ارتودنسی دندان یک روش دندانپزشکی است که هم جنبه درمانی و هم جنبه زیبایی و ترمیمی دارد. انجام ارتودنسی روی دندان ها یک درمان دائمی برای رفع انواع ناهنجاری های خفیف، متوسط و شدید دندانی است که نیاز به ترمیم و تمدید ندارد. انجام این درمان شاید از طریق هر دو فک بیمار انجام شود. در شرایطی هم ممکن است برای انجام این درمان متخصص ارتودنسی بریس های ارتودنسی را تنها روی یک ردیف از دندان های فک بالا یا فک پایین بیمار قرار دهد. در این مقاله ما شما را با ارتودنسی فک بالا، نحوه انجام آن و هدف از انجام آن آشنا می کنیم.

ارتودنسی فک بالا چیست؟

جلو بودن فک بالا یک ناهنجاری شایع است که می توان آن را با انجام ارتودنسی درمان کرد. جلو بودن فک بالا زمانی اتفاق می افتد که دندان های موجود در فک بالایی بیمار بیش از حد معمول خود جلو باشند و بیشتر از یک الی دو میلی متر روی دندان های فک پایین بیمار هم پوشانی داشته باشند. طبیعی است که در چنین شرایطی مشکلاتی مانند اشکال در جویدن مواد غذایی به وجود می آید. در نتیجه درمان این ناهنجاری از طریق انجام ارتودنسی فک بالا، لازم و ضروری است.

دلایل ایجاد ناهنجاری فک بالا

بزرگترین دلایل ایجاد ناهنجاری فک بالا، مشکلات جنینی، ژنتیکی و مادرزادی هستند. سایر عواملی که در ایجاد این ناهنجاری نقش دارند عبارتند از:

·         عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان ها

·         پوسیدگی و کرم خوردگی دندان های شیری

·         عفونت لثه ها در زمان جایگزینی دندان های شیری

·         افتادن زودتر از موعد دندان های شیری در کودکان

·         وارد شدن ضربه به دندان ها و فک ها

·         ضربه های شدید و محکم مانند ضربات ناشی از تصادف

·         عادت های بد و نامناسب کودکی مانند مکیدن انگشتان

درمان جراحی فک بالا همراه با ارتودنسی

در شرایطی که مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها آن قدر شدید هستند که تنها با کمک ارتودنسی و ابزار و لوازم دندانپزشکی درمان نمی شوند، ممکن است دندانپزشک انجام جراحی را در کنار ارتودنسی به شما پیشنهاد کند. ارتودنسی همراه با جراحی فک، حاصل همکاری ارتودنتیست و جراح فک و صورت است و ارتوسرجری نامیده می شود. برای انجام ارتوسرجری ابتدا لازم است که دندان های بیمار با کمک بریس های ثابت ارتودنسی کاملا مرتب شوند و در محل صحیحی قرار بگیرند.

بعد از آن دندانپزشک شما را برای انجام جراحی فک به یک جراح فک و صورت ارجاع می دهد. جراح بدون برداشتن بریس های ثابت ارتودنسی از روی دندان ها، جراحی فک را انجام داده و فک شما را به محل صحیحی جا به ‌جا می کند. بعد از انجام جراحی فک شما باید درمان ارتودنسی خود را از ۶ ماه تا یک سال ادامه بدهید.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/