ایمپلنت‌ دندان به معنی کاشت فلزات جدید به‌ جای دندان ‌های از دست ‌رفته یا کشیده شده، دندان‌های آسیب ‌دیده است. آسیب دندان ممکن است در اثر عفونت باکتری‌ های مزمنی در بافت ‌های اطراف دندان که مسئول حمایت و محافظت از دندان هستند، ابتدا به دلیل ایجاد پلاک باکتریایی بر روی دندان‌ ها و بعد ایجاد التهاب در بافت ‌های اطراف باشد.

ایمپلنت‌ به فک متصل می ‌شوند و به عنوان پایه‌ ای محکم برای ساخت ساختار روی دندان با قرار دادن تاج یا دندان جایگزین دیگر برای بازسازی حفره دهان استفاده می‌ شود. در بعضی موارد ترجیح داده می ‌شود که به‌ جای سایر روش‌ های ترمیم و بازسازی مانند بریج دندان یا درمان عصب ریشه، دندان‌ های ثابت کاشته شود.

از طرف دیگر، درمان ایمپلنت دندان درمان ساده ‌ای نیست، همچنین گران است و باعث درد و ناراحتی زیادی می ‌شود. مزیت اصلی این درمان این است که جایگزین دائمی و خوبی برای دندان ‌ها برای سال‌های طولانی است.

روند فرآیند ایمپلنت دندان

جراحی دندان در کلینیک دندانپزشکی تحت شرایط استریل، توسط دندانپزشک متخصص در جراحی فک و صورت انجام می ‌شود. با تزریق ماده بی ‌حس‌ کننده موضعی در ناحیه پریودنتال، بیمار بی‌ حس می‌شود.

اگر استخوان آماده دریافت ایمپلنت باشد، می ‌توان ایمپلنت دندان را شروع کرد. پیچ‌ های فلزی را به استخوان فک متصل می‌ کنند. پس از یک دوره قرار دادن پیچ‌ ها، بازسازی‌ ها با اندازه‌ گیری و ایجاد تاج آغاز می‌ شود. وقتی نوبت به دوره انتظار بین کاشت ایمپلنت و اجرای نهایی ترمیمی می ‌رسد، بیش از یک روش وجود دارد. روشی که معمولاً برای بهبودی بافت‌ها حداقل 6 هفته طول می ‌شود و گاهی اوقات دوره انتظار چندین ماه طول می‌کشد.

خطرات ایمپلنت دندان

عفونت در برش، معمولاً سطحی است و به ‌صورت موضعی درمان می ‌شود. در برخی موارد نادر ممکن است عفونت جدی ‌تری ظاهر شود که ممکن است به خونریزی و عفونت منجر شود. خونریزی زمانی اتفاق می ‌افتد که رگ‌ های خونی کوچک در لثه باز شده و خونریزی کنند. در مواردی که خونریزی شدید باشد، به تخلیه نیاز است، اما این بسیار نادر است.

خونریزی، خصوصاً در ناحیه عمل به دلیل ضربه بافتی رخ می‌ دهد. خونریزی می ‌تواند بلافاصله پس از جراحی رخ دهد، ممکن است 24 ساعت پس از جراحی و در موارد نادر پس از هفته ‌ها یا ماه ‌ها رخ دهد. خطرات بیهوشی، معمولاً با حساسیت زیاد به داروهای بیهوشی (پاسخ آلرژیک) همراه است. در موارد نادر، ممکن است یک واکنش خطرناک مانند فشارخون بسیار پایین (شوک آنافیلاکتیک) رخ دهد.

منبع: https://www.chalava.ir/