در دهان انسان انواع مختلفی از دندان ها وجود دارد که هر کدام از انواع دندان ها، نام و عملکرد خاص خود را دارند. دندان ها از لایه های مختلفی تشکیل شده اند. مینای دندان که سخت ترین قسمت دندان است و در قسمت خارجی دندان قرار دارد. لایه دوم، عاج است که نرمتر از مینای دندان است. عمیق ترین لایه داخل دندان، پالپ است که از اعصاب و عروق خونی تشکیل شده است. سیمان روی ریشه دندان است و در زیر لثه است.

تعداد و انواع دندانهای فرد با افزایش سن تغییر می کند. به طور معمول، افراد در طول زندگی خود دارای دو دسته دندان میشوند: دندانهای شیری و دندانهای دائمی یا بالغ .

انواع دندان ها

دندانهای پیش

دندان های پیش، دندانهای نوک تیز جلوی دهان هستند که به غذا خوردن ما کمک می کنند و آن را به قطعات کوچکتر برش می دهند. آنها صاف و با لبه نازک هستند. به آنها دندانهای قدامی نیز گفته می شود. کودک و بزرگسال دارای هشت دندان پیش هستند.

دندانهای آسیاب

دندان های آسیاب بزرگترین دندان در بین دندان ها هستند. آنها یک سطح بزرگ و مسطح با برجستگی هایی دارند که به آنها امکان جویدن غذا و خرد کردن آن را می دهد. بزرگسالان 12 دندان مولر دائمی دارند، شش دندان در هر کدام از فک های پایین و بالا و کودکان هشت دندان مولر اولیه دارند .

آخرین دندان های آسیایی که رشد می کنند دندان های عقل یا دندان های آسیای سوم است که معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی به وجود می آیند. این دندان ها در انتهای ردیف دندانها، در گوشه های دور فک قرار می گیرند. بعضی اوقات دندان عقل نهفته می شود، به این معنی که می تواند زیر لثه گیر کند و نتواند به درستی رشد کند.

دندان های عقل که فقط به صورت نیمه رشد می کنند یا در موقعیت نادرستی قرار دارند می توانند خطر ابتلا به عفونت یا آسیب در مناطق اطراف را افزایش دهند. اگر فردی دچار پوسیدگی دندان، درد یا عفونت باشد، ممکن است لازم باشد دندان عقل را از بین ببرد. افراد برای جویدن نیازی به این دندان ها ندارند و تمیز نگه داشتن آنها دشوار است زیرا در دهان قرار دارند.

دندان نیش

دندان نیش دندانهای نوک تیز هستند که در کنار دندانهای پیش قرار دارند. دندان نیش طولانی ترین دندان در بین دندان ها هستند و مردم از آنها برای جویدن غذا استفاده می کنند. هر دو کودک و بزرگسالان دارای چهار دندان نیش هستند. رشد اولین دندان نیش در کودکان، معمولاً بین 9 تا 12 سالگی است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/