ارتودنسی دندان یکی از شاخه های رشته دندانپزشکی است که مشکلات و ناهنجاری های دندانی شما را رفع کرده و به شما کمک می کند که دندان های منظم و مرتبی داشته باشید. در مواردی مشاهده می شود که یکی از فکین بیمار دچار ناهنجاری هایی است و فک دیگر نیازی به انجام ارتودنسی ندارد و یا میزان آن آقدر کم است که قابل مشاهده نیست. در چنین ظرایط به بیمار ارتودنسی یک فک پیشنهاد می شود.

ارتودنسی برای هر دو فک

اما در صورتی که ناهنجاری های دهان و دندان بیمار به حدی زیاد باشد که در هر دو فک دیده شود، نیاز است تا هر دو فک بیمار ارتودنسی شود. بریس های ارتودنسی با فشاری که به دندان های دچار مشکل، مانند دندان های کج وارد می کنند آنها را به جایگاه اصلی خود باز می گردانند. دندان های کج و مشکل دار معمولا بر روی دیگر دندان های سالم تاثیر می گذارند و باعث ایجاد مشکلاتی برای آن ها می شود.

ارتودنسی فک پایین

در شرایطی که دندان های شما دچار آندربایت باشد با ارتودنسی دندان تنها روی دندان های فک پایین می توان مشکل را حل کرد و نیاز به هیچ گونه درمان ارتودنسی در فک بالا نباشد. اما در صورتی که اوربایت داشته باشید با وارد کردن فشار به دندان های فک پایین، ناهنجاری بیشتر می شود.

ارتودنسی فک بالا

الگوی کلی دندان ها در درمان ارتودنسی فک بالا یا به طور کل در ارتودنسی تک فک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در بعضی از موارد ارتودنسی فک بالا باعث بدتر شدن وضعیت دندان های بیمار می شود؛ زیرا احتمال دارد دندان های فک بالا و پایین به صورت صحیح بر روی هم قرار نگیرند و در هنگام جویدن و خوردن غذا نیرو به صورت یکسان در بین دندان ها پخش نشود و در نهایت باعث آسیب فک بالا در ارتودنسی فک بالا شود.

عوارض ناهنجاری در فک

·         دندان قروچه: زمانی که دندان هایتان با هم تطابق نداشته باشند و تلاش کنید که آن ها را بر روی هم قرار دهید، مجبور می شوید که فک خود را محکم فشار دهید و این باعث ساییده شدن دندان ها بر روی یکدیگر می شود که تکرار آن باعث ایجاد دندان قروچه می شود.

·         عدم توانایی در خوردن غذا: اگر دندان‌ هایتان مرتب نباشد با اینکه ممکن است حتی در ظاهر مهم به نظر نرسد اما احتمال دارد که در خوردن غذا دچار مشکل شوید و عمل هضمتان نیز به تبع آن با مشکل رو به رو شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/