درمان ارتودنسی یک درمان برای اصلاح شکل و وضعیت قرارگیری دندان های بیمار است. با انجام ارتودنسی، دندانپزشک دندان های بیمار را تا زمان قرارگیری آن ها در یک وضعیت و موقعیت مناسب جابه‌جا می کند. ارتودنسی دندان ها با استفاده از یک فشار ملایم که توسط بریس ها به دندان های بیمار وارد می شود، انجام می شود. این بریس های ارتودنسی توسط ارتودنتیست روی دندان های فک بالا و پایین بیمار قرار می گیرند.

گاهی ممکن است به دلایل مختلفی، بیماران تنها به انجام ارتودنسی روی دندان های فک پایین خود تمایل داشته باشند. بعضی مردم ممکن است تصور کنند که مشکل جلو بودن فک پایین خود را می توانند تنها با کمک بریس های ارتودنسی درمان کنند و به همین علت خواستار انجام ارتودنسی روی فک پایین می باشند.

جا به‌ جایی فک ها با انجام ارتودنسی فک پایین

شاید تصور کنید که با انجام ارتودنسی فک پایین می توان فک را جا به ‌جا کرد و به سمت عقب هدایت کرد. اما این امر به علت تکمیل فرایند رشد استخوان های فک، در بزرگسالان ممکن نیست یا به میزان خیلی کمی تاثیرگذار است.

اگر ناهنجاری های فک، مانند جلو بودن فک پایین در سنین کودکی و در زمانی که استخوان های فک هنوز رشد خود را کامل نکرده اند تشخیص داده شود، دندانپزشک می تواند با انجام ارتودنسی، فک بالا را برای رشد بیشتر تحریک کند و میزان رشد فک پایین را با استفاده از ابزارهایی مانند هدگیر کنترل کند. در این صورت، هر دو فک به میزان متعادلی رشد می کنند و متناسب می شوند.

ارتودنسی دندان های فک پایین

ارتودنسی دندان هایی که در فک پایینی بیمار قرار دارند، تنها به منظور ردیف و مرتب کردن دندان های این فک انجام می شود و تاثیر چندانی در تغییر وضعیت قرارگیری فک ها ندارد. انجام ارتودنسی دندان های فک پایین نسبت به ارتودنسی دندان های فک بالا، کاری سخت و مشکل تری است. استخوان فک پایین، استخوانی متراکم تر نسبت به استخوان فک بالا است و جابه‌جایی دندان ها در این فک به راحتی انجام نمی شود.

دندان های فک بالایی مقدار کمی روی دندان های فک پایین هم پوشانی عمودی دارند و این مسئله می تواند انجام ارتودنسی فک پایین را با مشکل مواجه کند؛ زیرا ممکن است دندان های فک بالا هنگام باز و بسته کردن دهان به براکت های ارتودنسی که روی دندان های فک پایین قرار گرفته اند فشار وارد کنند. مورد دیگری که می تواند در انجام ارتودنسی فک پایین دردسرساز باشد، آسیبی است که براکت های ارتودنسی فک پایین به دلیل تماس بیشتر با بافت نرم دهان ممکن است به این قسمت ها وارد کنند و باعث ایجاد زخم های کوچکی در این سطوح می‌شوند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/