتن مینای دندان توسط اسیدها و باکتری ها است. فرسایش و از بین رفتن مینای دندان می تواند عصب را در معرض دید قرار دهد و باعث درد خفیف تا شدیدی شود.

·         آبسه های دندان

·         وارد شدن صدمه به فک

·         در آمدن یا جوانه زدن دندان عقل یا هر دندان دیگر

·         پر کردن دندان

·         دندان قروچه در شب

·         انواع بیماری لثه

5 روش برای درمان دندان درد در شب

داروهای ضد درد دهان

مصرف داروهای بدون نسخه ضد درد از قبیل استامینوفن یا ایبوپروفن یک روش سریع و ثابت شده برای کاهش درد و یا حتی درمان دندان درد است. این  داروها قادرند که دردهای جزئی تا متوسط را به خوبی تسکین دهند.

کمپرس سرد

یکی از روش های کاهش دندان درد، استفاده از یک کیسه پر از تکه های یخ و یا یک مشما پر از آب یخ است. بهتر است که مقداری یخ را درون مشما ریخته سپس داخل یک حوله کوچک بپیچید. کمپرس یخ را روی قسمتی از دهان و دندان که درد میکند قرار دهید تا عروق خونرسان آن منطقه ریلکس شده و به کاهش و درمان دندان درد کمک کند.

شستشوی دهان با آب و نمک

آب نمک یک ماده ضد باکتری طبیعی است و باعث کاهش التهابات می شود. درنتیجه به محافظت از دندان های آسیب دیده در برابر عفونت کمک می کند. شستشو با آب نمک همچنین ممکن است به از بین بردن هرگونه ذره مواد غذایی یا بقایای به جا مانده در لابه لای دندان یا لثه کمک کند.

چای نعنا

نعناع حاوی ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. منتول یک ماده فعال در نعناع است که اثر بی حس کنندگی خفیفی در داخل دهان دارد. نوشیدن مقدار کمی چای نعنا میتواند به تسکین و حتی درمان دندان درد فوری منجر شود.

منبع: https://www.chalava.ir/